Mini Cabrio (2009 - 2015)
Altijd open
Dit is 'm dan: de nieuwe MINI Cabrio. En hij lijkt als twee druppels water op de oude MINI Cabrio. Dat is niet door een gebrek aan fantasie, maar simpelweg omdat de auto is gebaseerd op een icoon uit het verleden en dat verandert nu eenmaal niet. De MINI Cabrio is echter op vele punten verfijnd en verbeterd.
De vorige MINI Cabrio was herkenbaar aan grote rolbeugels achter de stoelen. Die zijn nu vervangen door exemplaren die alleen omhoog komen als de elektronica een koprol detecteert. In de regel kiezen fabrikanten voor een vaste rolbeugel omdat dan extra ruimte overblijft voor bagage en/of de achterbank kan worden opgeklapt.
Dankzij een ingenieuze constructie is MINI er als eerste in geslaagd om het beste van beide te combineren: de rolbeugels zijn uit het zicht en toch is er voldoende ruimte voor bagage én een opklapbare achterbank.
Ook heel slim is de optionele fietsdrager. Die wordt niet op de trekhaak gemonteerd (dat ontsiert de auto), maar op de uitsparingen van de sleepogen. Bovendien is de fietsdrager scharnierbaar, zodat de achterklep nog steeds kan worden geopend.
Cabriodak
Helaas is de stoffen kap van niet meer dan gemiddelde kwaliteit. Op de snelweg is te horen hoe de wind tussen dak en zijruiten speelt en is de Cabrio beduidend minder stil dan de gesloten MINI. Bovendien is de achterruit onhandig klein (en snel vies) en laat het zicht rondom te wensen over.
Het credo van de nieuwe Cabrio is "Always open", dus snel open dat dak! De stoffen kap wordt geheel elektrisch geopend en gesloten. Openen kan in twee fasen: eerst opent alleen het deel boven de voorstoelen als een soort "zonnedak". Wanneer de knop langer wordt vastgehouden, klapt het gehele dak weg.
Bovendien loopt vanaf dat moment de "Always open"-timer die aangeeft hoe lang met geopend dak is gereden. Wie zegt dat zoiets geen enkel doel dient, heeft de boodschap van deze auto niet begrepen. De MINI is een plezierauto en daar hoort een pleziermeter net zo goed in thuis als een snelheidsmeter.
Omdat de rolbeugels aan het zicht zijn onttrokken, geeft de nieuwe MINI Cabrio een nog groter gevoel van vrijheid dan voorheen. Het is alsof de pret verdubbelt zodra het dak wordt geopend!
De inzittenden bekijken het winterlandschap niet laf van achter glas, maar beleven het! Toch is het absoluut niet koud in de auto. Dankzij de karakteristieke en nadrukkelijk rechtopstaande voorruit, worden de inzittenden uitstekend beschermd tegen de rijwind. Alleen op de achterbank waait een snijdende poolwind, maar gezien de minimale beenruimte zal daar zelden iemand zitten.
Weggedrag
De MINI wordt gekocht voor het rijplezier en zelfs in de sneeuw stuurt de MINI bovengemiddeld goed. Deze nieuwe generatie is iets groter dan de voorganger en daarom liggen de grenzen nog verder, terwijl de levendigheid juist ongekend blijft.
De elektronische vangnetten laten iets slip toe, zodat de bestuurder heerlijk kan glijden in de sneeuw maar toch wordt beschermd als het echt mis dreigt te gaan. Zelfs het stuurwiel ligt beter in de hand dan bij menige andere auto en dat draagt allemaal bij aan het sublieme rijgevoel dat alleen de MINI weet te geven.
Zoals gebruikelijk bij MINI worden eerst de snelste varianten van een nieuw model op de markt gebracht. Daarom is nu gereden met de 175 pk / 240 Nm sterke "Cooper S". Zelfs bij gladheid hebben de voorwielen geen enkele moeite om het vermogen op de ondergrond over te brengen.
De Cooper S heeft ongeacht het toerental altijd een forse reserve in huis. Wel is de cabriolet een stuk zwaarder dan de gesloten MINI. De Cabrio is daarom iets minder agressief en gretig, maar nog altijd beduidend sneller dan de meeste tegenstrevers. Tijdens het schakelen klinkt een diepe "plof" uit de uitlaat om de sensatie verder te verhogen.
Milieuvriendelijk
De nieuwe MINI is milieuvriendelijker dan ooit en dat is te danken aan "Efficient Dynamics". Onderdelen die voorheen mechanisch waren (waterpomp, stuurbekrachtiging, etc.) zijn nu elektrisch. Tijdens het remmen of uitrollen wordt de energie die daarbij normaal gesproken verloren zou gaan, omgezet in elektriciteit. Die "gratis" energie wordt daarna gebruikt om de elektrische systemen aan te drijven.
Daarnaast voorziet MINI in een schakelindicator die aangeeft wat het meest economische moment is om te schakelen. Wanneer die adviezen strikt wordt opgevolgd komt de naald van de toerenteller zelden boven de 1.500 toeren per minuut en klikt een diep, resonerend geluid uit de uitlaat. Dat is aanvankelijk leuk, maar wie langzaam rijdt heeft juist even geen behoefte aan spektakel.
Sneeuwpret
Aan het einde van een lange dag vol sneeuwpret is de dakconstructie vastgevroren en wil niet meer dicht. Met een rij knipperende waarschuwingslampjes en onophoudelijke geluidssignalen rijdt de testauto hevig protesterend de parkeergarage van een hotel binnen. Pas uren later is de dakconstructie ontdooid en kan de auto veilig worden gestald.
Het doet allemaal nauwelijks afbreuk aan de ervaring. Een gewone MINI is al leuk, maar de MINI Cabrio is pret in het kwadraat. De volgende dag gaat het dak daarom meteen weer open!
Conclusie
Het lijkt onlogisch om een nieuwe cabriolet voor te stellen aan de pers in het hartje van de wintersportgebieden. Maar een paar dagen rijden met de nieuwe MINI Cabrio leert dat deze bestemming juist heel logisch is. De auto heeft zich in de variant met vast dak al ruimschoots bewezen. Nu bewijst MINI dat de sublieme wegligging zelfs in de sneeuw tot zijn recht komt.
De MINI wordt gekocht voor het plezier en als cabriolet wordt het plezier alleen maar vergroot. Het ligt dan ook voor de hand om zo veel mogelijk open te rijden. De MINI Cabrio is zeer comfortabel en laat zich zelfs in de vrieskou heerlijk rijden. Kortom: de MINI Cabrio staat altijd open voor plezier!
- Ijzersterk imago
- Uitmuntende wegligging
- Uitstekende prestaties en toch zuinig
- Ergonomie van jaren '60 is leuk, maar wel onhandig
- Opgevouwen, geopend dak belemmert zicht in binnenspiegel
- Groot risico achteruit kiezen in plaats van eerste versnelling