Forum Chevrolet Spark
Reacties van eigenaren
Antwoord: Ik heb er ook geen enkel probleem mee. Wel is het zo dat bij de verschillende merken LPG het soms iets lastiger is om de gaskoppeling er op te krijgen.
Inderdaad de tankdop verwijderen, de gasnippel STEVIG vastdraaien, gaskoppeling erop, een kleine slag naar rechts en handel naar je toehalen. Ook ik hou de slang tijdens het tanken vast. Snap dus ook niet waarom zovelen hiermee lijken te worstelen.
Antwoord: Ik heb mijn Spark Bifuel sinds medio januari en vanaf dag 1 toen ik LPG ging tanken met de meegeleverde nippel gaat het goed. Je moet wel de benzinedop eraf draaien voor meer ruimte maar het gaat gewoon goed. Met beleid en rustig de gasnippel erop draaien en vervolgens de gaskoppeling erover heen draaien. Ik houd dan de LPG slang altijd vast om de koppeling niet onnodig te belasten en tot nu toe gaat het gewoon goed. Ik kom uw reactie van meerdere Spark bezitters tegen en begrijp dat niet goed. Ik heb er gelukkig zelf geen enkele last van.
Antwoord: Tja commentaar op de gasnippel is zo simpel, maar de schuld ligt toch echt bij de gebruiker zelf.
Antwoord: Inderdaad, afgeven op het materiaal, terwijl het aan de gebruiker ligt.
De benzinedop hoeft er zelfs niet af bij het LPG tanken.
Al dik 2 jaar een spark bi-fuel en nog nooit problemen gehad met het LPG tanken met de bijgeleverde verloop.
Antwoord: Gelukkig weer iemand die normaal LPG kan tanken met de originele gasnippel. Ook mij lukt het nog steeds zonder problemen. Heb de Spark sinds medio jan. 2012 en reeds 18.500 ermee gereden. Met normaal beleid en geduld lukt het gewoon.
Antwoord: Onze spark nu 2 maanden en tanken met LPG en nippel onder de knie. Gewoon de koppeling van de gasslang gebruiken als gereedschap. Even de nippel extra mee aandraaien en losdraaien. Geen gedoe meer.
Antwoord: Ik heb begrepen dat er verschillende nippels aan de gastank zijn (het stukje aan de gastank waar je het koppelstuk in draait noem ik de nippel, hoop dat dat goed is). Er zijn modellen (zoals de mijne, september 2012) waar die nippel een fractie korter blijkt te zijn. Dus als je het koppelstuk aandraait, kan het rubbertje het niet goed afsluiten met als gevolg gas-lekken bij het tanken.
De oplossing is volgens de garage een metalen ringetje onder het rubbertje van het koppelstuk. Dit werkte inderdaad een aantal maanden, maar geeft nu toch weer problemen met zelfs een verbogen nippel (koppelstuk verkeerd aangedraaid uit frustratie?).
Dus als je problemen hebt met tanken, hoeft het niks te maken te hebben met dat je het 'niet kunt': zoals ik in sommig commentaar lees, maar met de uitvoering van de nippel.
Antwoord: Het gast tanken is in het begin even wennen en kan wat geklooi opleveren. In het begin vond ik het een lastig iets. Net toen ik er aan gewend raakte en het tanken goed ging verloor ik gas tijdens het tanken...
Dit leek de tankbeurt erop erger te worden. Naar dealer gegaan (De Soester in Soest) en daar gaven ze aan dat het kon liggen aan de gasnippel. Die hebben ze kostenloos vervangen en het tanken gaat prima!
De gasnippel die er op zat was heel plat, nu zit er een dikker stuk metaal en geen probleem van lekken van gas tijdens tanken en ik heb zelfs het idee dat het ook net iets makkelijker gaat met de gashendel te plaatsen en draaien.
Bij de dealer vroegen ze direct of het voorheen wel goed ging of ook niet. Er zijn dus twee soorten klachten (die waar het vanaf het begin niet goed gaat, wat waarschijnlijk te maken heeft met de handigheid die je onder de knie moet krijgen) of dat er daadwerkelijk iets is (ging eerder goed, maar later lekt er wel gas)
Twijfel je of het aan jou ligt dat er gas lekt tijdens het tanken, vraag dan gewoon even iemand mee van de dealer. Ik weet dat ze dat in Soest graag voor je willen doen als je dat wilt.
Ervaring met Chevrolet Spark 1.0 BiFuel: Koop een goede gasnippel zodat je zonder problemen kunt tanken. Voor de rest een leuke auto die veel waar voor zijn geld biedt.
Antwoord: Mijn auto heeft in een jaar tijd 21000 km gereden. Het gas tanken is inderdaad een groot probleem. Het lekt aan alle kanten en soms komt de slang met een knal los. Met als gevolg dat ik momenteel doodsbenauwd ben om gas te tanken. En dit op dit moment alleen nog doe bij de duurderde tanken omdat ze daar zo vriendelijk zijn om te helpen.
Inmiddels voor een beurt naar de dealer geweest. Daar het probleem aangegeven. Ze hebben een soort kartonnetje geknipt en deze onder het rubber geplaats van de gasnippel. Moet het verschil nog gaan proberen. Maar volgens de dealer is dit de goedkoopste en meest simpele oplossing. De beurt koste mij 213.79 euro.
Ook de koplampen zijn een probleem. Deze waren binnen 8 maanden al aan vervanging toe. Kijken hoe de huidige set het overleeft. Maar dat zal minder goed te vergelijken zijn omdat ik inmiddels een stuk minder kilometers rijd.
Voor de rest voldoet de Spark aan mijn verwachtingen voor een klein autootje.
Antwoord: Het tanken is geen probleem maar jij kan het gewoon niet, gewoon even naar de dealer gaan en laten uitleggen hoe je moet tanken. Nippel goed vastdraaien. Heb ik ook gedaan werkt perfect.
Antwoord: Tja, blijkbaar ben ik dan niet de enige die het niet kan. Maar het lijkt mij toch stug toe dat ik het in een jaar tijd niet geleerd heb. Bovendien heb ik de eerste 3 maanden zo bij zo geen enkel probleem gehad bij het tanken. Dus die opmerking die hier nou gemaakt wordt klopt dus niet.
Ook heb ik diverse andere mensen laten tanken. En zij hadden precies het zelfde probleem. Bij het tankstation gevraagd naar wat het probleem kon zijn en ook zij gaven aan dat het waarschijnlijk aan het rubber van het verloopstuk lag. Deze is te dun geworden waardoor het niet meer goed aansluit met als gevolg het lekken van gas tijdens het tanken.
Dus geef een reactie waar IK en alle andere Spark-rijders wat aan hebben.
Antwoord: Ik heb mijn Spark nu 10 maanden en er reeds 18.000 km mee gereden. Het tanken is een kwestie van de originele nippel goed vast draaien. De bajonet van de gaskoppeling erover, een kwart slag draaien en de slang vasthouden en tanken maar. Ik begrijp echt niet dat zoveel mensen erover klagen. Daarnaast vind ik de originele nippel van Chevrolet stevig genoeg qua materiaal. Ik zou zeggen: blijven proberen en u zult zien dat het echt wel kan hoor.
Antwoord: Je hebt helemaal gelijk. Er is niet veel mis met de gasnippel, die had misschien wel een beetje robuuster gemogen. Het tanken, met de benz. tankdop erop is echt geen probleem. Gewoon even nadenken en opletten. Wel de aansluiting ondersteunen tijdens het tanken. Ik heb er inmiddels 29000 km mee gereden en ben redelijk tevreden over de prestatie. Alleen is het verbruik veel hoger dan opgegeven. 1: 14 op lpg. en op bezine 1: 15. Daar blijft het wel bij. De prestatie wordt 10 beter als je de bougies eerder vervangt!
Ervaring met Chevrolet Spark: Mijn vrouw en ik hebben beide een Spark. Van de garage hebben we bij aflevering een euronippelset gekregen. Bij mijn vrouw ging dat in eerste instantie goed, maar bij mij spoot de LPG al direct langs de nippel.
De garage maakte allemaal mooie beloften die ze niet nakwamen en ik tankte met de korte nippel met een extra rubber ring.
Bij mijn vrouw begon de nippel te lekken tussen het rvs aansluitstuk en de messing nippel. Ik heb haar toen mijn verlengde nippel gegeven die door de garage met locktide was vastgelijmd. Dit ging een hele tijd weer goed maar op een gegeven moment begon ook deze bij haar te lekken. Dus terug naar haar oude nippel die ten slotte na het tanken gewoon uit elkaar viel en de RVS aanluiting bleef in de auto achter.
Toen was ik het zat en heb ik in duitsland een nippel besteld die uit 1 stuk messing bestaat. Hierop passen de verloopstukken van de europa set. Hij is iets korter als de lange nippel maar lang genoeg om zonder tankdop verwijderen te tanken, en het mooiste: Hij past!
Geen lekkage meer en ook het koppelen en ontkoppelen gaat een stuk makkelijker.
De nippels van de dealer zijn gewoon van zeer slechte kwaliteit en van de nieuwe nippel merk je gewoon de kwaliteit. Ik kan hem iedereen aanraden.
Stuur me maar een mailtje als je wilt weten waar ik hem heb gekocht, ik mag geen link geven maar een hint:
"Tankadapter LPG Autogas Bajonett Holland M10 lang 105mm" vogler
Ervaring met Chevrolet Spark 1.0: Ik lach me iedere week een breuk als ik bij de pomp sta! Alleen een beetje prutsen met de gasnippel, maar das ook echt het enige.
Ervaring met Chevrolet Spark 1.0 ls: Beste mede Sparkrijders, bij deze wat tips en wetenswaardigheden over ons aller geliefde autootje
Verbruik: Een auto verbruikt voornamelijk brandstof bij acceleratie en bij hoge toeren. Vandaar dat een Spark minder zuinig is op de snelweg omdat het motortje veel toeren moet maken. Wil je zuinig rijden, schakel over bij 3000 toeren. De bekende 'hik' is geen probleem, dit is een afstelling in het motormanagementsysteem zodat de Chevy onder de 110 gram norm blijft en daardoor belastingvrij is.
Tanken: Draai de vulnippel redelijk vast en draai de gasnorzel LINKSOM, zo voorkom je schade aan je lak en je tankklep. Ondersteun de norzel tijdens het tanken zodat deze niet gaat doorbuigen want op een gegeven moment gaat de lak barsten.
Besparen: Gebruik de airco zo min mogelijk, deze kost energie en je hoeft minder vaak de filter te vervangen. Gebruik de verlichting alleen indien nodig, het systeem van de Chevy geeft namelijk meer volt dan de 12 die normaal is, vandaar de overmatige...
Antwoord: Ik heb andere ervaringen met mijn Spark Bifuel die ruim 17.000 km op de klok heeft. Als je zuinig wilt rijden moet je juist beneden de 3000 toeren schakelen, vanaf 3000 toeren is de auto juist pittiger te berijden maar verbruikt natuurlijk meer LPG.
Overigens is het rendement van LPG lager dan van benzine d.w.z. om dezelfde kracht te ontwikkelen verbruikt de motor meer LPG in vergelijking met benzine. Daardoor is het verbruik ook hoger.
Met de originele gasnippel heb ik tot nu toe geen enkel probleem gehad. Het is gewoon goed vast erop draaien en de gaskoppeling goed erover heen draaien en vervolgens de slang vasthouden zodat het minder belast is. Meer is het echt niet.
Een airco zo min mogelijk gebruiken doet afbreuk aan het comfort wat de Spark biedt en hetgeen je bespaart is echt niet zoveel op een jaar berekend. Je gebruikt een airco immers niet continu. Als je echt wilt besparen kun je liever een Spark zonder airco kopen. Je moet juist genieten van deze comfortabele leuke auto en dat doet u volgens mij niet echt.
Ervaring met Chevrolet Spark 1.0l: Na 10 maanden heeft mijn Spark een 30000 km beurt gehad. Prijs van de onderhoudsbeurt was 298 euro. De uitvoerende garage was Jave in Almere.
Ik rijd nu 10 maanden in mijn Spark en ondervind geen problemen.
Antwoord: Dat vind ik duur, want ik heb voor de eerste 15.000 km beurt EUR 170 betaald bij Welling in Brunssum.
Antwoord: Vorige maand nog bij Welling in Brunssum EUR 170 betaald incl. gratis olie verversen (winteractie), normaal kost het rond de EUR 200
Antwoord: Wat een verschillen in prijzen met betrekking tot beurten! 1e beurt 241 euro, 2e beurt 440 euro, 3e beurt( moet nog uitgevoerd worden) zou 350 euro gaan kosten (advies van Chevrolet is, volgens de dealer, bougiekabels vervangen?). Woon in het noorden, ben best bereid naar het midden van het land te gaan naar een goed(e)koper dealer. Wie heeft tips?
Antwoord: Veldma in stad Groningen. Deze officiƫle servicedealer van Chevrolet doet geen overbodige dingen en dat scheelt in prijs. Als je geen brandstoftoevoeging wilt of een interieurfilter? Zeg het ze en geen gesteggel daarover. Bougiekabels vervangen doen ze, als ik me niet vergis, volgens mij ook niet standaard bij 45.000 km, in elk geval wordt dit overlegd evenals de bougies vervangen.
P.S. ook ik heb na 16.500 km al mijn eerste dimlicht aan flarden. Koop nu gewoon bij Action voor 1,59 een H4 pit. Maar eens kijken hoe lang dat goed gaat. Het licht daarvan is trouwens even fel als de standaard Philips lampen.
Antwoord: Elke 15.000 km of elk jaar afhankelijk wat je eerder bereikt moet de Spark een beurt krijgen. Afhankelijk van de KM-stand worden dan extra onderdelen vervangen.
Antwoord: Hoeveel km is een kleine en hoeveel km een grote beurt? Of is 1 keer per jaar een beurt geven genoeg?
Antwoord: Veldma in stad Groningen, servicedealer van Chevrolet doet geen overbodige dingen en dat scheelt in prijs. Was nu 193 euro kwijt. Bedankt voor de tip Kentuhen!
Goede ervaringen met Aldi lampen (ipv Philips). De laatsten zitten er meer dan 17.000 km in, ik rijd altijd met licht aan.
Antwoord: Veldma is toch geen officiele Chevrolet-dealer?
Antwoord: Ze zijn wel officieel servicedealer. Mogen geen nieuwe Chevrolets verkopen, maar wel het onderhoud doen. Als het toch anders is hoor ik het graag.
Ervaring met Chevrolet Spark: Ik heb mijn Spark (koekblikje) nu ruim 4 maanden en ben nog steeds heel erg blij mee. Heel voldoet aan alle verwachtingen. Super goedkoop met rijden en het gastanken is echt super!
De uitstraling van de Spark is ook super een lekker stoer ding en van binnen lijkt het net alsof je in een hele grote auto zit. Wij passen er makkelijk in met z'n 4en. Mijn man is 2 meter en ik heb dan ook nog 2 kinderen van 11 en 13 jaar oud en dat past makkelijk niemand zit opgevouwen in deze auto.
Antwoord: Eindelijk iemand die blij is met zijn Spark net zoals ik. Daarnaast heb ik mijn Spark opgesierd met origineel passende chrome lijsten en andere chrome afwerkingen, zodat hij wat luxer uitziet en mooie zwarte lichtmetalen velgen. Echt een topper.
Antwoord: Ook ik ben er erg blij mee. Het is even wennen, want ik kom van de Toyota Avensis stationwagon 2.2D. Het scheelt mij 1.420 euro per jaar aan wegenbelasting. Olus dat de verzekering de helft is van de Toyota. Dus erg tevreden.
Ervaring met Chevrolet Spark 1.0 LT: Ik was na 6 weken tanken met mijn nieuwe Spark helemaal klaar met de gasnippel. Wat een prutsoplossing! Ik heb er een gewone gasaansluiting (zelfs kleur meegespoten) in laten zetten in de bumper voor 161 euro bij een gasinstallatiebedrijf in Wezep. Wat een heerlijkheid om gewoon zonder gedoe te tanken en binnen drie minuten klaar te zijn zonder vloeken en schelden!