Peugeot museum
Op avontuur bij Peugeot
Peugeot heeft niet altijd auto's gebouwd. Wie het museum binnenkomt ziet daarom in eerste instantie geen auto's. Op de vloer zijn genummerde voetstapjes te vinden die de bezoeker op de meest logische route door het museum leiden. Links na de ingang is een bijzondere bioscoop te vinden waar een in 3d geprojecteerde gastheer de bezoeker welkom heet. Helaas is de voorstelling geheel in het Frans, de rest van het museum is wel tweetalig (Frans/Engels).
Het familiebedrijf zette de eerste stappen in 1810 met staalbewerking voor industrieel gebruik. Gaandeweg produceert Peugeot kant-en-klare producten en vanaf 1858 is het logo met de leeuw te vinden op koffiemolens, naaimachines en peperbussen. De leeuw staat voor robuustheid, souplesse en snelheid.
De eerste auto
Voorzichtig ontwikkelt het merk zich. Via paardenkarren en fietsen bouwt Peugeot in 1888 de eerste experimentele, driewielige (stoom)auto: de Sorpollet. Kort daarna wordt stoom ingeruild voor benzine en komt de serieproductie op gang.
Zaken die nu niet meer dan logisch zijn doen langzaam hun intrede, zoals remmen op alle wielen en luchtbanden. Ook neemt Peugeot al vroeg deel aan autoraces. Vanaf 1929 krijgen de Peugeot-modellen de huidige typeaanduiding met het getal nul in het midden. De primeur is voor de Peugeot 201, de eerste met onafhankelijke voorwielophanging. In 1932 volgt de aerodynamisch vormgegeven 301. In 1934 debuteert de eerste cabriolet in inklapbaar dak: de 401 Eclipse.
Oorlogsjaren
Tijdens de Tweede Wereldoorlog is Peugeot gedwongen bijzondere voertuigen te bouwen, zoals het "VLV" elektrowagentje (links) en de 402 op gas (rechts).
De wederopstandig na de oorlog begint met de 203 in 1948 en 403 in 1955. In het museum staan deze auto's zij-aan-zij en is de evolutie in techniek en vormgeving goed te zien. Als een soort hoogtepunt van die ontwikkeling staat de 504 Cabriolet uit 1969 centraal in een eigen paviljoen.
Heden
Hier begint voor het museum de "moderne tijd". Het museum toont niet langer de model-ontwikkeling, maar kiest voor bijzondere edities. Zo is een overzicht van Peugeot-racewagens ingericht en is speciale aandacht voor Peugeots in de film. De extreem uitgebouwde witte 406 sedan uit Taxi II kan de bezoeker niet ontgaan. Ook een verlengde 607 "Padaline" is een echte aandachtstrekker.
Geheel in stijl eindigt de rondgang door het museum met een blik op de toekomst, in de vorm van enkele conceptcars. Daarna volgt een gang door de onvermijdelijke souvenirwinkel.
Conclusie
"L'Aventure Peugeot" geeft een helder overzicht van de geschiendenis van Peugeot. Het museum beslaat slechts één grote ruimte en is daarom goed voor één of enkele uren vermaak. Op enkele details na is alles tweetalig (Frans/Engels), zodat ook een internationaal publiek terecht kan in het museum.
De getoonde auto's verkeren in showroomstaat en de collectie is zeer gevarieerd. Peugeot toont niet alleen oldtimers, maar ook sportwagens, bijzondere edities en de nodige "young timers". Auto's die gebruikt zijn in films of in bezit zijn geweest van beroemdheden vormen een leuke aanvulling. Het museum is te klein om speciaal voor naar Frankrijk af te reizen, maar Peugeot-rijders die in de buurt van Sochaux zijn hebben er zeker een leuk uitstapje aan tijdens hun vakantie.