Audi
Audi stapt in platform elektrische auto
Rond de jaarwisseling verschijnt de Q5 hybrid als eerste Audi met een combinatie van benzine- en elektromotor. De A8 hybrid, die een CO2-uitstoot van 144 gram heeft, beleefde zijn debuut als studiemodel in Genève, net als de A1 e-tron. Eind 2012 brengt Audi een kleine serie van die e-tron op de markt.
Bij het toepassen van alternatieve aandrijfvormen volgt Audi de strategie om elke vorm van technologie per model en markt af te stemmen en daarmee aan de specifieke wensen van de klanten te voldoen.
Via een strategische bundeling van alle activiteiten in de vorm van het 'Projecthaus e-performance', etaleert Audi alles rond het thema elektrisch rijden. Verder bestaat sinds het najaar van 2009 het gelijknamige ontwikkelingsproject e-performance. Hierin werkt een team van Audi-ingenieurs en wetenschappers van diverse hogescholen aan de ontwikkeling van een compleet nieuwe elektrische auto. Van de carrosserie en de accu's tot aan de besturingselektronica.
Tijdens de autoshow in Detroit, begin 2010, presenteerde Audi de e-tron als studiemodel. Deze compacte sportwagen weegt slechts 1.350 kg, wat mede te danken is aan de toepassing van het Audi Space frame en lithium-ion-batterijen. De twee elektromotoren leveren een gezamenlijk vermogen van 150 kW/204 pk en de actieradius bedraagt 250 km. De acceleratie van 0-100 km/h neemt niet meer dan 5,9 seconden in beslag. Het accupakket is via een normaal stopcontact oplaadbaar.
De A1 e-tron is een stadsauto. Net als zijn sportieve broer heeft ook deze auto elektrische aandrijving. De actieradius in stadsverkeer bedraagt meer dan 50 kilometer. Raken de accu's uitgeput, dan laadt een kleine, enkelschijfs Wankelmotor ze weer op. Daarmee neemt de actieradius van de A1 e-tron toe met 200 kilometer. Uitgaande van het normverbruik voor stadsverkeer en buitenwegen tijdens de standaard meetcyclus, laat de A1 e-tron een verbruik van 1,9 l/100 km noteren, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 45 g/km.
Audi presenteerde de A8 Hybrid als een techniekstudie. Zijn twee krachtbronnen, een 2.0 TFSI en een elektromotor, leveren gezamenlijk een vermogen van 180 kW / 245 pk en 480 Nm koppel. Deze combinatie levert de prestaties van een grote zescilinder. Hiermee demonstreert Audi de mogelijkheden van downsizing en elektrische aandrijving op overtuigende wijze met een gemiddeld brandstofverbruik van 6,2 l/100 km. De CO2-uitstoot ligt daarbij op 144 gram per kilometer.
Audi gaat meer in alternatieve energiebronnen investeren. Als 'Associated Partner' van het internationale consortium Desertec zal het merk zich inzetten voor klimaatvriendelijke winning van energie in Noord-Afrika en het Midden- Oosten.
