Chevrolet Aveo (2008 - 2011)
Grijs met een zilveren randje
Eerst moet de naam worden verklaard, die verschilde per land. Voorheen waren de Chevrolet Kalos en Aveo in de basis dezelfde auto. De naam Kalos wees op de hatchback uitvoering, Aveo stond voor de sedan. Vanaf nu wordt de naam Aveo overal voor zowel de sedan als de hatchback gebruikt.
Mooi grijs is niet lelijk
De Aveo hatchback is geheel opnieuw ontworpen en dat is een grote vooruitgang. Het uiterlijk is beduidend spannender geworden. De grote honingraat grille, de spannende lijn onder de portieren, de "luchthapper" naast de buitenspiegels, de ronde achterlichten en het honingraatmotief onder de achterbumper maken de Aveo tot een aantrekkelijk ogend compact autootje!
De testauto is een absolute basisuitvoering en zelfs die ziet er heel leuk uit. Deze grijze muis is een fotogenieke verschijning! De luxere uitvoeringen zijn herkenbaar aan lichtmetalen velgen, breedstralers en een dakspoiler.
Helaas is het interieur geen toonbeeld van fantasie of creativiteit. Hier voeren degelijkheid en overzichtelijkheid de boventoon. Het elegante, opgeruimde interieur toont veel gelijkenis met de Epica, Chevrolets luxe zakenauto. De voordelige Aveo kent dezelfde overzichtelijke opzet en dezelfde keurige afwerkingskwaliteit. Vanaf de basisuitvoering zijn airconditioning en vier airbags standaard.
Centraal in het dashboard staat de geïntegreerde radio die ook MP3-bestanden speelt van CD-ROM. Zelfs aan een aansluiting voor een externe MP3-speler is gedacht. Het geluid van dit audiosysteem is al even "zuinig" en eenvoudig als de auto zelf. Dat is echter beter dan een systeem dat bonkend en snerpend probeert, maar niet kan.
Klein?
Het dashboard is iets lager geplaatst dan gebruikelijk. Dat geeft ruimte voor een extra grote voorruit en dus een ruimtelijk gevoel. De stoelen zijn aan de kleine kant (de zittingen iets te kort, de hoofdsteunen te laag) en daarom geeft de Aveo aanvankelijk het gevoel dat deze auto een maatje te klein is. Toch is de binnenruimte prima. De ruimte voorin is gemiddeld. De beenruimte achterin is zelfs groter dan gemiddeld in dit segment.
De bagageruimte kent een forse tildrempel, die in- en uitladen lastig maakt. Hier had Chevrolet een dubbele bodem moeten gebruiken, zodat de laadvloer vlak is en daaronder nog extra bergruimte ontstaat. Wanneer de achterbank wordt opgeklapt, ontstaat een onregelmatig gevormde laadvloer die de auto ook iets minder praktisch maakt.
Het zijn echter details, want verder is de Aveo is een goed doordachte auto. Pas na lang zoeken en studeren werden deze nadelen gevonden. Chevrolet heeft goed geluisterd naar Kalos-klanten, waardoor deze nieuwe Aveo sterk verbeterd is.
Motoren
De Aveo is leverbaar met een 1.2 en 1.4 liter benzinemotor. De eerste is goed voor 84 paardenkrachten en dat is precies genoeg. De Aveo 1.2 komt probleemloos mee met het overige verkeer. Alleen tijdens een inhaalactie of bij het beklimmen van een helling moet worden teruggeschakeld. Met een kalme rijstijl is het beloofde verbruik van 5,2 liter per 100 km in de praktijk goed te realiseren.
De Aveo 1.4 levert iets betere prestaties en doet dat met iets meer gemak. Het verschil is in de praktijk echter zo klein, dat de voordeligere 1.2 motor de voorkeur verdient.
De geluiden van de motor, rijwind en banden zijn gemiddeld voor een auto in deze prijsklasse. Ook schakelen en remmen doet de Aveo precies zoals het hoort.
Weggedrag
Het weggedrag is beter dan gebruikelijk. De Aveo is beduidend stabieler geworden en laat zich daarmee heerlijk sturen over kronkelige weggetjes. Deze Chevrolet blijft ook in snel genomen bochten opmerkelijk stabiel en dat komt de veiligheid ten goede.
Mede door de prima rijeigenschappen is de Aveo meer dan zomaar een grijze auto. Dankzij de vriendelijke prijs heeft deze grijze verschijning een zilveren randje.
Conclusie
De Chevrolet Aveo lijkt een grijze muis: een gemiddeld grote auto, met gemiddelde ruimte, gemiddelde prestaties en een gemiddelde uitrusting. Maar de Aveo weet zich wel degelijk te onderscheiden van de massa. Nadelen zijn slechts met moeite te vinden: de stoelen zijn wat klein en de bagageruimte heeft een tildrempel.
Voordelen zijn eenvoudiger aan te wijzen. Dat begint met de geslaagde vormgeving die deze Chevrolet tot een aantrekkelijke verschijning maakt. De rijeigenschappen zijn beter dan gemiddeld. De verbetering ten opzichte van de Kalos is enorm. Alleen als het om de prijs gaat scoort deze Chevrolet ver onder het gemiddelde.
- Nette prijs
- Prima wegligging
- Geslaagde vormgeving exterieur
- Te kleine stoelen
- Forse tildrempel bagageruimte
- Fantasieloze vormgeving interieur