25 december 2009
Kia Venga

Kia Venga

Financiële ruimte

Autotest | Een gezin is een kostbaar bezit, letterlijk en figuurlijk. Maar ... alleen al een huis en alle bijbehorende vaste lasten kosten iedere maand veel geld. Daarbij komen dan nog eens uitgaven voor kinderen, hobby's en natuurlijk de auto. En juist bij een gezinsauto mag niet worden bespaard op ruimte, praktische mogelijkheden of veiligheid, en dat zijn allemaal zaken die een auto duur maken. Brengt de voordelige Kia Venga uitkomst?
 

Autozine.nl heeft sinds jaar en dag een functie om auto's met elkaar te vergelijken. In vier kolommen kunnen specificaties naast elkaar worden gezet, zodat de verschillen tussen auto's duidelijk worden. Vooral voor de Kia Venga is het meer dan de moeite waard om in het menu bovenin de "vergelijk"-functie te kiezen. In vergelijking met de directe concurrenten biedt deze Kia een betere prijs/prestatie verhouding dan menig ander model.

Ruimte

Bovendien valt dan des te beter op dat de Venga één van de grootste auto's in z'n segment is. Zowel in de lengte als de breedte is de Venga net een paar centimeter groter dan gemiddeld. Dat is direct merkbaar in het interieur. De ruimte voorin is prima en de stoelen zijn voldoende te verstellen voor bestuurders van uiteenlopend postuur. Alleen voor lange bestuurders zou het prettig zijn als de voorstoel nog iets verder naar beneden verstelbaar zou zijn. Ook de buitenspiegels hadden iets verder verstelbaar mogen zijn.

Kia Venga

Achterin valt de Venga opnieuw positief op met heel veel ruimte. De Venga biedt op de achterbank zelfs meer beenruimte dan menig middenklasse zakenauto! Dat is mede te danken aan het feit dat de achterbank op rails staat. Afhankelijk van de situatie kan daarom worden gekozen voor meer beenruimte of juist meer bagageruimte. Het gevoel van ruimte kan worden versterkt met het optionele, glazen panoramadak.

Kia heeft bij het ontwerp van de Venga goed naar de concurrentie gekeken, want de auto combineert alle slimme en ruimtebesparende voorzieningen van de tegenstrevers. Dat begint al met de achterklep, die zo ver kan worden geopend dat volwassenen er onder kunnen staan zonder te bukken.

Kia Venga

De bagageruimte is voorzien van een verstelbare laadvloer. Met de laadvloer in de laagste stand biedt de Venga maximale laadruimte. Door een forse tildrempel wordt het laden en lossen nu echter bemoeilijkt. De oplossing is de laadvloer een niveau hoger te leggen, waarna juist een vlakke laadvloer ontstaat. Voor nog meer ruimte kan de achterbank in één beweging worden opgeklapt. Het is niet nodig om eerst de zitting weg te vouwen of de hoofdsteunen uit te nemen.

Uitrusting

Het dashboard doet netjes, opgeruimd en vooral heel degelijk aan. Enkele jaren geleden was nog duidelijk dat Kia had bezuinigd op de kwaliteit om de prijs laag te houden. De Venga behoort zonder twijfel tot de nieuwe generatie Kia's, dankzij de hoogwaardige materialen en prima afwerkingskwaliteit.

Gezien de prijs is de uitrusting compleet. Opmerkelijk daarbij is dat een audiosysteem met aansluiting voor een iPod of andere MP3-speler standaard is (let op: dit vereist een speciale kabel van Kia!). Ook op de veiligheid is niet bezuinigd, de testauto is zelfs voorzien van een elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP). De kans op slippen is daarmee minimaal en dat is zinvoller dan honderd airbags of kreukelzones.

Kia Venga

Weggedrag

Erg vaak is het ESP overigens niet nodig, want de wegligging is prima. Tijdens de standaard slalomproef, die met iedere testauto wordt uitgevoerd, reageert de Venga veilig en goedmoedig. De auto is niet vies van een snelle bocht, want het onderstel is zo afgesteld dat deze compacte MPV ondanks de forse hoogte nauwelijks overhelt.

Kia Venga

Het comfort van de Venga is gemiddeld. Het onderstel is niet te hard en niet te zacht, maar precies zoals de gemiddelde Europese bestuurder het graag heeft.

Om het verbruik te beperken is de Venga standaard voorzien van banden met lage rolweerstand. Dat is 364 dagen per jaar een goede keuze, want de wegligging is prima en de banden veroorzaken geen extra rijgeluiden. Maar op de enkele dag dat er in Nederland sneeuw ligt, hebben deze eco-banden merkbaar minder grip. Het is daarom aan te bevelen om bij aanschaf van de Venga direct een set winterbanden te bestellen.

Motoren

Voor deze rijtest is gekozen voor de 1.4 liter benzinemotor (90 pk / 137 Nm), want dat wordt naar verwachting de meest verkochte krachtbron. Terecht, want deze relatief kleine motor presteert verdienstelijk en is vooral heel levendig. Het gaspedaal hoeft maar iets te worden ingedrukt en direct accelereert de Venga 1.4 gretig.

Kia Venga

Tegelijkertijd is de krachtbron zeer soepel. Het is geen probleem om de motor naar 1.500 toeren per minuut af te laten zakken. Zelfs dan levert de Venga 1.4 nog steeds redelijke trekkracht en kan comfortabel (en zuinig!) worden gereden. Het motorgeluid is gemiddeld voor een auto als deze.

Verbruik

Zoals het hoort bij een moderne auto, is veel aandacht besteed aan een zo laag mogelijk verbruik. Om de bestuurder te helpen zo zuinig mogelijk te rijden, geeft een schakelindicator aan wat het meest economische moment is om te schakelen.

Daarnaast kent de Venga "recuperatie", wat betekent dat energie die normaal gesproken verloren zou gaan bij remmen of uitrollen nu wordt omgezet in elektriciteit. Die "gratis" stroom wordt onder andere gebruikt door "Intelligent Stop and Go" (ISG). Deze voorziening zorgt er voor dat de motor vanzelf afslaat als de auto tot stilstand komt en de versnelling in neutraal wordt gezet. Zodra de eerste versnelling weer wordt ingelegd, start de motor automatisch. Dit gebeurt zo snel dat het nooit storend is. Dankzij al deze voorzieningen kwam het gemiddelde testverbruik uit op een voordelige 1 op 16.

Kia Venga

Conclusie

De Kia Venga is geen revolutionaire auto. Kia introduceert geen vernieuwende technieken, geen ergonomische vondsten en geen baanbrekende concepten. Dat wil echter niet zeggen dat dit geen goede auto is; in tegendeel! Voor deze gezinsauto kiest Kia voor zekerheid, niet voor revolutie.

De Venga is een fractie groter dan de meeste andere gezinsauto's en dat vertaalt zich automatisch in meer binnenruimte. De vormgeving is een mengelmoes van andere auto's, maar beter goed gejat dan slecht bedacht. Zoals alle nieuwe Kia's is de auto degelijk gebouwd. De 1.4 liter benzinemotor presteert prima. Bovendien is de krachtbron al bij lage toeren zeer sterk, zodat deze zich bij uitstek leent voor zuinig rijden.

Wat de Venga vooral bijzonder maakt is dat deze Kia al het goede van alle andere gezinsauto's combineert en dat ook nog eens stukken voordeliger aanbiedt. Dat geeft het gezin letterlijk en figuurlijk meer financiële ruimte.

plus
  • Ruim en praktisch
  • Zeer scherpe prijs
  • Vlotte, zuinige 1.4 motor
min
  • Stoel en spiegels graag iets verder verstelbaar
  • Eco-banden niet geschikt voor winterse omstandigheden
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!