30 maart 2009
Audi A4 AllRoad

Audi A4 AllRoad

Tussenweg

Autotest | Is het handig om in een woestijn altijd een rubberboot mee te slepen? Natuurlijk, er zijn oases maar die zijn even schaars als bospaden in Nederland. En toch rijdt menig Nederlander is een grote, kostbare en brandstofverslindende SUV rond. Daarom draait Audi de rollen om: de A4 AllRoad is gemaakt voor de openbare weg, maar kan zich ook redden in dat enkele geval dat er toch een zandduin of ander obstakel opdoemt.
 

Een SUV is een terreinvoertuig dat dankzij vele aanpassingen ook geschikt is voor gebruik op de openbare weg. In de praktijk wordt zo'n auto slechts sporadisch in het terrein gebruikt. De SUV rijder betaalt echter altijd voor al die off-road techniek in de vorm van een hoog verbruik en een matig weggedrag.

Uiterlijk

Toch kiest menigeen voor een SUV en wel om het stoere uiterlijk. Als het echter aan één autofabrikant is toevertrouwd om een zakelijk succesnummer even ruig en begeerlijk te maken als een SUV, dan is het Audi.

Audi A4 AllRoad

De testauto is uitgevoerd in "Dakar Beige" en dat geeft als vanzelf een avontuurlijk tintje. De dorpels, bumpers en spatborden zijn verbreed en uitgevoerd in een contrasterende, matte kleur. Daarbij is iedere AllRoad herkenbaar aan de verticale lamellen in de grille. Niet zichtbaar, maar wel heel zinnig: alle kwetsbare mechanische onderdelen zijn extra beschermd zodat een off-road avontuur niet eindigt in tranen.

Interieur

Binnenin biedt de AllRoad dezelfde luxe en dezelfde smetteloze afwerking als iedere andere A4. Om het verschil met de alledaagse A4 te benadrukken, is het AllRoad-interieur voorzien van diverse aluminium accenten (ventilatieroosters, lichtschakelaar, handrem).

Zoals gebruikelijk bij Audi is alle denkbare luxe leverbaar en is de catalogusprijs slechts een uitgangspunt. De auto is pas echt bijzonder met vele (kostbare) opties. Met name het B&O audiosysteem is een echte aanrader. Dankzij de krachtige, afgewogen en detailrijke klank is het de forse meerprijs absoluut waard.

Audi A4 AllRoad

De binnenruimte is gemiddeld voor een auto van deze omvang en dit is één van de weinige punten waar de A4 AllRoad z'n meerdere moet erkennen in een SUV. De laadruimte meet maximaal 1.430 liter en is voorzien van een handige, omkeerbare laadvloer. De ene kant is bekleed met een luxe stof, de andere kant is van stevig en gemakkelijk afwasbaar rubber.

Quattro

Vrijwel alle Audi's zijn leverbaar met "Quattro" vierwielaandrijving, maar op dit avontuurlijke model is het standaard. De aandrijving is technisch exact gelijk aan die van de andere Audi's, waarmee deze AllRoad in de basis niet terreinwaardiger is dan een gewone A4 Avant.

Het verschil zit echter in de elektronica die automatisch detecteert dat er in zand of modder wordt gereden. De werking van het ABS (anti blokkeer remsysteem) en ESP (elektronisch stabiliteits programma) worden aangepast zodat de auto minder snel vast komt te zitten en een slip effectiever wordt voorkomen.

De belangrijkste aanpassing is echter dat de A4 AllRoad is verhoogd. De bodemvrijheid bedraagt nu 180 mm (tegenover 143 voor de gewone A4). Om de A4 AllRoad toch stabiel te maken (lees: overhellen tegen te gaan) is de spoorbreedte vergroot. Op die manier is de verhouding tussen de hoogte en de breedte van de auto weer vergelijkbaar met een standaard A4.

Audi A4 AllRoad

Om alle gelijkenis met een SUV te vermijden heeft Audi de A4 AllRoad voorzien van een opmerkelijk stug geveerd onderstel. Deze ruige A4 geeft mede daarom vanaf de eerste bocht een zeer vertrouwenwekkend gevoel. Remmen lijkt volstrekt overbodig en overhellen is de AllRoad vreemd, dat is wel anders met de gemiddelde SUV! Audi's eigen Q5 is één van de best sturende SUV's op de markt, maar toch stuurt de A4 AllRoad dankzij de lage bouw stukken beter.

Motoren

De testauto is voorzien van een 2.0 liter turbomotor en heeft daarmee dezelfde grootsheid en hetzelfde superieure gevoel als een zwaar gemotoriseerde SUV. De 2.0 TFSI motor doet z'n werk bijna onhoorbaar, maar bepaald niet onmerkbaar.

Audi A4 AllRoad

Vanuit stilstand is de A4 AllRoad uitzonderlijk snel uit de startblokken. De sprint van 0 naar 100 km/u wordt geklaard in slechts 6,9 seconden. Dat is mede te danken aan de vierwielaandrijving, die er voor zorgt dat alle 211 paardenkrachten optimaal op het wegdek worden overgebracht. Tot ruim boven de 200 km/u heeft de 2.0 TFSI motor een enorme reserve paraat en blijft de A4 gretig accelereren.

De 2.0 TDI motor is in getallen uitgedrukt ongeveer even sterk (170 pk tegen 211 pk, beide 350 Nm koppel) als de 2.0 benzinemotor, maar moet harder werken om te presteren. De dieselmotor is nadrukkelijker hoorbaar en daarmee gaat iets van de grandeur van de AllRoad verloren.

Audi A4 AllRoad

Verbruik

Zowel de 2.0 TDI als de 2.0 TFSI motor zijn standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en de nodige brandstofbesparende voorzieningen. Wanneer de auto tot stilstand komt, de versnelling in neutraal wordt gezet en de koppeling wordt losgelaten schakelt de motor automatisch uit. Zodra de eerste versnelling wordt ingelegd start de motor vanzelf. Dit gaat zo snel en schokvrij dat het nooit storend is. In stadsverkeer kan dit start/stop-systeem tot vijf procent brandstof besparen.

Een schakelindicator geeft aan wat het meest economische moment is om een volgende versnelling te kiezen. Heel bijzonder is dat de boordcomputer ook kan tonen hoeveel energie bepaalde accessoires gebruiken. Op die manier wordt de bestuurder er toe aangezet om bijvoorbeeld de airconditioning spaarzaam te gebruiken.

Off Road

Zoals de naam al zegt is de A4 "AllRoad" niet bedoeld als terreinauto, maar als een voertuig dat zich op iedere ondergrond kan redden. In licht en middelzwaar terrein weet de A4 AllRoad zich goed staande te houden. De extra bodemvrijheid komt goed van pas en in de praktijk kan de A4 AllRoad meer in het terrein dan de gemiddelde bestuurder ooit nodig heeft (of durft!).

Audi A4 AllRoad

Verwacht echter geen wonderen, het profiel van de standaard gemonteerde snelwegbanden vult zich al snel met zand of modder en dan biedt ook vierwielaandrijving geen oplossing. Het is met name op steile hellingen waar de combinatie van Quattro aandrijving en de krachtige motoren tot z'n recht komt.

Audi voorziet niet in een elektronische afdaalhulp of een systeem waarmee de respons van het gaspedaal en/of de besturing worden aangepast aan terreinrijden. Omdat een dieselmotor van nature beter afremt op de motor, voelt de A4 AllRoad diesel zich iets meer thuis in het terrein dan de benzine-variant.

Conclusie

Het zal geen verrassing zijn: een personenauto aanpassen om een enkele keer off-road te gaan is zinniger dan een terreinauto aanpassen om goed te rijden op de openbare weg. De A4 AllRoad kan meer in het terrein dan de gemiddelde bestuurder ooit nodig heeft, terwijl het weggedrag veel beter en veiliger is dan menig SUV ooit kan bieden. Sterker nog: ook in absolute zin is de A4 AllRoad een subliem sturende auto.

Daarbij heeft de A4 AllRoad hetzelfde superieure gevoel en hetzelfde comfort dat een SUV zo aantrekkelijk maakt. Alleen op het gebied van binnenruimte moet de AllRoad z'n meerdere erkennen in de SUV. De motoren zijn sterk (een aanhanger van 1.700 kg is geen probleem) en dankzij moderne techniek toch heel zuinig. De naam zegt het al: de Audi A4 AllRoad is een ideale tussenweg tussen SUV en zakenauto.

plus
  • Sterke, zuinige motoren
  • Geslaagde combinatie comfort en off-road
min
  • Pas echt compleet met kostbare opties
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!