Audi
Audi produceert 250.000e aluminium auto
Als pionier op het gebied van aluminium constructies zet Audi nieuwe trends: de A2 en A8-modellen, met hun geheel aluminium carrosserieën, zijn bekroond met zo'n 40 Internationale prijzen van bekende instituten en vakbladen. Fabrieksmanager Otto Lindner ziet lichte auto's die zijn gebouwd uit aluminium en intelligente composiet constructiemethoden als de toekomst van de autoproductie.
Lichtgewicht constructies spelen een belangrijke rol bij Audi: het merk doet al zo'n 20 jaar intensief onderzoeks- en ontwikkelingswerk op dit gebied. Als gevolg daarvan heeft Audi een toonaangevende expertise opgebouwd in het gebruik van aluminium. "Wij hebben zo'n vijf jaar voorsprong op de concurrentie", stelt Heinrich Timm, hoofd van het 'Aluminium and Lightweigth Construction Centre' in Neckarsulm. "De systematische toepassing van lichtgewicht constructies draagt bij aan een merkbare reductie van het brandstofverbruik en zorgt tegelijkertijd voor een belangrijke verbetering van het comfort, de prestaties en de veiligheid". De uitstekende recyclebaarheid van het materiaal en de positieve energiebalans die daarvan het gevolg is, spreken eveneens in het voordeel van het aluminium concept.
In 1985 presenteerde Audi op de Hannover Messe een op de Audi 100 gebaseerd studiemodel met een aluminium carrosserie. Het gebruik van aluminium betekent echter meer dan het simpelweg vervangen van stalen door lichtmetalen onderdelen. Met de presentatie van het Audi Space Frame in 1993 werd een zeer sterke aluminium frame structuur gerealiseerd, waarin de grote aluminium panelen waren geïntegreerd en dus eveneens een dragende functie hadden. Geënxtrudeerde aluminium secties waren verbonden door middel van gegoten, multifunctionele componenten. Het nieuwe ontwerp vereiste tal van innovatieve technologieën. Als gevolg daarvan werden tal van verbeterde lichtmetalen legeringen en fabricagetechnieken ontwikkeld.