Forum Dacia Lodgy
Reacties van eigenaren
Ervaring met Dacia Lodgy Tse 115: 2e hands gekocht via een bedrijf, na 10 maanden als 1e motor moeten vervangen 2023 ivm. olie verbruik van de TCe 115, 3e cylinder zat vol met olie, waarschijnlijk dus de olie veren vast, dus zelf een revisie motor er in geplaatst. Er zijn toch nog wel wat storingen zoals niet harder kunnen rijden dan 40 km, afslaan en niet meer aanslaan, ANWB kon niet aangeven wat het was. Nu maak ik de accu maar 10 minuten los dan is het weer weg.
Ervaring met verkoop: Ik zal even moeten zoeken naar het bedrijf waar ik deze heb gekocht, daar kom ik nog terug, ik werd er wel op gewezen LET op het OLIE verbruik.
Ervaring met onderhoud: Laat een 2e hands auto keuren.
Ervaring met Dacia Lodgy: Na mijn Peugeot Partner is deze auto een verademing. Hij rijdt lekker, motor is stil en kan goed mee. Vorige week er mee op de Duitse autobahn gereden en ook met de hogere snelheden had de auto geen moeite. De isolatie kan iets beter. Wij hebben de prestige uitvoering met alles er op en er aan en wij zijn er erg blij mee. Je krijgt veel voor een mooie prijs.
Antwoord: Heb ook een Lodgy, rijdt lekker en uiteraard veel ruimte. Min punt van deze auto vind IK toch de luide motor. Bij een 110 km/u geeft hij ongeveer 3500 toeren en DAT hoor je toch wel vrij hard. Is dit wel normaal? Ik had vroeger een Ford Fiesta, dit was een kleine wagen maar wel een veel stillere motor. Op zich niet echt en punt maar vroeg het mij toch af.
Ervaring met Dacia Lodgy Laureate: Kwaliteiten van deze auto komen pas echt goed naar voren wanneer je hem uitdaagt! Op vakantie met dakkoffer en grote aanhanger waarop fiets en klapstoelen met 7 personen aan boord blijkt dat de combinatie geen krimp geeft. Veercomfort is toegenomen en zijwindgevoeligheid afgenomen. De auto heeft zich met de soepele, stille en krachtige motor (115 pk bij 4500 rpm en 190 Nm bij 2000 rpm - ook bergop met eerlijke besturing, remmen, koppeling en fijne versnellingsbak) bewezen als reisauto omdat mede de voorstoelen (wel vlak maar ook vrij hard) zich bewezen hebben voor lange ritten (1000 km op 1 dag geen probleem). Kortom: Dacia heeft met deze MPV een werkelijk technisch zeer degelijke auto neergezet die volledig aan onze eisen voldoet en zowaar ook nog enig rijplezier biedt wanneer je hem uitdaagt!
Ervaring met Dacia Lodgy DCI90: Neem de goedkoopste en als u meer kilometers maakt de goedkoopste diesel.
Ervaring met Dacia Lodgy TCE Prestige 5p: Na in 14 jaar voor werk (stage-bezoeken) en prive ruim 220.000 tevreden kilometers gemaakt te hebben met een Renault Scenic (1600 motor) was deze toch echt aan vervanging toe. De keuze was heel lang lastig en ook daarom wel wat uitgesteld. Het multifunctionele interieur van de Scenic was enorm handig voor vervoer van grote dingen en met kinderen en kleinkinderen in de buurt dan ook regelmatig benut. We wilden het liefst een auto ook geschikt voor langere afstand, met handige ruimte zoals voornoemd en graag ook drempelloze laadvloer( 60 plussers).
Meerdere automodellen waren al nader bekeken tot de komst van de Dacia Lodgy in autorubrieken werd aangekondigd. Tests ervan waren lang voor de feitelijke verkoop beschikbaar en die gaven voldoende motivatie voor een proefrit. Al was in augustus 2012 alleen de dieselvariant beschikbaar, die proefrit overtuigde zodanig, dat toen meteen de koop gesloten is voor de meest complete benzineversie.
Antwoord: Inmiddels al weer zo'n 10 maanden gereden in de Lodgy, met een maandgemiddelde van 1.000 km. Belangrijkste toegevoegde ervaringsgegevens zijn de volgende:
Het lage gemiddelde verbruik en het kraakvrije autorijden. Ongeveer een derde van de kilometers is afgelegd op de snelweg, de rest secondaire wegen en bebouwde kom, waarbij vele 5 minuten ritjes naar de nabijgelegen golfbaan.
In de lange koude wintertijd met de kachel en de warme zomer met de airco aan is het totaal gemiddelde verbruik over de hele periode uitgekomen op 6.7 per 100 km of 14.9 km per liter: dit is exact hetzelfde als onlangs is geconstateerd bij een tussentijdse duurtest in een landelijk autoblad. De boordcomputer blijkt dit trouwens ook zelf correct weer te geven.
Ten opzichte van mijn jarenlange ervaringen met Franse auto's zoals Citroen BX en Renault Scenic is het ontbreken van rammeltjes en kraakjes een tweede opvallend gegeven.
Het gebruiksgemak voor golfers mag apart vermeld worden: niet alleen gaan van twee personen de trolleys en tassen zonder tildrempel moeiteloos mee zonder verbouwing: ook het verwisselen van de schoenen kan comfortabel en droog zittend onder de achterklep. Dat praktische comfort is toch wel heel zeldzaam op de parkeerplaats.
Ervaring met Dacia Lodgy Laureate TCE 115: Auto rijdt soepel, prettige vering, heel veel ruimte, 7 stoelen waar volwassenen goed op kunnen zitten. Door turbo goede trekkracht. Relatief stil.
Alleen bestuurderstoel is wat harder dan ik gewend was. Balletjeszitting van 20 euro heft dat helemaal op.
Ervaring met Dacia Lodgy Tse 115: 2e hands gekocht via een bedrijf, na 10 maanden als 1e motor moeten vervangen 2023 ivm. olie verbruik van de TCe 115, 3e cylinder zat vol met olie, waarschijnlijk dus de olie veren vast, dus zelf een revisie motor er in geplaatst. Er zijn toch nog wel wat storingen zoals niet harder kunnen rijden dan 40 km, afslaan en niet meer aanslaan, ANWB kon niet aangeven wat het was. Nu maak ik de accu maar 10 minuten los dan is het weer weg.
Ervaring met verkoop: Ik zal even moeten zoeken naar het bedrijf waar ik deze heb gekocht, daar kom ik nog terug, ik werd er wel op gewezen LET op het OLIE verbruik.
Ervaring met onderhoud: Laat een 2e hands auto keuren.