Audi e
Audi A3 en A4 nu ook in zuinige e-uitvoering
Bij de e-modellen van de A3- en A4-reeks is een combinatie van technieken toegepast om een lager verbruik en (dus) een grotere actieradius te realiseren. Zo beschikken alle modellen over een schakelindicator. Deze bevindt zich midden in het blikveld van de bestuurder. Met een lichtsignaal geeft de indicator het optimale moment aan om op te schakelen. Dit helpt de bestuurder het potentieel van de motor zo goed en zo efficient mogelijk te benutten.
Naast een motormanagement dat op zuinigheid is afgestemd, spelen ook de langere versnellingsbakoverbrengingen een belangrijke rol in het terugdringen van het verbruik. Bij de A3 1.9 TDI e (leverbaar als driedeurs en als Sportback) zijn de derde, vierde en vijfde versnelling langer en bij de A4 geldt dat voor de zesde versnelling. De e-uitvoeringen van de A4 (leverbaar als limousine en Avant) zijn daarnaast voorzien van gewichtsbesparende elementen als een aluminium motorkap en 205/55 16-banden met een lage rolweerstand. De A4 heeft bovendien een achterspoiler uit het sportieve S Line-programma.
In de A4 is de 125 kW/170 pk sterke 2.0 TFSI benzinemotor goed voor een top van 230 km/h en een acceleratie van 0-100 km/h in 8,3 seconden. Het gemiddelde verbruik bedraagt 7,1 liter/100 kilometer (Avant: 7,2 l/100 km). Dat betekent dat er met een volle tank 1.000 kilometer kan worden gereden.
De A3 en A3 Sportback 1.9 TDI e (77 kW/105 pk) verbruiken 4,5 liter diesel per 100 km. Door hun lage verbruik en door het standaard roetfilter bedraagt de CO2-uitstoot minder dan 120 gram per kilometer. Bijkomend voordeel: met een volle tank bedraagt de actieradius zo'n 1.200 kilometer.
De A3 1.9 TDI e en de A4 2.0 TFSI e komen later dit jaar op de Nederlandse markt. Prijzen zijn nog niet bekend.