Audi
Nieuwe zeventraps S tronic-transmissie bij Audi
De nieuwe, door Audi zelf ontwikkelde zeventraps S tronic-versnellingsbak kan op verschillende manieren worden gebruikt. In de automatische modus functioneert hij als een volautomatische transmissie. In deze stand is er keuze uit twee programma's: "Drive" en "Sport". De bestuurder kan ook kiezen voor handmatig schakelen. Dat kan door middel van de versnellingspook, maar ook door de tuimelschakelaars op het stuur.
De zeventraps Audi S tronic bestaat feitelijk uit twee afzonderlijke versnellingsbakken. Beide deeltransmissies hebben hun eigen koppeling. De grote koppeling (K1) is er voor de versnellingen 1, 3, 5 en 7 terwijl de kleinere koppeling 2 (K2) de versnellingen 2 ,4, 6 en R (achteruit) bedient. Het werkingsprincipe is eenvoudig: als er in een bepaalde versnelling wordt geaccelereerd, wordt de volgende versnelling (uit de andere deeltransmissie) vast klaargezet.
De Quattro-aandrijving verdeelt de kracht van de aandrijfas vervolgens via het zelfsperrende centrale differentieel in twee richtingen. Normaal gaat 60% van de aandrijfkracht naar de achterwielen en 40% naar de voorwielen. Als de omstandigheden dit vereisen, kan echter maximaal 85% van de aandrijfkracht naar achteren gaan of tot 65% naar de vooras.
De versnellingsbak wordt aangestuurd door de zogenaamde Mechatronicmodule: een compacte regeleenheid die het mogelijk maakt de schakeltijd te variëren en de daarvoor benodigde kracht nauwkeurig te regelen. Beide koppelingen zijn van het type 'natte plaat'. Ze draaien beide in een eigen oliebad en maken gebruik van afzonderlijke oliehuishoudingen.