Chevrolet Aveo sedan (2006 - 2011)
Man en paard
Toneel voor de testrit is het grensgebied tussen Italië en Slovenië, in zekere zin ook de grens tussen hatchback- en sedanland. Bestemming is Lipica, dat wereldberoemd is geworden om de witte raspaarden. In landen waar de sedan het meest geliefde transportmiddel is, is de Aveo een oude bekende. Het hier gereden model is echter opnieuw ontworpen door de Koreaanse ontwerpstudio in Bupyong.
De nieuwe Aveo oogt moderner dan de voorganger, maar had met eenvoudige aanpassingen beter kunnen voldoen aan de Europese voorkeur. Zo zijn de wielen ten opzichte van de rest van de auto nogal klein, wat de Aveo een "zwaarlijvig" c.q. Amerikaans karakter geeft. Dat laatste is te verklaren, want Amerika is veruit de grootste afzetmarkt voor de Aveo. Onderhuids is de Aveo gebaseerd op de Kalos, maar onder andere het onderstel en de kooiconstructie zijn aangepast.
Een klasse hoger
Ook het interieur is beduidend moderner dan dat van de huidige Kalos. De vormgeving is strak en de afwerking staat op een hoger niveau. Daarom geeft de Aveo vanzelf het gevoel van een auto uit een hoger segment.
De uitrusting is gezien de prijs riant. Zelfs het basismodel is voorzien van airconditioning, elektrisch bedienbare zijruiten, centrale portiervergrendeling en een radio met mp3-mogelijkheid. Chevrolet voorziet in een aansluiting voor een mp3-speler, maar de radio kan ook CD-ROM's met daarop mp3-bestanden afspelen. Helaas is het display van de radio bij volle zon volstrekt onleesbaar.
Op het gebied van veiligheid scoort de Aveo met twee airbags, ABS en een elektronische remkrachtverdeler. Voor alle uitvoeringen boven het basismodel komen daar side-airbags bij (zéér zinvol!). Voor gebruik met een kinderzitje kunnen de airbags aan de passagierskant worden uitgeschakeld.
Ruimte
Vooral jonge gezinnen vormen een belangrijke doelgroep van deze Chevrolet. Zij zijn in de regel op zoek naar veel ruimte en functionaliteit tegen een vriendelijke prijs. Daarin slaagt de Aveo zeker. De hoofd- en beenruimte voorin zijn prima. Het stuurwiel is wel in hoogte, maar niet in afstand tot de bestuurder verstelbaar.
De ruimte op de achterbank is matig. Kinderen zitten er prima, volwassenen vinden alleen voldoende ruimte als de voorstoelen een extra tandje naar voren worden gezet. De kofferbak, hét geheime wapen van de sedan, is fors. Met 400 liter laadruimte biedt de Aveo beduidend meer plek dan de gemiddelde hatchback.
Rijeigenschappen
Zoals eerder genoemd is de Aveo ontworpen in Korea met Amerika als belangrijkste afzetmarkt. In beide landen hebben chauffeurs een sterke voorkeur voor zacht afgeveerde auto's met een zeer indirect stuurgedrag. Voor de Europese automobilist is dit op z'n minst wennen, maar in veel gevallen blijft het zelfs bezwaarlijk. Het stuurwiel heeft bijvoorbeeld zo veel speling, dat de auto bij kleine stuurbewegingen onverstoord rechtuit blijft rijden.
Mede daarom zijn in de stad veel stuurbewegingen noodzakelijk voor korte bochtjes en lijkt de Aveo groter dan 'ie eigenlijk is. Op de slingerende weggetjes in de binnenlanden van Slovenië blijkt dat de limiet snel is bereikt. Als de testrijder ook maar even wil spelen, verliezen de banden de grip en glijdt de auto over de voorwielen weg. Van tegelijkertijd hard remmen en plotseling sturen is de Aveo al helemaal niet gediend. Dat betekent dat een uitwijkmanoeuvre op hoge snelheid niet in alle gevallen veilig is uit te voeren.
Hierbij moet wel worden opgemerkt dat de testrit bij zeer koud winterweer is uitgevoerd en de testauto was voorzien van matige kwaliteit winterbanden. Onder zomerse condities zal het weggedrag beter zijn, maar ook dan verdient de montage van kwalitatief betere banden de aanbeveling.
Ongeacht de banden geeft het remgedrag een zelfde gevoel als de wegligging: voldoende, maar niet meer dan dat. De Aveo is voorzien van kleine remschijven op de voorwielen en eenvoudige trommels op de achterwielen. Bovendien is het gevoel in het rempedaal matig. De Aveo remt prima, maar laat zich wat lastig doseren.
Paardenkrachten
Vooralsnog is de Aveo in Nederland leverbaar met één motor: een 1.4 liter zestienklepper die gedurende de proefrit steeds meer wist te behagen. Alleen het schakelen vraagt aanvankelijk enige gewenning. De versnellingshendel heeft veel speling en is bovendien iets schuin geplaatst, waardoor het lastig is te voelen wanneer de bak in neutraal of in de versnelling staat.
Eenmaal vertrouwd met de eigenaardigheid van de versnellingsbak, is het heerlijk toeren met de 94 paardenkrachten die de Aveo levert. De motor is redelijk stil en dat maakt de auto geschikt voor lange ritten. Over een breed toerengebied is ruim voldoende kracht beschikbaar, waarmee het aangenaam reizen is.
Conclusie
Waarom haalt Chevrolet de Aveo naar Nederland? Omdat er voldoende kopers zijn voor wie veel comfort, nog meer ruimte en een zeer scherpe prijs de belangrijkste eisen aan een auto zijn. Voor hen is een weggedrag dat niet meer dan een voldoende scoort, letterlijk en figuurlijk voldoende. Het aantal aanbieders in dit segment is bovendien minimaal. Een slimme zet dus van Chevrolet!
- Prettige motor
- Veel auto per euro
- Complete uitrusting
- Matig weggedrag
- Zijwindgevoelig
- Gevoelloos sturen, remmen en schakelen