Audi
Audi toont Roadjet Concept
Met een totale lengte van 4,70 meter en een breedte van 1,85 meter voldoet de Audi Roadjet Concept aan de standaardafmetingen van auto's in het B-segment. Toch biedt de auto met een hoogte van 1,55 meter en een wielbasis van 2,85 meter meer effectieve ruimte aan de inzittenden dan gebruikelijk. De hogere zitpositie geeft een overvloedige beenruimte, terwijl alle individuele zitplaatsen profiteren van een royale schouderbreedte en hoofdruimte.
Een doorontwikkelde versie van de huidige 3,2-liter zescilindermotor met directe FSI-benzine-injectie geeft de Audi Roadjet Concept de aandrijving. Dankzij een inlaatspruitstuk met vaste geometrie en de klepbediening met het Audi-kleplichtsysteem ontwikkelt de motor 300 pk bij 7.000 t/min. en een maximumkoppel van 330 Nm bij 4.500 t/min. De Audi Roadjet Concept is het eerste model dat profiteert van de 'Direct Shift'-transmissie in combinatie met een in lengterichting geplaatste motor en permanente Quattro-vierwielaandrijving.
Het nieuwe systeem voor auto-naar-autocommunicatie, dat Audi op de Roadjet Concept presenteert, betekent een belangrijke vooruitgang op het gebied van de veiligheid. Maar ook het brandstofverbruik en het comfort profiteren van dit nieuwe systeem. Bij deze vorm van informatietechnologie, die door diverse autofabrikanten wordt ondersteund, wordt via een WLAN-netwerk informatie uitgewisseld tussen voertuigen onderling, wanneer die zich door het verkeer voortbewegen. Daarnaast communiceert de auto met het netwerk van de infrastructuur.
Met deze technologie gaat er een wereld aan nieuwe mogelijkheden open. Zo kunnen er gegevens over de verkeersdoorstroming worden doorgegeven, waarmee de rijstijl zodanig is aan te passen dat verkeersopstoppingen of zelfs ongelukken kunnen worden voorkomen. Binnen een paar jaar zal dit systeem gekoppeld worden aan een stationair netwerk, waarmee de berijder bijvoorbeeld een vrije parkeerplek kan lokaliseren voor hij zijn bestemming bereikt, en deze plek zelfs kan reserveren.