Citroen C4 Cactus
Wel uniek, niet eigenzinnig
In Nederland is de Citroën C4 Cactus een regelrecht verkoopsucces. Het concept en het uiterlijk vallen in de smaak. Maar in thuisland Frankrijk ligt dat anders. Daar wordt de eigenzinnige vormgeving als te extreem en te onconventioneel ervaren. Bovendien wil Citroën zich voortaan helemaal toeleggen op het bouwen van comfortabele auto's.
Zijn stekels kwijt
De Citroën C4 Cactus moest daarom voor modeljaar 2018 in plaats van radicaal juist verfijnd worden. Citroën neemt afscheid van de karakteristieke "Air Bumps" (stootkussens aan de buitenzijde van de auto) en ook het avontuurlijk karakter is afgebouwd. Terwijl de originele C4 Cactus zijn hoogte benadrukte met een stompe neus, vierkante achterlichten en dakrails, oogt de nieuwe C4 Cactus juist lang en elegant dankzij een ronde neus en scherp gelijnde koplampen.
Kenmerkend voor iedere nieuwe Citroën zijn de kunststof onderranden rondom; die zijn dus ook op de nieuwe C4 Cactus te vinden. Ook staat de C4 Cactus nog altijd "hoog op de poten", waardoor het lijkt alsof Citroën geen definitief afscheid van het avontuurlijke karakter durft te nemen.
Ook binnenin is het gedaan met de eigenzinnigheid. Voorheen was een "tweezitsbank" voorin leverbaar, maar voortaan is de C4 Cactus voorzien van twee losse stoelen. Die stoelen zijn echter alles behalve gewoon, omdat Citroën voortaan de nadruk legt op comfort. De stoelen zien er niet alleen goed uit, maar zitten ook zo. Dankzij een opbouw die vergelijkbaar is met die van een matras, is het comfort ook na vele uren rijden opmerkelijk goed. Volgens Citroën is dat comfort bovendien ook na vele jaren nog gegarandeerd.
Alhoewel de hoofd- en beenruimte acterin matig is, is het zitcomfort ook achterin bovengemiddeld goed. Dankzij de zeer dikke zittingen merken de voorpassagiers het niet als de knieën van de achterpassagiers tegen de rugleuning van de voorstoelen drukken. Ondanks het streven naar meer comfort moet de nieuwe C4 Cactus het achterin nog steeds doen met "klapraampjes" in plaats van ruiten die geheel openen.
Om het comfort te verhogen is de geluidsisolatie verbeterd (meer isolatiemateriaal, betere motorophanging en ruiten met geluidwerend folie) en dat is in de praktijk duidelijk merkbaar; wederom zowel voor- als achterin. Toch is Citroën één zintuig vergeten: de "parfumeur" van andere Citroën-modellen is niet terug te vinden in de C4 Cactus.
Uitrusting
Het aantal knoppen op het dashboard is minimaal, want vrijwel alle functies worden bediend middels het centraal geplaatste beeldscherm. Dat werkt in de praktijk prima, want de bestuurder heeft nooit het gevoel extra handelingen te moeten verrichten vanwege het ontbreken van fysieke knoppen. Bovendien is de bediening van het audio-, communicatie- en navigatiesysteem logisch en duidelijk. Dankzij ondersteuning voor Apple Carplay en Android Auto werkt de C4 Cactus voortaan optimaal samen met smart phones. Het standaard audiosysteem klinkt heel behoorlijk en ook dat levert een bijdrage aan het comfort.
De standaarduitrusting is veel rijker dan voorheen, maar de vraag is of dat goed nieuws is. Vanwege die rijkere uitrusting is de basisprijs ook verhoogd en daarom is de C4 Cactus niet langer een "no nonsense" auto. De vele luxe- en veiligheidsvoorzieningen zorgen uiteraard voor het beloofde toegenomen comfort, echter tot nu toe werd de C4 Cactus juist gekozen om het ontbreken van die zaken. Aan de andere kant: met de komst van de nieuwe C4 Cactus vervalt de gewone Citroën C4 en dankzij de extra luxe wordt dat gat moeiteloos gevuld.
Weggedrag
Citroën heeft in het verleden een naam gemaakt als fabrikant van comfortabele auto's. Dat was destijds te danken aan geavanceerde ophangingen met "gasveerbollen", al dan niet met ondersteuning van slimme elektronica. Die techniek is voor een compacte auto's echter te kostbaar (in aanschaf en energieverbruik) en daarom introduceert Citroën nu "Progressive Hydrolic Cushions". Hiervoor worden gewone schokbrekers gebruikt in combinatie met een vloerstof die opwarmt en zo voor meer of minder weerstand zorgt. Aanvankelijk is het onderstel daarmee uitgespoken zacht en comfortabel, maar hoe verder de auto inveert hoe stugger de veren worden.
Dankzij het nieuwe onderstel "zweeft" de nieuwe C4 Cactus over de snelweg, zoals de klassieke Citroëns dat deden. Op slecht wegdek zijn oneffenheden nog steeds voelbaar, maar wordt de afstand tussen auto en bestuurder gevoelsmatig "vergroot". Vergelijk het met een zonnebril waarbij alle details zichtbaar blijven, maar de contrasten worden verminderd. Op verkeersdrempels wisselt de effectiviteit van het comfort-onderstel: soms worden drempels bijna "uitgevlakt", op andere momenten geeft het onderstel juist harde klappen.
In de bocht helt de C4 Cactus steevast over en samen met de indirecte en gevoelloze besturing geeft dat een onzeker gevoel over de auto. Bochten werden daarom aanvankelijk veel langzamer gestuurd dan noodzakelijk. Het kostte vele honderden kilometers sturen om vertrouwen te krijgen in het weggedrag van de C4 Cactus. Alhoewel het onderstel uiteindelijk even capabel is als dat van minder comfortabele auto's, helt de C4 Cactus in iedere bocht over en daarom is de wegligging in absolute zin minder (maar nog altijd ruim voldoende).
Motoren
Wie tot nu toe koos voor een C4 Cactus met automaat kreeg een zogenaamde "gerobotiseerde handbak". Dat wil zeggen dat een gewone versnellingsbak met koppeling werd bediend door een computer. Dit bracht op zijn zachtst gezegd niet het gewenste comfort en daarom is de C4 Cactus voortaan leverbaar met een traditionele automaat met "koppelomvormer". Door te kiezen voor zes versnellingen biedt deze automaat niet alleen het beoogde comfort, maar blijft het verbruik ook beperkt. Zo kostte een proefrit met de 110 pk sterke benzinemotor over een gemiddeld zwaar traject (snelweg / binnenwegen) 5.3 liter per 100 km.
Helemaal nieuw voor de C4 Cactus is de 130 pk sterke "PureTech" motor. In de basis is dit de bestaande 1.2 liter driecilinder motor die al beschikbaar was met 82of 110 pk. Wie met de verkeersstroom meerijdt merkt weinig van het toegenomen vermogen, maar wanneer de "C4 Cactus PureTech 130 S&S" de ruimte krijgt zijn de prestaties uitstekend. Zo goed zelfs, dat in het stuurwiel voelbaar is dat de voorwielen het vermogen slechts met moeite op het asfalt over kunnen brengen. Veel belangrijker is echter dat de motor dankzij alle aanpassingen ook stillere en soepelere loop kreeg en daar draait het allemaal om bij de nieuwe C4 Cactus.
Conclusie
De Citroën C4 Cactus heeft voor modeljaar 2018 meer dan een facelift ondergaan. Dat is goed nieuws en slecht nieuws. Wie de C4 Cactus koos om de eigenzinnige uitstraling en het no-nonsense karakter wordt teleurgesteld. Het uiterlijk is minder uitgesproken en vanwege sterkere motoren en een rijkere uitrusting ging de prijs omhoog.
Citroën heeft deze keuze gemaakt omdat het merk zich helemaal wil toeleggen op comfort. En in dat opzicht maakt de nieuwe C4 Cactus alle beloften waar. De uitstekende stoelen, de rijke uitrusting, de goede geluidsisolatie en het uitgesproken onderstel zorgen ervoor dat de C4 Cactus veruit de meest comfortabele auto in zijn soort is. De Citroën C4 Cactus is daarmee niet langer eigenzinnig, maar nog steeds uniek.
- Prettige stoelen
- Moderne uitrusting
- Uitgesproken comfortabel
- Trage reactie achteruitrijcamera
- Comfort onderstel vraagt gewenning
- Niet langer een voordelige, no-nonsense auto