Audi e-tron
Audi e-tron in 2012 op de markt
Audi presenteerde de e-tron vorig jaar en het studiemodel viel op door zijn ongekende koppel van 4.500 Nm. Het maximumvermogen bedraagt 230 kW/313 pk en in 4,8 seconden sprint de Audi e-tron, waarvan elk wiel wordt aangedreven door zijn eigen elektromotor, naar 100 km/uur. De lithium-ion-accu van de productieversie heeft een capaciteit van 42,4 kWh, waarmee de e-tron in staat is 250 kilometer af te leggen. Via een snellaadstation is de accu in 2,5 uur volledig op te laden.
De Audi e-tron opende in het afgelopen weekend de 24-uursrace van Le Mans met achter het stuur vijfvoudig Le Mans-winnaar Frank Biela. Ruim 238.850 bezoekers waren getuige van niet alleen de negende overwinning van Audi op Le Mans, maar ook van de eerste, groene demonstratierit van de e-tron techniek in de R8.
De e-tron is 4,43 m lang, 1,90 m breed en 1,25 m hoog. De wielbasis bedraagt 2,65 m. Door het accupakket direct achter de cockpit en voor de achteras te monteren, realiseert Audi een gewichtsverdeling van 42:58 tussen de voor- en achteras.
Een belofte die de Nederlander Franciscus van Meel (Senior Vice President Strategy Vehicle Electrification bij Audi AG) op het 7th International Automotive Congress op 8 en 9 juni in Helmond uitsprak, is dat alle toekomstige elektrisch aangedreven Audi's een Audi in hart en nieren zullen zijn. "Herzblut heet dat in Duitsland. De elektrische Audi's zullen zich verder onderscheiden door hun sportiviteit en emotie. We rusten de auto's uit met bijvoorbeeld een start-up screen dat de bestuurder welkom heet, en een speciale versnellingshendel die tevoorschijn komt zodra de auto gestart wordt", aldus Van Meel.
e-tron is Audi's merknaam voor elektrische mobiliteit, zoals Quattro dat voor de permanente vierwielaandrijving is. Audi heeft ook een compacte sportieve tweezitter met elektrische aandrijving en de nog compactere A1 e-tron ontwikkeld.