Audi Quattro
Audi Quattro concept debuteert in Parijs
Ten opzichte van de Audi RS5, die als technische basis voor het studiemodel dient, is de wielbasis met 150 mm ingekort en is het dak met 40 mm verlaagd. Het sterk gemodificeerde koetswerk maakt gebruik van de Audi Space Frame-technologie (ASF) en is voor het grootste deel opgetrokken uit lichtgewicht materialen zoals aluminium (basisstructuur) en carbonfiber (motorkap, achterklep en andere elementen). De complete carrosserie weegt hierdoor slechts 159 kg en het totaalgewicht bedraagt 1.300 kg; evenveel als de Audi Sport Quattro uit 1984.
De vermogens-gewichtsverhouding bedraagt 4,3 kg/pk en is daarmee van hetzelfde niveau als die van de Audi R8 V10. Het studiemodel maakt gebruik van een compacte en relatief lichte vijfcilinder FSI turbomotor die een vermogen van 300 kW (408 pk) levert. Deze motor wordt in 250 kW (340 pk) sterke uitvoering in de Audi TT RS gebruikt. De Audi Quattro concept beschikt over een handgeschakelde zesversnellingsbak en de laatste generatie Quattro-aandrijving met kroonwiel-differentieel. Dit 'hightech-pakket' leidt tot een acceleratie van 0-100 km/h in 3,9 seconden, maar ook tot een gemiddeld verbruik van 8,5 l/100 km.
De Audi Quattro concept oogt brutaal, compact en krachtig. Het design-DNA van de Audi A5 Coupé en Audi RS5 is zonder meer aanwezig, maar het studiemodel toont agressiever. Het met 150 mm inkorten van de wielbasis dient twee doelen: het vergroten van de rijdynamiek en het besparen van gewicht. Door het dak met 40 mm te verlagen en de overhang achter met 200 mm te verkleinen, kenmerkt het ontwerp zich door krachtige proporties.
De specifieke stijlkenmerken zijn niet toevallig gekozen. Het verlaagde dak draagt bij aan een lager zwaartepunt en de opvallende C-stijl is een eerbetoon aan het design van de oorspronkelijke Audi Quattro. Ook de uitgesproken wielkasten (met 20 inch-wielen) en de luchtuitlaten aan de zijkant van de motorkap zijn duidelijke verwijzingen naar de Audi (Sport) Quattro-modellen uit de jaren '80. De volledige LED-verlichting (voor en achter) en de automatische tevoorschijn komende én instelbare achterspoiler zijn typische elementen van vandaag.
Met zijn korte wielbasis is de Audi Quattro concept een tweezitter geworden. Achter de zitplaatsen is echter wel ruimte voor helmen en/of bagage. De stoelen hebben een uitgesproken kuipvorm en wegen slechts 18 kg per stuk. Bestuurder en passagier worden door drie- of vierpuntsgordels op hun plaats gehouden.
De Audi Quattro concept biedt afgezien van zijn hoge motorvermogen en dynamische onderstel nog meer bijzondere entertainment-methoden. Hij beschikt bijvoorbeeld over een internetradio waaraan een mobiele telefoon is te koppelen. Bovendien zijn er andere online-koppelingen mogelijk. Het MMI-systeem is in staat online adresboeken en de telefoonlijst van de bestuurder samen te voegen. Maar de bijzonderste voorziening is misschien wel de mogelijkheid om het zogenaamde 'prayer book' weer te geven. In racing modus geeft dit nauwkeurige informatie over de voorliggende route weer. Dit zorgt voor een authentiek rallygevoel, zelfs als er geen bijrijder naast de bestuurder zit.
