2 september 2009
Citroen Nemo

Citroën Nemo

Gevonden!

Autotest | Stel u zoekt maximale ruimte tegen een minimale prijs, dan heeft u een lastige opgave. Een MPV kost vaak meer dan een grote zakenauto, omdat beide tegenwoordig even luxueus zijn. Ook een stationcar biedt zoveel luxe dat de ruimte duur betaald wordt. Maar er is een auto die zeeën van ruimte biedt tegen een prijs die normaal gesproken alleen is voorbehouden aan kleine stadsautootjes. Autozine heeft die unieke auto gevonden: de Citroën Nemo.
 

Dertienduizend euro kost de Citroën Nemo, die slechts met één motor en in één uitvoering leverbaar is. Met de vergelijkingsfunctie op deze website (zie menu bovenaan het scherm) wordt al snel duidelijk dat voor dat geld verder alleen kleine stadsautootjes leverbaar zijn. Bij Citroën zijn dat bijvoorbeeld de C2 of het absolute instapmodel van de C3.

Het geheim van de Nemo is dat dit strikt genomen geen personenauto is. De Nemo begon het leven als bedrijfsauto en in die branche worden hele andere eisen aan een auto gesteld. In het bedrijfsleven draait het om minimale kosten om tot een maximale winst te komen. Daarom is een bedrijfsauto zo eenvoudig en functioneel mogelijk.

Citroen Nemo

Gezinsauto

In de personenautouitvoering is nog steeds merkbaar dat de Nemo in de basis een "bestelauto" is. Ook als gezinsauto is de opzet van de Nemo zo eenvoudig en functioneel mogelijk om de prijs laag te kunnen houden. Daarom zijn binnenin veel metaaldelen zichtbaar. De gebruikte materialen zijn overduidelijk geselecteerd op duurzaamheid, niet op schoonheid.

De ruimte voorin is enorm. Dat geldt niet alleen voor de hoofdruimte, maar ook voor de beweegruimte rondom de voorstoelen. Vooral de bijrijder zit als een vorst voorin de Nemo!

Citroen Nemo

Ook achterin biedt de Nemo volop ruimte. Dit is geen gezinsauto voor twee volwassenen en twee kinderen; zelfs vijf volwassenen passen comfortabel in de Nemo. De achterbank is goed bereikbaar dankzij de twee schuifdeuren. In tegenstelling tot gebruikelijke scharnierende portieren, hebben schuifdeuren geen extra ruimte nodig bij het openen. Ook als de achterpassagiers per ongeluk een deur te enthousiast opengooien op de bestemming, bestaat er daarom geen risico op parkeerschade.

Achter de achterbank is een bagageruimte te vinden van het type pleinvrees. De kofferruimte is niet alleen heel diep, maar door de bouw van de auto ook nog eens zeer hoog. Het verwijderen van de achterbank is een lastig klusje, maar daarna biedt de Nemo 2.500 liter ruimte en daar kan geen stationcar tegenop!

Citroen Nemo

Weggedrag

Klinkt het concept van een bedrijfsauto in familieauto-uitvoering bekend? Dan kan kloppen, want ook de Citroën Berlingo is leverbaar als bedrijfsauto en als gezinsauto. Maar de Nemo is een slag kleiner en daarom aanzienlijk voordeliger.

Bovendien maakt het de Nemo beter handelbaar in de stad of op een parkeerplaats. Dankzij de hoekige vormen en grote buitenspiegels is de Nemo gemakkelijk te overzien.

De Nemo is geen opwindende auto om mee te rijden: opnieuw staan functionaliteit en een lage prijs voorop. Rekening houdende met het prijskaartje, rijdt de Nemo precies zoals het hoort. De wegligging is vertrouwenwekkend. Het onderstel is niet te zacht en niet te hard, maar precies goed voor een auto als deze die het ene moment met één persoon en even later met vijf inzittenden plus bagage zal worden gereden.

Citroen Nemo

Zelfs wanneer een bocht een keer sneller wordt genomen dan gepland, helt de auto wel over maar blijven de wielen veilig aan de grond. Ook remmen doet de Nemo veilig en volgens het boekje.

Citroen Nemo

Prestaties

Zoals eerder aangegeven is de Nemo op het moment van schrijven leverbaar met één motor: een 1.4 liter viercilinder benzinemotor. Deze levert 75 pk / 118 Nm en dat is net voldoende om mee te komen met het overige verkeer. Snel inhalen of vlot invoegen in een drukke verkeersstroom is vrijwel kansloos, ook na terugschakelen. Dit is het type auto dat zo traag is, dat de bestuurder gewend raakt aan achteropkomend verkeer dat een lichtseintje geeft omdat het te langzaam gaat; maar helaas is de Nemo niet sneller.

Meer gasgeven levert alleen meer motorgeluid op, maar nauwelijks betere prestaties. De Nemo dwingt daarom bijna een kalme rijstijl af. Op de snelweg is 100 a 110 km/u een prettige kruissnelheid, daarboven moet de motor merkbaar hard werken en is het minder prettig reizen. Tot de 100 km/u is het geluidsniveau juist opmerkelijk laag voor een eenvoudige auto als deze.

Citroen Nemo

Met een kalme rijstijl verbruikt de Nemo 1.4 gemiddeld 6.8 liter benzine per 100 km. Dat is gezien de omvang van de auto een keurige waarde (en zelfs een fractie zuiniger dan fabrieksopgave).

Schakelen

Echt storend is het gevoelloze schakelen en koppelen. De eerste versnelling is alleen in te leggen door met ferme hand naar links en naar boven te duwen. Wie, zoals met de meeste andere auto's, een voorzichtig tikje in de juiste richting geeft, legt bij de Nemo de derde versnelling in. Omdat ook het koppelingspedaal vrijwel gevoelloos is, merkt de bestuurder de fout pas als het al te laat is; de motor is afgeslagen of de Nemo zet zich hoestend en hikkend in beweging.

Dit is echter een kwestie van wennen, na enkele dagen rijden valt het allemaal niet meer op. Wat uiteindelijk blijft, is het gelukzalige gevoel een auto te hebben gevonden die volop ruimte biedt tegen een bodemprijs.

Citroen Nemo

Conclusie

U zoekt een auto die zo veel mogelijk ruimte biedt voor zo min mogelijk geld? Dan is de Citroën Nemo een echte vondst. De Nemo behoort tot het zeer selecte groepje van auto's waar ruimte en functionaliteit voorop staan, op de voet gevolgd door een lage prijs. De Nemo kent geen enkele poespas, maar biedt wel de veiligheid en het comfort dat mag worden verwacht van een moderne auto.

De Citroën Nemo begon het leven als bedrijfsauto, maar is nu ook leverbaar als gezinsauto. Verwacht niet de verfijning van de gemiddelde personenauto.

In familieuitvoering is slechts één motor leverbaar en die biedt matige prestaties, zelfs voor een auto als deze. Daar tegenover staat dat het verbruik beschaafd is. De Nemo is daarom niet alleen voordelig in aanschaf, maar ook in gebruik. Kortom: zoek en u zult Nemo vinden.

plus
  • Nette prijs
  • Ruim en praktisch
  • Vrolijke uitstraling
min
  • Storend traag
  • Gevoelloos schakelen en koppelen
  • Voelt meer als bedrijfswagen dan als personenauto
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!