Audi RS Q3
Waanzin? Waanzinnig!
Eerst de basis. De Q3 is de SUV-variant van de Audi A3. Dit Sports Utility Vehicle biedt dankzij de hoge bouw meer ruimte, een hogere zit en een makkelijkere instap. Bovendien zorgen de grotere bodemvrijheid en de Quattro-vierwielaandrijving er voor dat de Q3 ook buiten de gebaande paden kan worden gebruikt.
Zoals gebruikelijk bij Audi, onderscheidt dit model zich van andere merken met een onberispelijke afwerking, hoogwaardige materialen en geavanceerde techniek (i.e. onderstel, besturing, bouwwijze). Wanneer de juiste opties worden aangevinkt, is de Q3 ook luxueus. Let er wel op dat de Q3 anno 2015 nog niet is voorzien van de nieuwste infotainment-systemen en (actieve) veiligheidsystemen van Audi.
Audi legt de nadruk op gebruik op de openbare weg, dit ten koste van de kwaliteiten in het terrein. Voor velen zal dit een dankbare keuze zijn, want een SUV die beide moet kunnen is meestal een compromis. De Q3 rijdt daarom minstens zo goed als een gewone personenauto.
RS Q3
Met de "RS Q3" trekt Audi die lijn consequent door. De RS Q3 is namelijk de sportieve uitvoering van de Q3. Of beter gezegd: de race-uitvoering. Het onderstel is verlaagd (2.5 cm), de besturing is aangepast en de remschijven zijn vergroot (365 mm met golfpatroon).
Ook het uiterlijk oogt meer sportief met een grille in honingraatstructuur (let op de "Quattro"-opdruk in de onderlip!), een spoiler boven de achterruit, 18 inch velgen (19 inch op de testauto), aangepaste bumpers, xenon verlichting en LED achterlichten. Een ovale uitlaatpijp met de diameter van een forse regenpijp geeft al een hint van het karakter van deze bijzondere Q3.
Onder de motorkap ligt namelijk een 2.5 liter vijfcilinder turbomotor die goed is voor 340 pk / 450 Nm. Dat is iets minder dan de Audi RS3 (367 pk), maar nog steeds uitzonderlijk veel voor een compacte SUV. Sterker nog: sommige sportwagens moeten het met minder doen!
De praktijk
Zelfs wanneer het gaspedaal voorzichtig wordt aangetikt om weg te rijden uit een parkeerplaats, is al merkbaar dat dit geen doorsnee SUV is! De RS Q3 reageert op een lichte streling al agressief. In plaats dat de auto zich voorzichtig in beweging zet, gaat de RS Q3 altijd met een sprongetje van start; ook in de "comfort" stand.
Eenmaal op snelheid blijft de RS Q3 speels als een jonge hond. Ieder commando wordt aangegrepen om terug te schakelen en zo gretig mogelijk te versnellen. Zelfs op droog wegdek is het vermogen zo overweldigend dat alle vier de wielen spinnen bij vol gas (ondanks ingeschakelde tractiecontrole en Quattro-vierwielaandrijving!).
Vanuit stilstand staat de 100 km/u na 4.8 seconden op de teller. Maar dan is de krachtbron nog lang niet uitgeput! In plaats dat de RS Q3 van 100 naar 130 km/u versnelt, maakt de RS Q3 opnieuw sprongen en worden binnen een oogwenk exotische snelheden gehaald. De 2.5 liter motor maakt daarbij geen diep, maar desondanks een heel spannend geluid.
Toch zit de grootste kracht van de RS Q3 in het gebied onder de 100 km/u. Sportwagens met een soortgelijk vermogen als dat van deze RS Q3 zijn bij lage snelheid minder agressief en daarom makkelijker hanteerbaar. Dat zorgt er echter ook voor dat die auto's hun spierkracht pas echt tonen als het al (te) hard gaat. De RS Q3 staat daarentegen altijd op scherp en is ook spannend bij snelheden onder de 100 km/u.
Weggedrag
Niet alleen motorisch weet de RS Q3 te overtuigen, ook het weggedrag is een sportwagen waardig. Vanwege de hoge bouw en het hoge zwaartepunt heeft de RS Q3 echter een heel ander karakter. Alhoewel de banden heel veel grip hebben, helt het koetswerk meer over dan dat van bijvoorbeeld een Audi RS3 en dat vraag enige gewenning (lees: moed).
En terwijl een traditionele SUV door zijn hoge bouw en vaak lange veerwegen volop comfort biedt op de lange afstand, is de RS Q3 wederom gemaakt om te spelen. Dankzij het kleine stuurwiel met afgeplatte onderkant lijkt de RS Q3 kleiner dan hij daadwerkelijk is. Het onderstel is zo stug dat iedere oneffenheid in het wegdek voelbaar is. Dat zorgt er samen voor dat de bestuurder volledige controle over de auto heeft en er uit kan halen wat er in zit. En dat is bij de RS Q3 waanzinnig veel.
Conclusie
De Audi Q3 is er ook als meer dan sportieve "RS Q3". De eerste indruk is: wie zit hier op te wachten? Als SUV is de RS Q3 niets beter dan een gewone Q3. Het grote vermogen maakt de Q3 niet praktischer en doet zelfs afbreuk aan de terreinwaardigheid. Daarbij is de prijs van 79.000 euro (91.000 voor de testauto inclusief opties) exorbitant.
Na een uitgebreide proefrit is die mening genuanceerd. De RS Q3 is een razendknap gemaakt stuk techniek. Dankzij een aangepast onderstel is het weggedrag uitzonderlijk goed voor een SUV. Bovendien geeft de hoge zit een heel andere sensatie dan hard rijden met een lage auto. De turbomotor levert zoveel vermogen dat de RS Q3 een feest is om te rijden. Kortom: wat waanzin leek, blijkt uiteindelijk waanzinnig leuk!
- Sensationeel snel
- Uniek in zijn soort
- Uitmuntende wegligging voor een SUV
- Fors verbruik
- Exorbitante prijs
- Objectief gezien een zinloze auto