26 januari 2011
Peugeot 508 SW

Peugeot 508 SW

Stand van zaken

Autotest | Wie kijkt naar het uiterlijk en de technische specificaties, zou denken dat de Peugeot 508 voor een ware revolutie in het zakelijke segment gaat zorgen. De Peugeot 508 belooft dan ook een nieuwe standaard te zetten door een uitrustingsniveau aan te bieden dat voorheen alleen was voorbehouden aan topklasse reislimousines. Tegelijkertijd zouden de motoren juist zuinig zijn als van een auto uit een lagere klasse. Vertegenwoordigt de 508 SW inderdaad de laatste stand van de techniek in het zakelijke segment?
 

Een klein jaar geleden onthulde Peugeot de "SR1" conceptcar: een adembenemend fraaie sportcoupé waarvan nog steeds niet zeker is of deze ooit in productie zal gaan. Omdat het uiterlijk van de conceptcar zo in de smaak viel, is de stijl ervan nu al toegepast op alledaagse auto's. De praktische 508 SW heeft daarom eenzelfde innemende en zelfverzekerde uitstraling als de SR1 droomauto.

Mede daarom oogt de 508 SW voor een stationcar bijzonder elegant. Het glasoppervlak van de achterklep is relatief klein, waardoor de 508 SW er solide en krachtig uitziet. Het nadeel van het kleine glasoppervlak is dat het zicht in de binnenspiegel matig is.

Peugeot 508 SW

Ruimte

De 508 SW is zeker niet bedoeld als een "life style" stationcar die er alleen maar goed uitziet. De praktische mogelijkheden zijn minstens zo belangrijk. Ten opzichte van de voorganger (de Peugeot 407 SW), is de 508 daarom in alle richtingen gegroeid. Niet alleen voorin, ook achterin biedt de auto daarom bovengemiddeld veel ruimte. De hier gereden "SW" (stationwagon) heeft dezelfde wielbasis als de gewone 508. De extra lengte van de SW is puur te danken aan extra overhang achter de achterwielen.

Bij de "508 SW" is de bagageruimte flexibel in te delen. Heel handig daarbij zijn de diepe bakken in de vloer. Op die manier kunnen kleine, tere spullen worden gescheiden van de rest van de bagage. Ook praktisch: de panelen in de zijwand kunnen eenvoudig worden verwijderd om ruimte te maken voor dat ene stuk bagage dat net even groter is dan gebruikelijk.

Peugeot 508 SW

Om de bagageruimte te vergroten volstaat het om een hendel in de bagageruimte om te halen. Het losmaken van de zitting of uitbouwen van hoofdsteunen is dus niet nodig. De achterklep is, optioneel, elektrisch bedienbaar. De bagageruimte meet maximaal 1.598 liter en dat is gering voor een auto van deze omvang.

Comfort

Net als bij nieuwe zakenauto's van andere merken, staan zowel de afwerkingskwaliteit als de uitrusting op het niveau dat enkele jaren geleden alleen was voorbehouden aan reislimousines uit de topklasse. Het interieur van de 508 oogt tegelijkertijd chique en hightech.

Het aantal knoppen is bijna intimiderend groot en soms wat ongebruikelijk ingedeeld. Zo zit de startknop links, bijna achter het stuurwiel verstopt. Voor de automaat zijn Franse termen gebruikt ("A" voor "avancer", in plaats van het gebruikelijke "D" voor "drive").

Peugeot 508 SW

Behalve een zeer hoogwaardige uitstraling, kent de 508 een meer dan complete uitrusting. Het gecombineerde audio-, navigatie- en communicatiesysteem wordt bediend met een centrale druk-/draaiknop. Het display is op vele manieren in te stellen zodat bijvoorbeeld kan worden gekozen voor meer ruimte voor de instructies van het navigatiesysteem of meer informatie over het audiosysteem. De iPod wordt standaard ondersteund (zij het dat de bediening onlogisch is) en de klank van het audiosysteem is prima.

Peugeot 508 SW

Veiligheid

Op het gebied van veiligheid legt Peugeot de nadruk op het goed doorstaan van een eventueel ongeval, niet op het voorkomen ervan. Zo is veel werk gemaakt van het toepassen van nieuwe, zeer sterke staalsoorten. Na een druk op de "SOS-knop" neemt de 508 automatisch contact op met de alarmcentrale.

Systemen die de bestuurder waarschuwen voor naderend onheil, ontbreken echter. Denk daarbij aan automatisch remmen voor obstakels of waarschuwen bij het overschrijden van de belijning op het wegdek. Wel is de 508 standaard voorzien van actieve bochtverlichting. Afhankelijk van de uitrusting zijn dit meesturende koplampen of breedstralers die in de bocht tijdelijk bijlichten.

Peugeot 508 SW

1.6 THP

Voor deze test is gereden met de 1.6 liter "Turbo High Pressure" (THP) benzinemotor. Deze levert een vermogen van 156 pk / 240 Nm dat past precies bij de 508. De "1.6 THP" voelt nooit traag of ondergemonteriseerd, maar is ook niet zo snel dat het uitdagend wordt.

Net als de dieselmotoren, doet ook deze benzinemotor zijn werk in stilte (dit is mede te danken aan de voorruit met geluidsisolerend glas). Op de snelweg is het toerental bovendien aangenaam laag, wat de rust in het interieur vergroot.

Peugeot 508 SW

Om het verbruik te verlagen, voorziet Peugeot in een boordcomputer en een schakelindicator (die in het display meer lijkt op een kompas). Deze geeft aan wat het meest economische moment is om een volgende of vorige versnelling te kiezen. De handgeschakelde zesversnellingsbak schakelt licht en trefzeker.

Een stop/start-systeem is alleen voorbehouden aan de "1.6 e-HDI". Met een kalme rijstijl is met de 1.6 THP een gemiddeld verbruik van 6.5 liter per 100 km te realiseren. Dat is exact gelijk aan de fabrieksopgave en een keurige waarde voor een auto van deze omvang.

Conclusie

Peugeot belooft dat de nieuwe 508 SW een grote stap vooruit is ten opzichte van de voorganger, de Peugeot 407 SW. Het nieuwe gezicht van Peugeot is, precies zoals de fabrikant belooft, chique en sportief. De 508 SW biedt meer ruimte op de achterbank dan gemiddeld, maar juist iets minder in de bagageruimte. Het interieur is hoogwaardig, zowel wat betreft de uitrusting, als de kwaliteit van de gebruikte materialen.

Het is echter overdreven om te stellen dat de Peugeot 508 de nieuwe standaard zet. Daarvoor ontbreken revolutionaire technieken of vernieuwende ideeën. Wel is de 508 een meer dan een uitstekend rijdende auto die een enorme sprong vooruit is ten opzichte van de 407. Dat is de laatste stand van zaken bij Peugeot.

plus
  • Ruim en praktisch
  • Vlotte, stille, zuinige 1.6 THP motor
  • Hoogwaardige uitstraling en uitrusting
min
  • Elektronische handrem werkt te traag
  • Weinig aandacht voor actieve veiligheid
  • Onhandige schaalverdeling snelheidsmeter
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!