Audi
Audi integreert ChatGPT
De integratie van ChatGPT biedt tal van mogelijkheden die verder gaan dan wat voorheen mogelijk was met spraakbediening. Audi-rijders kunnen de spraakbesturing nog steeds gebruiken om het infotainment-, navigatie- en airconditioningsysteem te bedienen, maar nu ook om algemene kennisvragen te stellen. In de toekomst wordt het ook mogelijk om vragen te stellen over de auto zelf, bijvoorbeeld over de juiste bandenspanning.
Ter voorbereiding op de ChatGPT-integratie is de bestaande zelflerende stemassistent, de 'Audi assistant', verbeterd. In modellen met de nieuwe E3 1.2 elektronica-architectuur, die debuteerde in de Audi Q6 e-tron, is het systeem al compatibel gemaakt. Passagiers kunnen de assistent zoals gewoonlijk activeren door "Hey Audi" te zeggen of door de push-to-talk-knop op het stuurwiel te gebruiken. De Audi-assistent herkent automatisch of hij een voertuigfunctie moet uitvoeren, een bestemming moet zoeken of bijvoorbeeld de weersvoorspelling moet geven. Het Audi-systeem stuurt vragen alleen door naar ChatGPT als het geen antwoord kan geven op algemene kennisvragen.
Audi wil het potentieel van kunstmatige intelligentie ten volle benutten om verschillende bedrijfsprocessen te optimaliseren. Bijvoorbeeld als creatieve ondersteuning bij design, bij HR-kennisoverdracht als chatbot en in de productie ter ondersteuning van kwaliteitscontrole. De nieuwste toepassingen van Audi zijn AI voor het controleren van puntlassen in de carrosseriebouw en AI-gebaseerde scheurdetectie in de perserij.