BMW X4 (2014 - 2018)
Werk in uitvoering
X1, X3, X4, X5 en X6. De SUV-rijder ziet bij BMW door de bomen het bos niet meer! Wees gerust, er zit een logische gedachte achter al die modellen. De eerste is, dat het laagste nummer het kleinst en het voordeligst is. De X1 is de minst grote (het woord "klein" is hier niet op zijn plaats) en minst kostbare SUV van BMW. De X6 is het absolute topmodel.
Net als bij alle andere modellen geldt dat de oneven nummers staan voor gewone modellen, terwijl de even nummers iets speciaals hebben. De X1, X3 en X5 zijn traditionele SUVs: groot en stoer. Dat laatste wordt bereikt door te kiezen voor hoekige vormen die verwijzen naar de taaie terreinauto's van weleer. Bovendien zorgt de rechthoekige koets voor maximale binnenruimte.
De X4 en X6 onderscheiden zich van traditionele SUVs met de coupé-achtige daklijn. De neus is nog steeds hoog opgetrokken en de schouderlijn is nog steeds hoog. Ook bieden de X4 en X6 meer bodemvrijheid dan een gewone personenauto. Maar de daklijn loopt schuin af, waarmee de X4 en X6 zich nadrukkelijk onderscheiden van de massa.
Ruimte
Binnenin is aanvankelijk weinig te merken van het bijzondere lijnenspel. De instap is onveranderd hoog en de ruimte voorin is prima. De bestuurder zit hoog, kijkt uit over een enorme motorkap en heeft het gevoel een machtige machine te besturen. Onderhuids is de X4 gebaseerd op de X3, maar om voldoende hoofdruimte te kunnen bieden is de zit iets lager dan in de X3.
Houd er rekening mee dat de vlakliggende achterruit voor minder goed zicht in de binnenspiegel zorgt. Daarbij is de middentunnel bijzonder breed, waardoor minder ruimte rondom het gaspedaal resteert. Wie op brede voet leeft, moet de rechtervoet iets scheef op het gaspedaal zetten.
Achterin is duidelijk te merken dat de X4 een bijzondere daklijn heeft. De hoofdruimte is matig. Bovendien loopt midden door het plafond een brede balk, waardoor volwassenen het hoofd als vanzelf iets scheef houden als ze achterin zitten. De beenruimte achterin is juist royaal. De bagageruimte is diep, maar laag.
Uitrusting
In het intro van dit testverslag werd bij wijze van grap gesteld dat alle BMWs op elkaar lijken. Wat betreft het interieur is dit daadwerkelijk het geval! Op de hoge zitpositie na, lijkt het interieur van de X4 op dat van iedere andere BMW. Zeker voor een auto die wordt gekozen om het onderscheidende vermogen is dat jammer!
Aan de andere kant: er is absoluut niets mis met het standaard-interieur dat BMW levert. De afwerkingskwaliteit is uitstekend, de gebruikte materialen zijn van hoge kwaliteit en de opzet is doordacht. Bovendien is de X4, mits gekozen voor de juiste opties, een uiterst veilige en luxueuze auto.
Echte aanrader is het "head-up display", waarmee belangrijke informatie, zoals de snelheid en instructies van het navigatiesysteem, tegen de voorruit en dus in het blikveld van de bestuurder worden geprojecteerd. "iDrive", BMWs audio-, communicatie- en navigatiesysteem blijft een plezier om mee te werken. De menu-structuur is zo logisch, dat de vele mogelijkheden ook daadwerkelijk zullen worden benut. De kwaliteit van het "hoogwaardige" audiosysteem valt tegen. De gebruikte componenten zijn weliswaar goed, maar ze passen niet bij elkaar waardoor uiteindelijk een rommelig geluidsbeeld ontstaat.
Alhoewel de X4 technisch gezien is gebaseerd op de inmiddels iets verouderde X3 (geïntroduceerd in 2011), is de X4 leverbaar met de meest recente veiligheidsvoorzieningen. Zo kan de X4 waarschuwen en zo nodig remmen voor obstakels. Ook waarschuwt de X4 bij het onbedoeld overschrijden van de belijning op het wegdek en leest een camera verkeersborden. Dankzij "active cruise control" bewaart de X4 automatisch een veilige afstand tot de voorligger bij gebruik van cruise control.
Prestaties
De X4 is leverbaar met dezelfde motoren als de X3: drie benzine- en drie dieselmotoren. Voor deze speciale auto is ook een speciale motor gekozen: de 3.0 liter zescilinder diesel. Deze is goed voor 258 pk en een magistraal koppel van 560 Nm.
Hoe de X4 daarmee presteert, is geheel aan de bestuurder. Net als de meeste andere BMWs biedt de X4 namelijk de keuze tussen een sportief, normaal en economisch programma. De normale stand biedt een geslaagd compromis tussen comfort en communicatie; de bestuurder voelt goed aan waartoe de auto in staat is zonder dat de X4 nerveus of vermoeiend wordt.
In de sportieve modus staan alle systemen op scherp, wordt de besturing zwaarder en het onderstel stugger. Omdat ook het gaspedaal directer reageert, is de auto dan ronduit uitdagend. Daarbij is het niet de snelheid die indruk maakt, maar de macht. De 3.0d bouwt het vermogen met een enorme overmacht op en blijft onophoudelijk versnellen; het is nooit op. Bovendien klinkt de dieselmotor diep en machtig.
Verbruik
In "Eco pro"-modus is de reactie op het gaspedaal indirect en moet de X4 juist worden aangemoedigd om te presteren. Bovendien kiest de standaard gemonteerde achttraps automaat bij het loslaten van het gaspedaal voor "neutraal", zodat de auto maximaal uitrolt. Omdat het remmende effect van de motor wegvalt, vraagt rijden in deze modus enige gewenning. Op de snelweg moet het gas bijvoorbeeld veel eerder worden losgelaten om een veilige afstand van langzamere auto's te bewaren.
"Eco pro" is uiterst effectief; zonder enige moeite werd een gemiddeld verbruik van 6.6 liter per 100 km (fabrieksopgave: 5.7 liter per 100 km) gerealiseerd.
Weggedrag
Iedere X4 is standaard voorzien van vierwielaandrijving. Dit is vooral bedoeld om het motorvermogen onder alle omstandigheden nuttig te kunnen gebruiken. BMW voorziet niet in een off-road programma of enige vorm van off-road techniek. In het terrein verdient het daarom aanbeveling de "sneeuw"-stand van de automaat te kiezen, zodat de reactie op het gaspedaal minder direct is en de kans kleiner is dat de auto zich bij plotseling gasgeven spontaan ingraaft.
Het weggedrag is geheel afgestemd op gebruik op de verharde weg. Alleen het forse gewicht (bijna 1.900 kg voor deze 3.0d) kan de auto niet verhullen. Ondanks het hoge koetswerk helt de X4 nauwelijks over in de bocht. Juist omdat BMW zo'n uitgesproken keuze heeft gemaakt, rijdt de X4 vrijwel even goed als een gewone personenauto. De bestuurder heeft echter altijd het bevoorrechte gevoel iets bijzonders te rijden.
Conclusie
Op zoek naar een bijzondere auto? Uitgekeken op cabrio's, coupés en terreinauto's? Dan biedt BMW een uitkomst met de X4. De X4 combineert de lijnen van een sportcoupé met de stoere uitstraling van een SUV. Op de onderscheidende vormgeving na, biedt de X4 geen enkel voordeel boven een traditionele SUV. De lage daklijn is zelfs een nadeel: de ruimte achterin is merkbaar minder.
Ten opzichte van een coupé zijn de voordelen wel duidelijk. De X4 biedt heel veel meer ruimte. Bovendien biedt de X4 dankzij de grotere bodemvrijheid, de vierwielaandrijving en het forse trekgewicht (maximaal 2.400 kg) extra mogelijkheden. Tegelijkertijd benaderen de prestaties en het weggedrag die van een gewone personenauto. De hoge zit en moderne techniek zorgen er bovendien voor dat de X4 ook om te rijden echt iets bijzonders is.
- Prima rijeigenschappen
- Voelt groots en machtig
- Onderscheidende vormgeving
- Matig zicht in binnenspiegel
- Weinig ruimte voor rechtervoet
- Pas echt bijzonder met (kostbare) opties