27 september 2010
 

Audi

Duitse fabrikanten kiezen standaard voor stekkersysteem

27 september 2010 | Audi, BMW, Daimler, Porsche en Volkswagen ondersteunen samen een modulair stekkersysteem dat gebruikt wordt om elektrisch aangedreven auto's mee te laden. De invoering van een wereldstandaard zou er toe leiden dat klanten onafhankelijk van het merk auto en/of de stroomleverancier altijd directe en eenvoudige toegang tot het stroomnet hebben. De ontwikkelingsafdelingen van de Duitse autofabrikanten hebben besloten een tweedelig modulair stekkersysteem te ontwikkelen. De kern daarvan is onder de benaming IE 62196-2 Typ 2 ter standaardisering van één- tot driefase wisselstroomlading aangeboden. Een uitbreiding voor gelijkstroom is nog in ontwikkeling. Alle OEM (Original Equipment Manufacturers) worden uitgenodigd aan deze ontwikkeling mee te helpen en een wereldwijde standaard te bewerkstelligen.

Het voertuig-laadstekkersysteem dat gerenommeerde stekkerfabrikanten in samenwerking met de autoindustrie hebben ontwikkeld, wordt ingezet in zowel de auto als in de oplaadinfrastructuur. Door het modulaire concept voldoet het aan alle actuele eisen op het gebied van vermogen en veiligheid is het tevens klaar voor de toekomst.

Door de bijzondere opzet is de stekkerverbinding geschikt voor het opladen met zowel één- als driefase-wisselstroom. Met de uitbreidingscomponent is het al in 2013 mogelijk om met gelijkstroom te laden. De OEM hebben als doel om op korte termijn zowel voertuigen als infrastructuur voor snellading beschikbaar te hebben. Hiermee kunnen hoge gelijkstroomvermogens en daarmee korte oplaadtijden worden gerealiseerd.

Audi

Het modulaire stekkersysteem bestaat uit een kern en een uitbreidingscomponent en kan worden ingezet bij alle gangbare laadprocessen. Het vermogenspectrum reikt daarbij van éénfase-lading, dat is laden via het huishoudstopcontact, tot en met driefase-lading bij speciale laadstations zoals die op dit moment worden geplaatst. Met de uitbreidingscomponent wordt het mogelijk om gebruik te maken van gelijkstroomlading. Diverse gangbare Japanse systemen werken al op deze manier. Het door de Duitse fabrikanten ontwikkelde systeem is daarmee geschikt voor alle toekomstige gelijkstroomcategorieën én voor snellaadstations. Bovendien bestaat er een CAN- of PLC-communicatiemogelijkheid.

De veiligheid van het nieuwe stekkersysteem is onder alle omstandigheden gewaarborgd, ook bij slechte weersomstandigheden of als de stekkers vuil zijn. De mechanische vergrendeling voorkomt op effectieve wijze het ongewild onderbreken van het laadproces. Voor alle nationale en internationale stroomleveranciers ligt er de uitdaging om een duurzame, klantgeoriënteerde oplossing voor gelijkstroomlading te ontwikkelen. Gelijkstroomlading heeft namelijk belangrijke voordelen: in de auto is minder (gecompliceerde) technologie nodig en de laadtijd is relatief kort.

De Duitse autofabrikanten werken samen aan de stappen die nodig zijn voor standaardisering en zoeken daarbij actief de samenwerking met andere OEM, energieleveranciers en beheerders van energienetwerken. De standaardisering van de communicatie tussen voertuig en laadstation vindt plaats volgens ISO/IEC 15118. Dit vormt een aanvulling op de in de stekkerverbinding ingebouwde maatregelen die de veiligheid, het comfort en de afbreking van het laadproces dienen.

Audi

Het belang van een wereldwijde standaard voor stekkerlaadsystemen is vergelijkbaar met de invoering van uniforme brandstofvulopeningen voor auto's enkele decennia geleden. Een uniforme stekkerverbinding inclusief communicatiemodule is een belangrijke stap op weg naar een dekkende infrastructuur voor e-mobiliteit. Alleen op die manier krijgen berijders van e-voertuigen de mogelijkheid om overal en zonder gebruik van speciale adapters energie te kunnen 'tanken'.

Audi Audi
 
Websitewww.audi.nl
Deel via