10 juni 2011
Seat Alhambra

Seat Alhambra

Op avontuur met Alhambra

Autotest | Er is avontuur en er is avontuur. Er is het soort avontuur waarbij onontgonnen gebieden worden verkend op de meest afgelegen delen van de wereld. Dan is een terreinwagen het aangewezen vervoermiddel. Maar ook de doorgewinterde avonturier sticht uiteindelijk een gezin. Dan beperkt het avontuur zich tot een reis naar een wintersportgebied of worden de gebaande paden verlaten tijdens een vakantie in een buurland. Voor die laatste groep durfals is er nu de Seat Alhambra 4x4.
 

De Seat Alhambra is een zevenpersoons gezinsauto waarbij ruimte en praktische mogelijkheden voorop staan. De Alhambra heeft grofweg de vorm van een rechthoek omdat dat de meeste binnenruimte oplevert. Een functionele auto als deze wordt ook wel MPV ("Multi Purpose Vehicle") of "monovolume" genoemd.

Dit ruimtewonder zou botweg kunnen worden betiteld als een "busje", maar die benaming doet de Alhambra onrecht aan. Zonder afbreuk te doen aan de ruimte, heeft Seat er namelijk alles aan gedaan om de auto toch aantrekkelijk vorm te geven. "Great design is hard not to love", zo stelt de vormgever. Hij heeft gekozen voor eenvoudige, maar scherpe lijnen en daarom heeft deze vierkante familieauto toch iets dynamisch. Bovendien doet een sprekende kleur wonderen voor de uitstraling.

Seat Alhambra

Uitrusting

Ook binnenin gaat de vergelijking met een busje zeker niet op. De Alhambra is samen met Volkswagen ontwikkeld (VW verkoopt dezelfde auto onder de naam "Sharan"). Dat is onder andere terug te vinden in de sobere, degelijke en zeer logische opzet van het interieur.

Het uitrustingsniveau is vergelijkbaar met dat van traditionele auto's in deze prijsklasse. Zo is de testauto voorzien van elektrisch verstelbare stoelen, een achteruitrijdcamera, een klimaatcontrolesysteem met twee zones en een prima functionerend audio- en navigatiesysteem.

Seat Alhambra

De parkeerrem wordt elektrisch bediend, maar dat is meer een nadeel dan een voordeel. Auto-ontwerpers kiezen voor een elektrische handrem om ruimte in de middentunnel te besparen, maar de vrijgekomen ruimte wordt bij de Alhambra niet nuttig gebruikt. Bovendien werkt de parkeerrem storend traag, waardoor het geen meerwaarde maar louter ergenis oplevert.

Ruimte

De binnenruimte is, zoals mag worden verwacht van een auto van deze omvang, enorm. De bestuurder en bijrijder zitten hoog en hebben veel bewegingsruimte rondom de stoelen. Een blik in de binnenspiegel geeft het idee met een woning op wielen onderweg te zijn!

Ook de ruimte op de tweede zitrij is riant. Zelfs als de beide voorstoelen ver naar achteren staan, is de ruimte achterin nog prima. De "achterbank" bestaat uit drie, individueel verstelbare, stoelen. De achterpassagiers hebben bovendien de luxe van een eigen luchttoevoer, klaptafeltjes en een 12-volt aansluiting.

Seat Alhambra

Achter de achterbank zijn optioneel nog twee stoelen te vinden. Die stoelen zijn niet alleen bedoeld voor kinderen, ook volwassenen zitten hier redelijk. Wanneer alle zeven zitplaatsen in gebruik zijn, is de resterende bagageruimte gering.

Afhankelijk van het aantal stoelen dat in gebruik is, varieert de bagageruimte van 267 tot 1.339 liter. Daarbij verdient de lage tildrempel een speciale vermelding: die maakt het laden en lossen makkelijk. Optioneel is de Alhambra te voorzien van een elektrisch bedienbare achterklep en elektrisch bedienbare schuifdeuren. Deze zijn echter niet aan te raden: ze werken storend langzaam en leveren daarom geen bijdrage aan het gebruiksgemak van de auto.

Rijeigenschappen

De Alhambra biedt niet alleen het uitrustingsniveau van een luxe personenauto, maar ook het comfort. Op slecht wegdek is het veercomfort prima, terwijl de Alhambra nauwelijks overhelt in de bocht.

Seat Alhambra

Desondanks is in korte, snelle bochten merkbaar dat dit een zeer zware auto is. De voorbanden verliezen veel eerder de grip dan bij een traditionele lichte/lage personenauto. Het standaard aanwezige elektrische stabiliteitssysteem ("ESP") vangt dit keurig op, maar desondanks is een aangepaste rijstijl aan te bevelen.

Seat Alhambra

Voor een eerste test van de Seat Alhambra is gereden met de 170 pk sterke 2.0-liter dieselmotor. Die maakt deze grote MPV bijna uitdagend snel. Daarom is dit keer gekozen voor de iets tammere 140 pk sterke dieselmotor. In de stad en op de snelweg is dat nog steeds ruim voldoende vermogen. Alleen in bergachtig gebied moet de 140 pk diesel hard werken om bij te blijven.

Vierwielaandrijving

De aanleiding voor deze tweede test van de Seat Alhambra is de introductie van een vierwielaangedreven uitvoering. Daarmee verandert deze familieauto niet op slag in een terreinauto. Het zorgt er wel voor dat de Alhambra meer veiligheid biedt onder extreme weersomstandigheden. Daarbij komt de auto net even verder op een zand- of bospad dan een gewone MPV.

De Alhambra 4wd is voorzien van een zogenaamde "Haldex"-koppeling. Deze zorgt er voor dat de kracht van de motor normaal gesproken op de voorwielen wordt overgebracht. Alleen wanneer dat nodig is, worden ook de achterwielen aangedreven.

Afhankelijk van de situatie wordt het motorvermogen geheel variabel over de voor- en achterwielen verdeeld; de bestuurder heeft hier geen omkijken naar. Omdat de vierwielaandrijving alleen actief is wanneer dat nodig is, is het verbruik van de 4x4 nauwelijks hoger dan van een gewone Alhambra (het extra gewicht van het mechaniek zorgt wel voor een iets hoger verbruik).

EcoMotive

Na een avontuurlijke fotosessie op de bergtoppen, is een heel andere uitvoering van de Alhambra gebruikt voor de terugreis. Sinds kort is de auto namelijk ook leverbaar met een 115 pk / 280 Nm sterke dieselmotor. Ondanks het "EcoMotive" label, betreft het hier geen extra zuinige uitvoering. Het verbruik, en dus ook de uitstoot, zijn gelijk aan die van de 140 pk sterke Alhambra. De "EcoMotive" biedt daarom geen enkel belastingvoordeel, maar is louter bedoeld als extra voordelig instapmodel.

Seat Alhambra

Die 115 pk had geen 114 pk mogen zijn, het vermogen is precies voldoende. Deze "instap Alhambra" is even stil als de andere uitvoeringen. Zolang kalm met de verkeersstroom wordt meegereden, is zelfs nauwelijks merkbaar dat dit de lichtst gemotoriseerde Alhambra is. Als het echter iets sneller moet, dan geeft de krachtbron niet thuis en is terugschakelen bijna verplicht.

Dankzij de diverse brandstofbesparende systemen (stop/start-mechanisme, schakelindicator, banden met lage rolweerstand), en omdat de auto welhaast een kalme rijstijl afdwingt, is het beloofde verbruik van 5,5 liter per 100 km ook daadwerkelijk gerealiseerd.

Seat Alhambra

Conclusie

Het gaat goed bij Seat. De fabriek draait op volle toeren en iets meer dan een half jaar na de introductie van het model, zijn er al 19.000 exemplaren van de nieuwe Alhambra verkocht. Om dat succes te vergroten, zijn er nu twee nieuwe uitvoeringen geïntroduceerd.

Om de Alhambra bereikbaarder te maken voor een grotere groep kopers, is de auto voortaan leverbaar met een 115 pk sterke dieselmotor. Dit instapmodel rijdt ook als zodanig: het vermogen is maar net voldoende. Om kalm met de verkeersstroom mee te rijden is het genoeg; wie meer wil dan dat, doet er verstandig aan door te sparen voor een stekere versie. Ondanks het geringere vermogen, is de 115 pk sterke Alhambra helaas niet zuiniger dan de andere uitvoeringen.

Om dit "Multi Purpose Vehicile" (MPV) nog veelzijdiger te maken, is de Alhambra voortaan ook leverbaar met vierwielaandrijving. Daarmee verandert de auto niet in een terreinwagen, maar de veiligheid en de mogelijkheden nemen wel verder toe.

plus
  • Comfortabel
  • Bijzonder ruim
  • Benadert rijeigenschappen van een gewone personenauto
min
  • Elektrisch bedienbare handrem storend traag
  • Elektrisch bedienbare schuifdeuren storend traag
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!