Publicatiedatum: 22 augustus 2014
Audi A3 Cabriolet
Autotest

Audi A3 Cabriolet

Groots en open

Autotest - Een Audi A3 is meer dan een middelgrote auto. De A3 onderscheidt zich van de vele andere middenklassers met een hoogwaardige afwerking, chique materialen, geavanceerde techniek en natuurlijk bovengemiddelde rijeigenschappen. Om de pret nog verder te verhogen is de A3 nu ook leverbaar als cabriolet.

Bij een cabriolet is de grote vraag: een metalen dak of een stoffen dak? Een metalen dak biedt meer comfort en maakt van een auto een coupé en cabriolet in één. Een stoffen cabriokap is echter lichter, goedkoper en vraagt minder ruimte wanneer het is geopend.

Audi heeft voor de stoffen kap gekozen, mede omdat de A3 een vierpersoons auto is en dat zou een metalen dak nog ingewikkelder maken. Zoals mag worden verwacht van een auto is deze klasse, is het dak volledig elektrisch bediend. Hendels omhalen of vergrendelingen openen of sluiten is niet nodig. De kap bevat een volwaardige, glazen, achterruit.

Audi A3 Cabriolet

Om maximaal te kunnen genieten van het open rijden, is de A3 Cabriolet niet alleen voorzien van stoelverwarming maar ook van "nekverwarming". Deze blaast warme lucht in de nek van de bestuurder en bijrijder. Althans, in theorie. In de praktijk is de nekverwarming alleen effectief als de inzittenden precies het door Audi beoogde postuur hebben en een jas zonder dikke kraag dragen. Bovendien gorgelt het systeem alsof Darth Vader zelve in de nek van de inzittenden hijgt.

Ruimte en uitrusting

Naast deze bijzondere voorzieningen is het interieur van de A3 Cabriolet grotendeels gelijk aan dat van de gewone A3. De "Multi Media Interface" (MMI) staat daarbij centraal en bedient het audio-, communicatie- en navigatiesysteem. Het optionele "B&O" audiosysteem klinkt goed, maar is niet van dezelfde kwaliteit (of prijsklasse!) als in de grotere Audi's.

Audi A3 Cabriolet
Audi A3 Cabriolet

Op het gebied van actieve veiligheid is de A3 te voorzien van "side assist"(waarschuwing bij objecten in de dodehoek), "active lane assist" (waarschuwing bij onbedoeld overschrijden van de belijning op het wegdek") en "pre sense" (waarschuwing bij te dicht naderen van een voorligger). Ook heel prettig is de achteruitrijcamera, want als cabriolet is de A3 minder overzichtelijk.

De ruimte voorin is vergelijkbaar met die van de gewone A3. Ondanks het feit dat de cabriolet zo'n 20 cm langer is dan de A3 hatchback, is de ruimte achterin beduidend minder. Alleen wanneer de bestuurder en bijrijder de stoelen nadrukkelijk naar voren zetten, is achterin enige beenruimte beschikbaar. Zo niet, dan staan de voorstellen letterlijk tegen de zitting van de achterbank.

Audi A3 Cabriolet

De bagageruimte is met 320 liter beduidend groter dan die van de directe concurrenten en zelfs nauwelijks kleiner dan van de gewone A3 (die meet 365 liter).

Rijden

De stoffen kapconstructie mag dan lichter zijn dan een metalen dak, met het wegvallen van een dakstructuur moet een cabriolet nog altijd extra worden verstevigd om dat te compenseren. De A3 Cabrio is daarom zo'n 200 kg zwaarder dan de hatchback. In het rijden is hiervan echter zo goed als niets te merken. Ook de A3 Cabriolet voelt solide, stuurt exact en laat zich desgewenst uitermate sportief rijden.

Audi A3 Cabriolet

Met gesloten dak valt op dat de isolatie van de voorruit en het voorste deel van het dak zeer goed is. Zelfs recht tegen de wind in is de cabriolet nauwelijks luidruchtiger dan een gewone A3.

Audi A3 Cabriolet

Geluiden van auto's naast of (schuin) achter de A3 Cabrio zijn echter zo nadrukkelijk hoorbaar, dat tijdens de proefritten regelmatig is gecontroleerd of de achterruitjes echt wel dicht waren en de kap correct was gesloten. Audi beantwoordt deze kritiek door te wijzen op de optionele "akoestische kap" die betere geluidsisolatie zou bieden.

Het rijplezier met geopend dak is sterk afhankelijk van het postuur van de inzittenden. Wie langer is dan zo'n 1 meter 80 zit namelijk te hoog in de auto en vangt daarom onaangenaam veel wind. De laagste stand van de voorstoel is simpelweg niet laag genoeg. De optionele windbreker vermindert de turbulentie in het interieur sterk, maar verbetert het comfort voor lange bestuurders desondanks niet.

Audi A3 Cabriolet

De A3 Cabriolet valt positief op door de minimale geluiden van rijwind en banden. Wanneer kalm wordt getoerd op binnenwegen is de auto zelfs zo stil, dat alleen fietsen nog rustgevender is!

Prestaties en verbruik

De Audi A3 Cabrio is leverbaar met twee benzinemotoren en een diesel. De "1.4 TFSI" is ook leverbaar in "ultra"-uitvoering. "Ultra" is Audi's benaming voor extra zuinige modellen. De "A3 Ultra" schakelt twee van de vier cilinders uit wanneer de situatie dat toelaat om brandstof te besparen.

Audi A3 Cabriolet

Voor deze ultieme A3 is echter ook gekozen voor de ultieme motorisering: de "1.8 TFSI" met "S-Tronic" versnellingsbak. Deze automaat met dubbele koppeling past het schakelgedrag aan aan het karakter van de bestuurder. Wanneer gehaast wordt gereden, schakelt S-Tronic bij de geringste aanleiding terug om maximaal te kunnen presteren. Het vermogen van 180 pk / 250 Nm is niet alleen voldoende, maar zelfs overvloedig.

Wat de Audi A3 (Cabriolet) zo aantrekkelijk maakt, is dat kalm rijden even veel voldoening geeft. Dan is merkbaar hoe mooi de motor loopt, hoe verfijnd het onderstel is en hoe fraai alles op elkaar is ingespeeld. Bij een kalme rijstijl geeft de computer de voorkeur aan hoge versnellingen om brandstof te besparen. Dat komt zowel het verbruik als de rust ten goede. Dan toont de A3 bovendien een zekere grandeur die tot nu toe alleen was voorbehouden aan de grotere modellen van Audi.

Audi A3 Cabriolet

Conclusie

De Audi A3 onderscheidt zich van de concurrenten met een hoogwaardige bouwkwaliteit en dito techniek. Daarmee biedt de A3 de luxe, de veiligheid het comfort en natuurlijk de smetteloze bouwkwaliteit van de grotere Audi's in een middenklasser.

Dat geldt ook voor de A3 Cabriolet. Maar... met open dak is de ervaring intenser en komt het karakter van de A3 nog beter naar voren. Wanneer sportief wordt gereden, lijkt het allemaal nog harder te gaan. Wanneer kalm wordt gereden, is deze middengrote cabriolet groots en open.

plus
  • Vlot en zuinig
  • Moderne techniek
  • Prima rijeigenschappen
min
  • Minimale ruimte achterin
  • Veel buitengeluiden hoorbaar met gesloten dak
  • Lange bestuurders zitten niet goed uit de wind