Daewoo Nubira
Uitwenen en opnieuw beginnen
Het herboren Daewoo heeft een duidelijk doel voor ogen. De nieuwe auto's moeten modern, innovatief en vooral heel betaalbaar zijn. Bovendien willen de ontwerpers hun auto's een "Europese flair" geven. De vormgeving van de nieuwe Nubira is modern, maar weinig zinnenprikkelend.
In tegenstelling tot de zeer geslaagde vormgeving van de Kalos, zijn de lijnen van de Nubira meer behoudend. De Nubira is gemakkelijk herkenbaar als Daewoo (of moet dat zijn "GM Daewoo"?) dankzij de neus met grille in drie delen. De wielkasten zijn dik aangezet en een dominerende lijn loopt vloeiend op van voor naar achteren voor een dynamisch element. Dat klinkt allemaal mooi, maar een koppendraaier zal de Nubira -evenals de voorganger- nooit worden. De ontwerpers zullen er geen minuut van wakker liggen, want dat is ook helemaal niet het doel van de auto.
Ruimte
Het doel van de Nubira is er voor te zorgen dat de koper zich prettig voelt in de auto. Daarom is veel aandacht besteed aan het interieur. Opnieuw is het ontwerp geen toonbeeld van originaliteit of vernieuwing, maar het is wel heel praktisch. Het interieur is ruim opgezet en voorzien van uitzonderlijk veel (handige) bakjes en vakjes.
De standaarduitrusting legt de nadruk op nuttige voorzieningen en minder op pure luxe. Bovendien gaat de Nubira vaak net een stapje verder dan gebruikelijk. Zo is de testauto niet alleen voorzien van elektrisch bedienbare zijruiten vóór, maar ook achter. De airconditioning is doorgevoerd naar het dashboardkastje om bijvoorbeeld dranken koel te houden. Het zijn kleine extra's die de auto niet belangrijk duurder, maar wel aangenamer maken.
Waar ook veel werk van is gemaakt, is het creëren van ruimte achterin. Ook lange volwassenen zitten prima achterin de Nubira, zelfs met de voorstoel ver naar achteren. De zit voorin is goed dankzij goed verstelbare stoelen en een verstelbaar stuurwiel. Het valt op dat de afwerking, zeker voor een budget-vriendelijke auto als deze, keurig verzorgd is.
Comfort
De bediening is vooral licht en eenvoudig. Besturing, gas en remmen laten zich allemaal bijzonder licht bedienen en geven de bestuurder een minimaal gevoel met de auto. Dat zou voor een sportwagen desastreus zijn, maar voor een auto als deze vertaalt het zich in een ontspannen en "terughoudend" gedrag.
Dit zal een grote groep rijders die op zoek is naar comfort en rust zeker aanspreken. Het schakelen vraagt enige gewenning omdat de versnellingspook, ook in de neutraalstand, iets van de bestuurder is afgewend. Ook hier is het gevoel met de auto gering, omdat de versnellingsbak ook nog eens een grote speling kent.
Het onderstel is iets stugger dan gebruikelijk voor Daewoo. Volgens de ontwerpers is dit te danken aan de inspanningen van een Engelse specialist die de auto heeft aangepast aan de Europese wegen en voorkeur van Europese automobilisten. Wanneer het uiterste van de wegligging wordt gevraagd, blijft de auto lang neutraal om daarna over alle vier de wielen te gaan glijden. Al vanaf het basismodel is de Nubira voorzien van ABS, vier airbags en gordelspanners voorin.
Motoren
Vanaf de introductie is de Nubira leverbaar met een 16-kleppen viercilinder 1.6 of 1.8-liter benzinemotor. Deze laatste is ook leverbaar in combinatie met een viertraps automaat. Omdat bij Daewoo een vriendelijke prijs voorop staat, gaat voor deze test de voorkeur uit naar het basismodel met 1.6-liter motor.
Deze is goed voor 109 pk, maar levert ondanks het relatief bescheiden wagengewicht van 1.163 kg matige prestaties. Wanneer kalm en beheerst wordt gereden, is de auto uitzonderlijk stil. Dit is volgens de makers onder andere te danken aan een nieuw ontworpen ophanging van de motor.
Wanneer het uiterste van de auto wordt gevraagd neemt het motorgeluid toe, maar zijn de prestaties niet veel beter. Vooral in het bergachtige gebied rondom Wenen, moet de motor hard werken en is terugschakelen vaker nodig dan gemiddeld. Toch presteert de Nubira in getallen uitgedrukt helemaal niet slecht. Het lijkt daarom dat het sterkste punt van de auto, het comfort, hier tevens een zwak punt is omdat de auto minder snel lijkt dan deze eigenlijk is. Daewoo laat tenslotte weten te werken aan een dieselmotor voor zowel de Nubira als de andere modellen.
Conclusie
Daewoo maakt een nieuw begin als "GM Daewoo" en toont met de Nubira opnieuw aan een duidelijk doel voor ogen te hebben. De geheel nieuwe Nubira is geen opvallende of vernieuwende auto, maar wel een auto die aan de wensen van een grote groep kopers tegemoet zal komen.
Dit is geen auto waarbij de koper betaalt voor allerlei poespas of een prestigieuze badge op de neus. Wat de Nubira wel biedt is veel ruimte (ook achterin), een complete uitrusting en een hoge mate van comfort. Het enige wat bij het oude is gebleven is de prijs, want die blijft aangenaam laag.
- Ruim
- Nette prijs
- Comfortabel op verharde weg
- Gevoelloze bediening
- Speling versnellingshendel
- Matige prestatie 1.6 motor

