18 augustus 2010
Seat Ibiza ST

Seat Ibiza ST

Bezuinigen is ook een sport

Autotest | De Seat Ibiza is meer dan zomaar een compacte auto. De Spaanse fabrikant onderscheidt zich met een sportieve ondertoon en een al even sportieve uitstraling. Daarom groeide de Ibiza hatchback kort na de introductie in de zomer van 2008 uit tot een verkoopsucces. Dat werd later versterkt door de driedeurs coupé, die zelfs leverbaar werd als razendsnelle "Cupra". Om het aanbod compleet te maken is deze sportieveling nu ook leverbaar als stationcar: de Ibiza ST.
 

Sportief? Een stationcar? Jazeker! Veel stationcars worden zelfs om het uiterlijk gekocht en niet om de extra ruimte. Een goed voorbeeld daarvan is Seats eigen Exeo ST, die populairder is dan de sedan omdat het lijnenspel bij de stationcar beter in balans is.

Het uiterlijk van de Ibiza stationcar vraagt echter enige gewenning. Recht van voren heeft de "Ibiza ST" dezelfde scherpe neus als alle andere Ibiza's. Maar ... in plaats van een rechte achterzijde, zoals bij de Exeo ST, is de achterklep van de Ibiza hatchback simpelweg verder naar achteren doorgetrokken. Daarmee is de stroomlijn van de hatchback behouden, maar is de Ibiza ST bepaald geen harmonieus vormgegeven auto.

Seat Ibiza ST

Om extra binnenruimte te creëren is alleen de overhang vergroot; de wielbasis bleef gelijk. Ook dat heeft het uiterlijk geen goed gedaan. Het voordeel is echter dat de prijs laag kon blijven: op moment van schrijven is de ST slechts 200 euro duurder dan een gewone Ibiza!

Ruimte

De ruimte op de achterbank is gelijk aan die van de gewone Ibiza. Alleen wanneer de bestuurder en bijrijder de stoelen een tandje naar voren zetten, kunnen volwassenen prettig achterin zitten.

Seat Ibiza ST

De bagageruimte is veel groter dan die van een standaard Ibiza (430 in plaats van 292 liter). In de praktijk betekent dat dat een grote koffer die voorheen met moeite staande in de kofferbak paste, nu moeiteloos kan liggen en er dan nog ruimte over is!

De bagageruimte kan worden vergroot door de achterbank plat te leggen. Helaas is dit een omslachtige procedure. Eerst moeten de zittingen van de achterbank worden opgeklapt, maar dat kan alleen wanneer de voorstoelen naar voren worden geschoven. Daarna kunnen de rugleuningen van de achterbank worden opgeklapt, waarna de voorstoelen niet meer zo ver naar achteren kunnen als voorheen. Voor de afdekhoes van de bagageruimte is geen aparte bergruimte, dus deze gaat door de kofferbak schuiven.

Seat Ibiza ST

Alhoewel de Ibiza ST met opgeklapte achterbank meer ruimte biedt dan de gemiddelde compacte stationcar, nodigt de omslachtige procedure er bepaald niet toe uit die ruimte ook te gebruiken. Voor een hatchback is dit geen bezwaar, maar een stationwagon wordt gekocht om de ruimte en dan is minuten lang rommelen met meubilair echt bezwaarlijk.

Rijden

Rijden doet de ST als iedere andere Ibiza. Zoals in het intro aangegeven, heeft de Ibiza een sportieve ondertoon. Dat betekent dat het zeker geen sportwagen is, maar dat de auto wel uitnodigt tot een vlotte rijstijl. Dat geldt in het bijzonder voor het hier gereden topmodel: de "1.4 Style". Die heeft een prima wegligging en biedt tegelijkertijd het nodige comfort.

De 1.4 liter benzinemotor is stil, vlot en zuinig. Op papier behoort deze 1.4 bepaald niet tot de zuinigste motoren in het segment; met name "TSI" motoren van moederbedrijf Volkswagen zijn op papier sterker en zuiniger. In de praktijk is de 1.4 motor echter gemakkelijk te verleiden tot een laag verbruik (bijna 1 op 20). De krachtbron heeft altijd enige reserve paraat zodat moeiteloos kan worden meegereden met de verkeersstroom.

EcoMotive

De Ibiza ST is ook leverbaar als superzuinige "EcoMotive" en dan heeft de auto een compleet ander karakter. Let hier op bij het maken van een proefrit en accepteer geen uitvoering "die er op lijkt".

Seat Ibiza ST

De EcoMotive is op alle mogelijke manieren aangepast om het verbruik te verlagen. Zo is de stroomlijn verbeterd, zijn de versnellingsbakverhoudingen aangepast en zijn banden met lage rolweerstand gebruikt. Deze smalle, harde banden zorgen ervoor dat de auto extreem licht stuurt. De enige feedback die de bestuurder nog heeft, is het feit dat de auto van richting verandert. Ieder spoor van sportiviteit is bij deze eco-Ibiza zoek.

Let er ook op dat het basismodel ("Reference") niet is voorzien van een boordcomputer. Wie zuinig wil rijden, wil weten wat het huidige verbruik is om de rijstijl aan te kunnen passen en dat kan niet bij het instapmodel.

Seat Ibiza ST

1.2 TDI

Het hart van de EcoMotive wordt gevormd door een 1.2 liter driecilinder dieselmotor. Die roept herinneringen uit het verleden op: de zelfontbrander nagelt, rammelt, schudt en ratelt zoals alleen dieselmotoren van tien jaar geleden dat deden! Bovendien is de motor geheel afgesteld op zuinig rijden en niet op presteren. De "Ibiza ST 1.2 TDI EcoMotive" komt daarom aarzelend van de plek en vraagt de eerste kilometers veel gewenning.

De verleiding is daarom groot (te) veel toeren te maken en de auto met bruut geweld te dwingen tot presteren. Alleen wanneer de naald van de toerenteller bijna in het rode gebied staat, presteert de EcoMotive goed en zelfs verrassend goed. Als het moet schiet dit spaarpotje razendsnel door het verkeer!

Seat Ibiza ST

Verbruik

Toch leent de EcoMotive zich het beste voor een economische rijstijl. Om daar bij te helpen geeft een schakelindicator aan wat het beste moment is om een hogere of lagere versnelling te kiezen. Als het aan de schakelhulp ligt, tokkelt de auto met 1.200 toeren per minuut over de snelweg; het klinkt dan alsof de motor ieder moment kan afslaan.

Alle aanpassingen missen hun doel echter niet. Volgens Seat legt de Ibiza ST EcoMotive 29.4 kilometer af op een liter diesel. Met een kalme rijstijl is dit in de praktijk goed te benaderen. Wanneer rustig met de verkeersstroom wordt meegereden, is 1 op 25 een realistisch verbruik. Daarmee is de Ibiza ST misschien niet sportief in de traditionele zin, maar zo voordelig rijden in zo'n ruime auto is een sport op zich!

Seat Ibiza ST

Conclusie

Na het succes van de Ibiza en Ibiza SC, is de Ibiza ST (stationcar) een logisch vervolg. Het succes van de Ibiza is deels te danken aan het uiterlijk en dat is helaas niet het sterkste punt van deze stationcar. Ook als het gaat om bruikbaarheid is de Ibiza ST weinig overtuigend. Alhoewel de kofferruimte bovengemiddeld groot is, is de procedure voor het opklappen van de achterbank zo omslachtig dat er in de praktijk weinig gebruik van zal worden gemaakt.

Het sterkste punt van de Ibiza ST is daarom vooral de scherpe prijs. Gezien de uitrusting, de ruimte en de rijkwaliteiten is ook de Ibiza ST een prima aanbod. De 1.4 liter benzinemotor presteert verdienstelijk en is in de praktijk gemakkelijk te verleiden tot een laag verbruik.

Het prijsvoordeel komt vooral tot z'n recht bij de "EcoMotive"-uitvoering. Deze variant biedt de ruimte van een stationcar, maar combineert dat met een minimaal verbruik. Op die manier is ook de Ibiza ST niet alleen voordelig in aanschaf, maar ook in gebruik.

plus
  • Nette prijs
  • Beschaafd verbruik
  • Prima prestaties 1.4 motor
min
  • Omslachtige procedure opklappen achterbank
  • Lijnenspel minder harmonieus dan bij andere Ibiza's
  • Onwillige en luidruchtige dieselmotor bij EcoMotive-uitvoering
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!