Harman Kardon drive + play
Apple iPod in de auto
De markt van toebehoren voor de iPod is inmiddels gigantisch en daarom bestaan vele systemen om de iPod aan de autoradio te koppellen. Dat begint met eenvoudige cassette-adapters en nog eenvoudiger kabels van de hoofdtelefoonuitgang naar de AUX-ingang van de autoradio. Maar niet iedere auto is nog voorzien van een cassettespeler en de AUX-ingang is een recente ontwikkeling. Bovendien betekent het louter koppelen van de iPod dat het bedienen ervan gevaarlijke verkeerssituaties kan opleveren.
Diverse fabrikanten bieden daarom systemen aan waarmee de iPod de functie van een CD-wisselaar overneemt. Leveranciers van autoradio's bieden inmiddels diverse modellen aan met een speciale iPod-aansluiting waarmee de muziekspeler is te bedienen via de radio. Harman Kardon kiest voor een heel andere strategie: "drive + play" werkt grotendeels buiten de radio om. Daarom werkt het met iedere autoradio, behoudt het alle functionaliteit van de iPod en is het veilig te bedienen.
iPod Radio 88,3 FM
Om er voor te zorgen dat "drive + play" met iedere autoradio werkt zijn er twee manieren om de muziek van de iPod door te geven aan de radio: via line-signaal (voor autoradio's met een ingang voor een externe bron) en via een antenne-adapter. Deze laatste komt tussen de antenne en de radio, waarbij de iPod in feite een locale radio-uitzending verzorgt.
Om de iPod veilig te kunnen bedienen levert Harman Kardon een losse bedieningsunit met daarop dezelfde vier knoppen plus draaischijf als op de iPod. Deze unit kan op een willekeurige plek binnen handbereik van de bestuurder worden ingebouwd. Naast een externe bedieningsunit voorziet Harman Kardon in een extern display dat eveneens naar eigen inzicht in de auto kan worden gebouwd. De iPod is alleen nog de bron van alle muziek en kan worden verstopt in bijvoorbeeld het handschoenenkastje. Dankzij de speciale aansluiting wordt de iPod continu bijgeladen, dus de duur van de rit is niet beperkt tot de accu-capaciteit van de iPod.
Inbouw
Tot zo ver de theorie, dan nu de praktijk. Het gemak of ongemak van het inbouwen is sterk afhankelijk van de auto. Harman Kardon biedt zeer flexibel montagemateriaal en extreem lange kabels waarmee de onderdelen op alle denkbare plekken en onder iedere hoek zijn te plaatsen. Monteren kan met schroeven of met plakmateriaal. De benodigde stroom kan worden geleverd via een aftakking van de bestaande bedrading of via de sigaretten-aansteker (weinig elegant, maar wel erg makkelijk).
Ondanks de vele inbouwmogelijkheden, blijkt dat vooral de bedieningsunit lastig is te plaatsen. De Daihatsu Cuore duurtestauto heeft geen middentunnel, waarmee de zijkant van de stoel (afrader) of de bovenkant van het dashboard (te ver weg) overblijven. De Suzuki Cappuccino redactie race- en troetelauto is zo klein dat simpelweg nergens plek is.
Het beeldscherm lijkt bovenop ieder dashboard te passen, maar in de praktijk blijkt dat het een vlakke ondergrond vereist maar dat menig dashboard voornamelijk ronde vormen heeft. Het netjes wegwerken van de bedrading kan heel wat monteren en demonteren van het interieur vragen. Bovendien is een te prominent geplaatst display niet aan te raden omdat het dievengilde het wellicht aanziet voor een navigatiesysteem.
Spelen maar
Eenmaal geïnstalleerd is de bediening intuïtief en eenvoudig omdat de knoppen en draaischijf gelijk zijn aan die van de iPod. Ook de indeling van het Harman Kardon scherm komt grotendeels overeen met dat van de iPod, wat het gebruik vereenvoudigt. De menu's zijn in vele talen beschikbaar, waaronder Nederlands.
Ondanks de gebruikersvriendelijkheid valt direct op dat de menu's niet compleet zijn. Zo ontbreekt het speciale "Podcast" menu dat op nieuwe iPods is te vinden. De podcasts zijn gelukkig wel terug te vinden tussen de albums. Van films en video-Podcasts wordt, niet geheel onverwacht, alleen het geluid weergegeven.
Klank
De klank is behalve van het bronmateriaal ook afhankelijk van de gekozen inbouw. De FM zender kent een nadrukkelijke basisruis die niet opvalt bij muziek, maar storend is als de iPod wordt gebruikt als bron voor het gesproken woord (de genoemde Podcasts). Daarbij is de klank via de FM modulator onaangenaam scherp. De zender stuurt geen RDS signaal mee, waardoor menig radio hevig gaat klagen dat er geen verkeersinformatie beschikbaar is. Dit is uiteraard geheel afhankelijk van het gebruikte merk en type autoradio.
De klank via de audiokabel is prima, maar in sommige gevallen kan het ontbreken van een volumeregeling lastig zijn.
Het belangrijkste is: de iPod is nu de bron van alle vermaak in iedere auto. De complete mp3-collectie is nu in de auto te beluisteren. Alle Podcasts, die FM radio sneller verdringen dan DAB, maken iedere rit tot een waar genoegen. Een iPod die voorzien is van een harddisk biedt bovendien zo'n gigantische voorraad muziek dat "Drive + Play" voor iedere rit en bij iedere stemming wel passende muziek biedt. De CD-wisselaar is definitief afgeschreven.
Conclusie
De Apple iPod heeft een vaste plaats verworven als portable bron van muziek en data. Muziekwinkels op Internet leveren meer muziek tegen een lagere prijs dan de winkel om de hoek. Podcasting ontwikkelt zich in rap tempo tot een serieuze concurrent van de radio omdat de luisteraar niet langer is gebonden aan uitzendtijden of landelijke radiozenders. Tel daarbij de gigantische opslagcapaciteit van de iPod op en het is duidelijk dat Apple's muziekspeler de ultieme bron van vermaak in de auto is.
Harman Kardon koppelt die bron aan de autoradio met een complex en kostbaar systeem. Of die oplossing de beste oplossing is, hangt sterk af van de auto en vooral de autoradio. Voor radio's met een AUX-ingang of ongebruikte aansluiting voor een CD-wisselaar is een eenvoudige kabel vaak afdoende. Daarbij leveren steeds meer fabrikanten autoradio's die standaard zijn voorzien van een iPod aansluiting. Wie echter een oude maar goede radio heeft of vast zit aan het audiosysteem van de autofabrikant, heeft met Harman Kardon's "drive + play" een slimme en complete oplossing.