26 oktober 2008
Skoda Octavia (2004 - 2013)

Skoda Octavia (2004 - 2013)

Keuze of consessie?

Autotest | Skoda belooft een gelijkwaardig product tegen een lagere prijs. Zo zou de Skoda Octavia zich kunnen meten met luxe zakensedans van gerenommeerde merken, terwijl deze Tsjech een stuk voordeliger is. Nu is de Octavia nog verleidelijker geworden, want dankzij een facelift ziet de auto er moderner uit. Bovendien voorziet Skoda de Octavia van een nieuwe motor waardoor de auto sneller en toch zuiniger zou zijn. Is de voordelige Skoda Octavia een slimme keuze of een gedwongen concessie?
 

"Een test van de Skoda Octavia? Nu?" Juist nu! Want nu het economisch slechter zou gaan, is het zaak om slim met geld om te springen. De Skoda Octavia biedt een gunstige prijs/prestatie verhouding en vormt daarom juist nu een zinvol alternatief voor (te) dure zakenauto's van andere merken.

Bovendien heeft de Octavia voor modeljaar 2009 een verjongingskuur ondergaan. En dat is niet zo'n subtiele facelift dat alleen ingewijden van de hogere Skoda-school het verschil zien. De vormgevers hebben goed gekeken naar de Superb, en dat topmodel gebruikt als inspiratie voor de vernieuwde Octavia.

Skoda Octavia (2004 - 2013)

Uiterlijk

Het front is compleet nieuw: zowel de voorbumper, grille als koplampen zijn opnieuw getekend. De (xenon) lampen kunnen nu de lichtbundel aanpassen aan de rijsnelheid en weersomstandigheden. Onder de voorbumper is "bochtverlichting" te vinden die bij het insturen kortstondig de bocht verlicht. Een leuk detail zijn de "Octavia"-logo's in de koplampen.

Skoda Octavia (2004 - 2013)

De buitenspiegels hebben voortaan een betere stroomlijn, om geluiden van de rijwind te reduceren. De achterpartij wordt gekenmerkt door nieuwe lichtunits, waardoor de Octavia ook van achteren een statigere uitstraling heeft gekregen. Dankzij deze ingrijpende facelift heeft de Octavia meer dan ooit de uitstraling van een serieuze zakenauto. De testauto is uitgevoerd in "Arctic Green", wat een nieuwe kleur is voor de Octavia.

Interieur

Binnenin zijn het stuurwiel en instrumentencluster opnieuw getekend. Als vanouds is de binnenruimte gemiddeld voor een auto van deze omvang.

Het echte nieuws zit in de elektronica. Het navigatiesysteem is nu voorzien van een harddisk (30 GB) waarop het kaartmateriaal staat. Dit heeft als voordeel dat het veel sneller is te raadplegen dan van CD-ROM of DVD-ROM. Bovendien is een deel van de harddisk beschikbaar voor MP3-bestanden, die kunnen worden gekopieerd vanaf een SD-geheugenkaartje.

Toch zijn juist hier enige punten van kritiek op hun plaats. De klank van het basis audiosysteem is verdienstelijk, maar het optionele "Sound System" klinkt juist niet goed. Dit kostbare audiosyteem forceert een vol geluid door de lage en hoge tonen te versterken, met als resultaat een onevenwichtig en vermoeiend geluid. De cruise-control wordt bediend met knoppen op de hendel van de richtingaanwijzer. Het risico bestaat daarom onbedoeld richting aan te geven tijdens het bedienen van de cruise-control.

Audio, navigatie, telefonie en boordcomputer worden bediend met knoppen op het stuurwiel. Deze zijn helaas onlogisch ingedeeld, waardoor de bestuurder toch teruggrijpt naar de knoppen op de middenconsole.

Skoda Octavia (2004 - 2013)

Het nieuwe navigatiesysteem is desondanks wel een aanrader. De routes worden slim gepland en de instructies zijn zeer duidelijk. Het maakt gebruik van twee displays: een systematische weergave van de verkeerssituatie in een schermpje tussen de snelheidsmeter en toerenteller, plus een overzichtskaart op het kleurenscherm in het dashboard.

Skoda Octavia (2004 - 2013)

Rijeigenschappen

De "schoonheidsfoutjes" in de ergonomie en elektronica zijn de enige echte minpunten van de Octavia. Alhoewel de rijeigenschappen nauwelijks zijn verbeterd sinds de introductie in 2004, kan de Octavia zich nog steeds probleemloos meten met de kostbare sedans van de concurrentie.

De Octavia is geen uitgesproken dynamische of sportieve auto, maar laat zich wel degelijk heerlijk sturen over bochtige wegen. Het onderstel is zeer vergevingsgezind. Zelfs bij extreme uitwijkmanoeuvres reageert de Octavia veilig en voorspelbaar. Ook de remmen zijn, dankzij de laatste generatie van het ABS (anti blokkeer remsysteem), van uitstekende kwaliteit en weten de Octavia binnen een minimale afstand veilig tot stilstand te brengen.

Motoren

Het eerste deel van deze testrit is verreden met de vertrouwde 1.9 TDI dieselmotor. Deze gebruikt iets eenvoudigere techniek dan de laatste dieselmotoren van moederbedrijf Volkswagen. Daarom is de Skoda goedkoper te bouwen. De keerzijde hiervan is dat de Octavia iets minder zuinig en dus in gebruik juist duurder is.

Ondanks deze iets achterhaalde techniek is de turbodiesel nog steeds de moeite waard. Dankzij de zesversnellingsbak kan de Octavia diesel op de snelweg in alle rust lange afstanden afleggen.

Skoda Octavia (2004 - 2013)

Geheel nieuw is de 1.4 TSI motor. Dankzij ingenieuze techniek weet Skoda uit deze relatief kleine motor toch een fors vermogen te halen (122 pk) terwijl het verbruik laag blijft (6,6 liter per 100 km). Daarom past deze kleine motor prima bij de grote Octavia. Nooit geeft de auto het gevoel dat de 1.4 motor onderbemeten is. Ondanks het feit dat het volledige vermogen pas beschikbaar is bij een hoog toerental (5.000 tpm), is de TSI-motor absoluut niet onrustig of luidruchtig.

De 1.4 liter TSI motor is daarom een echte aanrader en een belangrijke aanwinst voor de Octavia. Dankzij deze verjongingskuur is de Octavia niet alleen voordeliger in aanschaf, maar nu ook in gebruik!

Skoda Octavia (2004 - 2013)

Conclusie

Is rijden met de Skoda Octavia een slimme keuze of niet meer dan een gedwongen consessie? Op geen enkele manier geeft de Octavia het gevoel dat dit een goedkope, alternatieve of armoedige auto is. Afwerking, uitrusting, ruimte en comfort zijn vergelijkbaar met die van duurdere auto's van de tegenstrevers. De Octavia is geen sportieve of uitdagende auto, maar het weggedrag is wel zeer veilig en op dat punt bovengemiddeld goed.

De Octavia is zelfs beter dan menig concurrent dankzij de nieuwe 1.4 liter TSI motor. Deze presteert prima en is toch heel zuinig. Daardoor is de Octavia niet alleen voordeliger in aanschaf, maar ook in gebruik. Na de facelift ziet de Octavia er bovendien beter uit, waardoor deze Skoda meer dan ooit een slimme, doelbewuste keuze is.

plus
  • Prima weggedrag
  • Zuinige, vlotte 1.4 TSI motor
  • Uitstekende prijs/prestatie verhouding
min
  • Onlogische bediening boordcomputer
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!