Audi
Audi 2.0 TFSI is Engine of the Year 2019
Volgens de jury is de viercilindermotor "een van de meest flexibele en veelzijdige motoren die ooit werd ontwikkeld. Hij kan het, kortweg, allemaal." Hans-Joachim Rothenpieler, lid van de Raad van Bestuur van Audi AG en verantwoordelijk voor technische ontwikkeling: "Wij zijn erg verheugd met het winnen van deze felbegeerde onderscheiding. Het is een erkenning voor de veelzijdigheid van de 2.0 TFSI. We gebruiken deze krachtbron niet enkel puur als benzinemotor, maar ook als plug-in hybride en als CNG-variant op aardgas."
De afkorting TFSI duidt op drukvoeding via een turbocompressor en directe brandstofinjectie. Audi was in 2004 de eerste autofabrikant die deze combinatie in massa produceerde. Later lanceerde Audi zijn downsizing-strategie, waarbij cilinderinhoud ondergeschikt werd aan drukvoeding, met als eerste wapenfeit de 2.0 TFSI voor de A3 Sportback.
De 'engine of the world' is geschikt voor montage in lengterichting in grotere Audi-modellen, maar hij kan ook overdwars worden opgesteld, zoals bij andere merken uit de groep (Volkswagen, Skoda en SEAT). In de meest recente uitvoering onderscheidt de 2.0 TFSI viercilindermotor zich door de zogenaamde B-cyclus, het verbrandingsproces dat specifiek werd ontwikkeld voor de vaakst voorkomende werkingsmodus: de gedeeltelijke belasting. Met een anticiperende rijstijl realiseert de 2.0 TFSI de efficiency van een kleinere motor, terwijl hij bij hogere snelheden de rijdynamiek van een grotere krachtbron biedt.
Momenteel is de 2.0 TFSI beschikbaar voor verschillende Audi-modellen in uiteenlopende productlijnen. Zijn vermogensspectrum reikt tot 180 kW (245 pk). En het verhaal is nog niet ten einde, want op de Autosalon van Genève 2019 stelde Audi de Q5 voor in een plug-in hybride-uitvoering. Daarin wordt de 2.0 TFSI gecombineerd met een elektromotor. Verder wordt deze viercilinder ook toegepast in de middelgrote g-tron-modellen die gebruikmaken van aardgas (CNG).