Chevrolet Aveo (2008 - 2011)
Niet goedkoop, wel voordelig
Eerst even een stapje terug: "Kalos" was de naam van het compacte model van Chevrolet. De opvolger van de Kalos is de "Aveo" en dat zorgt voor verwarring. De naam "Aveo" was immers al in gebruik voor de compacte sedan van Chevrolet. Om overal in de wereld dezelfde namen te kunnen hanteren heten beide compacte auto's vanaf nu "Aveo".
Lekker goedkoop
De nieuwe Aveo hatchback staat nog maar net bij de dealer en nu is er wederom nieuws te melden: de Aveo is er nu ook als driedeurs. Net als de vijfdeurs variant wordt de auto goedkoop gebouwd in Polen. Voor deze test werd de auto bij de fabrikant opgehaald.
Daar wordt direct duidelijk wat het verschil is tussen "goedkoop" en "voordelig". De omgeving van de Poolse stad Wroclaw is grijs en grauw. Veel gebouwen verkeren in slechte staat en het onderhoud aan de infrastructuur is minimaal. Het leven in Polen is goedkoop, maar daar staat dan ook weinig tegenover.
De knalgele testauto heeft juist een vrolijke en energieke uitstraling. De ontwerpers van Chevrolet hebben er alles aan gedaan om met weinig middelen een auto te maken die er toch heel aantrekkelijk uitziet. De nieuwe driedeurs Aveo ziet er niet alleen sportiever en leniger uit dan de vijfdeurs, maar is ook nog eens goedkoper!
Klein leed
Met name het interieur valt positief op. Het heeft dezelfde strakke afwerking en is gemaakt van dezelfde hoogwaardige materialen als de duurdere Chevrolets. Gezien de prijs is de uitrusting compleet, maar de Aveo is wel op een paar missers te betrappen.
De binnenruimte is prima, maar de voorstoelen zijn te klein en dat is vervelend op de lange afstand. Ook lastig: het gehele interieur telt slechts één bekerhouder. Een dergelijke accessoire is bepaald niet kostbaar en juist hier had Chevrolet beter niet kunnen besparen.
Een ander klein ongemak komt van de centrale portiervergrendeling. Gezien het imago van de stad Wroclaw is het wenselijk om de portieren te vergrendelen, zodat buitenstaanders geen greep in het interieur kunnen doen. Alhoewel de testauto wel centrale portiervergrendeling heeft, is niet voorzien in een knop om de auto van binnenuit te vergrendelen.
Tenslotte laat de boordcomputer te wensen over: deze levert allerlei informatie (buitentemperatuur, gemiddelde snelheid, reistijd, actieradius) behalve de gewenste (gemiddeld verbruik, actueel verbruik). Het is echter allemaal klein leed, de gehele indruk die de auto achterlaat blijft positief.

Voordelig rijden
Op de slechte Poolse wegen kan de Aveo zich goed bewijzen. Het wegdek zit vol putten en gaten, maar de Aveo geeft geen krimp. Het comfort is prima, zonder dat dat ten koste gaat van de wegligging. Zelfs op deze wegen heeft de Aveo volop grip en is de auto niet of nauwelijks uit balans te krijgen. Op wilde capriolen of plotselinge uitwijkmanoeuvres reageert de Aveo veilig en voorbeeldig. Gevoelsmatig is het driedeurs koetswerk een fractie stijver dan de vijfdeurs, waardoor deze nieuwste variant iets strakker stuurt.
De eerder geteste Aveo vijfdeurs was voorzien van de 1.2 liter basismotor. Daarom is voor deze tweede test gekozen voor de de zwaarst gemotoriseerde uitvoering: de 1.4. Die levert in cijfers uitgedrukt nauwelijks meer vermogen. In de praktijk ontlopen de prestaties van beide motoren elkaar niet veel, maar doet de 1.4 liter motor z'n werk met meer gemak. De Aveo 1.4 is daarom comfortabeler en minder vermoeiend op lange afstanden. De Aveo 1.2 voldoet echter ruimschoots, is voordeliger in aanschaf én verbruik.

Automatisch
De 1.4 liter motor is ook te combineren met een automatische versnellingbak. Dit is een traditionele automaat met slechts vier versnellingen en een zogenaamde "koppelomvormer". In vergelijking met de concurrentie levert Chevrolet hiermee enigszins verouderde techniek.
De elektronica voelt de bestuurder niet altijd goed aan en is daardoor vaak wat "zoekerig". Bovendien is merkbaar dat de gebruikte techniek niet efficiënt is, waardoor de prestaties van de automaat achterblijven bij de handgeschakelde Aveo. In het drukke stadsverkeer is het echter heerlijk om zelf niet te hoeven schakelen.

Conclusie
Wroclaw, Polen is een plek om één keer te bezoeken en daarna nooit meer. Een dergelijke armoedige stad is interessant, maar bepaald niet aantrekkelijk. Toch heeft de Chevrolet Aveo zich juist hier prima kunnen bewijzen. Het nieuwe driedeurs model weet zelfs hier voor een vrolijke noot te zorgen.
De gele testauto doorbreekt de grijze sleur en weet op alle punten te overtuigen. Ondanks de scherpe prijs staan de rijeigenschappen op een zeer hoog niveau. De uitrusting is compleet en de binnenruimte is prima. Kortom: de Chevrolet Aveo doet niet goedkoop aan, maar is wel degelijk heel voordelig.
- Nette prijs
- Geslaagde vormgeving
- Prima rijeigenschappen
- Kleine deurbakken
- Onhandige boordcomputer / slechts 1 bekerhouder