Audi
Wereldprimeur nieuwe Audi TFSI-motor
De viercilinder TFSI-motor put een vermogen van 140 kW/190 pk en een koppel van 320 Nm uit een cilinderinhoud van 1.984 cc. Het koppel is voorhanden over een breed toerengebied van 1.450 tot 4.400 tpm waardoor de hoge trekkracht continu beschikbaar is. De krachtbron belooft daarnaast een relatief laag brandstofverbruik: minder dan 5,0 l/100 km in de NEDC-cyclus.
Het geheim van de 2.0 TFSI zit hem in een nieuwe verbrandingsmethode. Het principe ervan is vergelijkbaar met dat van de zogenaamde Millermotor. Ingenieurs van Audi hebben die methode verder ontwikkeld en verbeterd. De toename van de efficiency is gebaseerd op de volgende factoren:
- De inlaattijd is significant korter.
- Door meer turbodruk aan de inlaatkant worden de cilinders optimaal van mengsel voorzien, ondanks de verkorte inlaattijd.
- De inlaatklep sluit vroeger; ruim voor het onderste dode punt bereikt is. Dit zorgt voor minder druk en dat laat een hogere compressieverhouding toe, wat de efficiency enorm doet toenemen.
- In deellast-omstandigheden zorgt extra inspuiting boven de inlaatklep voor een efficiënt mengsel, waarvan de vorming al in gang gezet was door de directe injectie in het inlaatspruitstuk en de verbrandingskamer.
- Het Audi Valvelift Systeem (AVS) aan de inlaatzijde maakt een korte inlaattijd mogelijk bij deellast en een langere inlaattijd onder zwaardere belasting.
Dankzij deze nieuwe benadering profiteert de TFSI-krachtbron van het verbruiksvoordeel van een compactere motor bij deellast, terwijl hij bij hogere belasting de voordelen geniet van een motor met grotere inhoud. Het resultaat is volgens Audi een optimale efficiency en betere prestatiekarakteristieken over het hele toerengebied van de motor.
Behalve de nieuwe verbrandingsmethode is de nieuwe krachtbron, die 'slechts' 140 kg weegt, ook voorzien van andere efficiënte technologieën. Audi introduceert de nieuwe motorengeneratie eind dit jaar voor het eerst in de nieuwe Audi A4.