Audi Sportback Concept
Wereldprimeur voor Audi Sportback Concept
Het ontwerp van de Audi Sportback Concept ontleent zijn kracht vooral aan de heldere en vloeiende vormgeving. Ondanks vier deuren en een grote achterklep heeft de Audi Sportback Concept een coupévorm. Dat wordt nog eens benadrukt door de hoge 'schouderlijn' en doordat de deuren geen stijlen rond de ramen hebben. De Audi Sportback Concept is 4,95 meter lang, 1,93 meter breed en slechts 1,40 meter hoog. Voor dit model is de typische Audi single frame grille opnieuw ontworpen. Hij is vlak uitgevoerd en doordat de verticale 'ribben' ontbreken, accentueert hij de breedte van de auto nog eens extra.
Ook de vormgeving van de achterzijde benadrukt het sportieve karakter van de Audi Sportback Concept. De horizontale lijnvoering wordt hier gecombineerd met sportwagenachtige elementen als vier uitlaten en een diffusor. De Audi Sportback Concept heeft een ruim gedimensioneerd glazen panoromadak dat het interieur extra ruimtelijkheid verleent.
De cockpit is nadrukkelijk richting de bestuurder ontworpen. De uitschuifbare MMI-monitor is daarbij samen met het combi-instrument en verschillende luchtuitstroomopeningen in één (aluminium) unit ondergebracht. Ook in het interieur valt de overwegend horizontale lijnvoering op. Alle inzittenden beschikken over een eigen met leer beklede sportstoel.

De 3,0-liter V6 TDI werkt met de nieuwste Piëzo-common-rail-techniek. Het speciale uitlaatgasreinigingssysteem met DeNOx-katalysator, het onschadelijke additief AdBlue, de oxidatiekatalysator en het dieselroetfilter beperken de uitstoot van stikstofoxiden met circa 90%. De 165 kW/225 pk sterke dieselmotor met een maximaal koppel van 550 Nm is in de Audi Sportback Concept gekoppeld aan de nieuwe zeventraps S tronic-transmissie. De sprint van 0-100 km kost zeven secondenn en de topsnelheid bedraagt 245 km/h. Het gemiddelde verbruik bedraagt 5,9 l/100 km. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 156 g/km.
Het relatief lage verbruik komt ook voort uit aandacht voor detail: de motor beschikt over een start-stop-systeem en het remsysteem is regeneratief. De airconditioning is uitermate energiezuinig en de elektromechanische stuurbekrachtiging is zo efficiënt, dat deze alleen al een verbruiksvermindering van 0,2 l/100 km bewerkstelligt.

De Audi Sportback Concept dankt zijn weggedrag voor een groot deel aan het gebruik van diverse onderstelcomponenten van de Audi A4 en de Audi A5. Zowel voor- als achterwielophanging zijn onafhankelijk en grotendeels van aluminium gemaakt. De gasdruk-schokdempers zijn uitgevoerd met CDC ofwel continuous damping control. Hiermee kan de demping variëren van sportief tot comfortabel. CDC past zich automatisch aan de rijstijl aan.
De Audi Sportback Concept is voorzien van 21 inch wielen die zicht bieden op keramische remschijven met een uitzonderlijk lange levensduur. Deze remschijven zijn bovendien bestand tegen langdurige, zware belasting. En omdat een Sportback voor Audi per definitie ook praktisch is, beschikt dit studiemodel ook over een parkeerhulp, die de auto volautomatisch inparkeert.
