22 februari 2018
BMW i8

BMW i8

BMW maakt prijzen vernieuwde i8 bekend

Autozine
22 februari 2018 | BMW maakt de prijzen bekend van de nieuwe BMW i8 Roadster en BMW i8 Coupé. De i8 Roadster is er vanaf 163.995 euro, de Coupe vanaf 146.995 euro. De BMW i8 Roadster is bovendien leverbaar als bijzonder exclusieve First Edition. Hiervan worden er wereldwijd 200 stuks geleverd waarvan er 5 naar Nederland komen. De BMW i8 Road Roadster First Edition is te herkennen aan de exclusieve mat zwarte wielen, mat zwarte accenten en First Edition bagde in het interieur. Daarnaast is deze uitvoering luxe uitgerust met o.a. BMW Laserlicht, interieurlijsten van carbon en een Harman Kardon HiFi Systeem. De meerprijs bedraagt 16.995 euro.
 

De nieuwe BMW i8 Roadster en de nieuwe BMW i8 Coupé zijn klaar voor productie. Beide plug-in hybride modellen bieden verder doorontwikkelde BMW eDrive technologie voor een groter rijbereik en meer puur elektrische rijtijd. De wereldpremière van de BMW i8 Roadster vindt plaats op de Los Angeles Auto Show in december 2017. De marktintroductie start per mei 2018.

BMW i8

De nieuwe BMW i8 Roadster biedt nu ook de genoegens van open rijden in een compromisloze, sportieve tweezitter na het indrukken van de eDrive knop in alle stilte en geheel emissievrij bij snelheden tot 120 km/u.

De unieke LifeDrive voertuigarchitectuur en de BMW i vormtaal zijn overgenomen voor dit fascinerende roadster-concept. Verstevigingselementen in de carrosserie en in de vleugeldeuren zijn kenmerken van de lichtgewichtconstructie van BMW i modellen. Het voorruitframe is eveneens gemaakt van met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP). De BMW i8 Roadster is daardoor slechts ongeveer 60 kilogram zwaarder dan de BMW i8 Coupé.

De softtop bestrijkt een groot deel van de passagiersruimte en is voorzien van een uniek mechanisme. De volledige elektrisch bedienbare kap opent en sluit zeer stil in 15 seconden met een simpele druk op een schakelaar. Dat kan bij snelheden tot 50 km/u. De softtop vouwt zich op in een ruimtebesparende verticale positie, waardoor achter de stoelen nog zo'n 100 liter extra opbergruimte is ontstaan.

Het plug-inhybride aandrijfsysteem is voorzien van grondig geoptimaliseerde BMW eDrive technologie. De capaciteit van de afzonderlijke cellen van de lithium-ion-batterij is gestegen van 20 naar 34 Ah en de totale opslagcapaciteit van 7,1 naar 11,6 kWh. Het vermogen van de elektromotor is met 9 kW (12 pk) toegenomen naar een maximum van 105 kW (143 pk). Dat heeft geresulteerd in een dynamischer rijgedrag en beduidend meer mogelijkheden om emissievrij te rijden. Met alleen de elektromotor is nu een snelheid mogelijk van 105 km/uur (voorheen 70 km/uur). Door een druk op de eDrive knop stijgt de puur elektrische topsnelheid naar 120 km/uur. De elektrische range is 53 kilometer voor de BMW i8 Roadster en 55 kilometer voor de BMW i8 Coupé.

De driecilinder benzinemotor levert onveranderd een maximumvermogen van 170 kW (231 pk). De motorakoestiek en de emissies zijn geoptimaliseerd dankzij een geïntegreerd partikelfilter. Gecombineerd brandstofverbruik: 2,1 l/100 km (i8 Roadster) en 1,9 l/100 km (i8 Coupé. CO2-emissie van benzine: 46 g/km (i8 Roadster) en 42 g/km (i8 Coupé).

De nieuwe i8 Roadster heeft een modelspecifieke afstemming van vering, demping en Dynamic Stability Control. Beide modelvarianten hebben standaard Dynamic Damper Control. De i8 Roadster is standaard voorzien van exclusieve lichtmetalen 20-inchwielen in dubbelspaaksdesign. Elk wiel weegt circa een kilogram minder dan de lichtste wielen die tot dusver leverbaar waren.

Nieuw carrosseriekleuren zijn E-Copper metallic en Donington Grey metallic zowel voor de i8 Roadster als de i8 Coupé. Carpo interieurdesign is standaard voor beide modelversies. Het interieur van de BMW i8 Roadster is exclusief leverbaar in Elfenbeinweiβ wit/zwart en dat van de BMW i8 Coupé in Elfenbeinweiβ. Nieuw is de optionele Accaro interieurtrim in Amido/E-Copper.

ConnectedDrive Services zijn standaard. De persoonlijke mobiliteitsassistent van BMW Connected maakt een zekere mate van connectiviteit mogelijk tussen auto en de digitale wereld van de rijder. Nieuwe diensten zijn intelligente routeplanning (dat tijd voor stops bij oplaadpunten en tankstations meeneemt in de berekeningen), het delen van de huidige tripstatus en gepersonaliseerde weergavemogelijkheden in de auto.