19 april 2005
BMW 3-Serie Touring (2005 - 2012)

BMW 3-Serie Touring (2005 - 2012)

Nieuwe BMW 3-serie Touring debuteert in Frankfurt

19 april 2005 | Tijdens de Internationale Automobilausstellung (IAA) van Frankfurt in september 2005 zal hij voor het eerst te zien zijn: de nieuwe BMW 3 Serie Touring. Het moderne concept claimt een bijzondere balans tussen elegantie, dynamiek en sportiviteit. Vanaf september 2005 zet de nieuwe, vierde generatie 3 Serie Touring de traditie voort.

Net als de BMW 3 Serie Sedan beschikt ook de Touring over nieuwe motoren die meer kracht en prestatie ontwikkelen dan hun voorgangers en desondanks zuiniger omgaan met brandstof. De BMW 325i Touring met de nieuwe zescilinder lijnmotor illustreert dit met de volgende cijfers: 160 kW (218 pk) bij 6.500 toeren per minuut, maximum koppel van 250 Nm tussen 2.750 en 4.250 toeren per minuut, een topsnelheid van 243 km/h, een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 7,2 seconden, en de tussensprint van 80 naar 120 km/h in 7,9 seconden. Het verbruik komt hierbij uit op 8,6 liter/100 km in ECE-cyclus. Deze cijfers zijn het gevolg van een vermogenstoename bij de zescilinder van 19 kW (26 pk) en gewichtsbesparingen. Bij de zescilindermotoren wordt voor het eerst in serieproductie magnesium toegepast voor de krukaskast, de krukasaslagers en het kleppendeksel.

BMW 3-Serie Touring (2005 - 2012)

De BMW 320d heeft een topsnelheid van 223 km/h en sprint in 8,6 seconden van 0 naar 100 km/h. De tussensprint van 80 naar 120 km/h volbrengt de BMW 320d Touring in 7,1 seconden. De viercilinder dieselmotor staat met een vermogen van 120kW (163 pk) bij 4.000 toeren per minuut, een koppel van 340 Nm bij 2.000 toeren per minuut en een verbruik van 5,9 liter op 100 km in ECE-cyclus. Een dieselpartikelfilter is standaard.

De nieuwe BMW 3 Serie Touring wordt standaard aangeboden met een handgeschakelde zesversnellingsbak, optioneel is bovendien een zestraps automaat leverbaar. Door de extra zesde versnelling, de in zijn geheel korte overgangen en de grotere spreiding van laagste naar hoogste versnelling, kan de bestuurder het wisselen van versnelling optimaal aanpassen aan het juiste toerental. Dit is vooral bij het wegrijden goed te merken, want de eerste versnelling heeft meer trekkracht gekregen.

BMW 3-Serie Touring (2005 - 2012)

Toont de 3 Serie Touring is flink gegroeid ten opzichte van de voorganger en meet in de lengte 4.520 mm (+42 mm ten opzichte van zijn voorganger), breedte 1.817 mm (+78 mm), hoogte 1.418 mm (+9 mm), alsmede wielbasis 2.760 mm (+35 mm). Tevens is de bagageruimte met 25 liter gegroeid naar 460 liter. Wordt de 60/40 deelbare achterbankleuning omgeklapt, dan biedt de Touring op een vrijwel vlakke laadvloer 1.385 liter volume.

Nog belangrijker dan de kille maten zijn veel innovaties in de uitrusting van de Touring die zijn dagelijkse, praktische gebruiksmogelijkheden duidelijk verruimen. Zo zwaait het rolscherm over de bagageruimte automatisch mee naar boven met het apart te openen achterraam, om zo het inladen gemakkelijker te maken. Eveneens bij het openen van de achterklep zwaait het rolscherm automatisch mee naar boven. Het achterwege laten van het reservewiel komt, behalve de veiligheid, zowel de gewichtsverlaging als ook het laadvolume ten goede. Dit laatste in de vorm van een extra opbergruimte onder de vloer van de bagageruimte. Deze vloer is optioneel als omkeerbare bodem leverbaar: aan een kant zijn dan bevestigingsogen te vinden om zware lading stevig vast te zetten, aan de andere kant is een kunststoffen afdekzeil bevestigd dat op de bekleding van de bagageruimte of over de bumper kan worden gelegd om krassen en vuil worden te voorkomen. Bovendien is onder de laadvloer een waterdichte, inklapbare opbergbox te vinden, waarin bijvoorbeeld natte laarzen op een schone manier kunnen worden vervoerd.