3 maart 2015
Mazda 6

Mazda 6

Zesjes-cultuur

Autotest | Een zesjescultuur wil zeggen dat men precies genoeg doet om geen klachten te krijgen. Bij Mazda denken ze daar heel anders over. De "6" is namelijk het topmodel van Mazda! En sinds de introductie van het model heeft Mazda continu geluisterd naar de wensen van de klant. Om de "6" nog beter te maken, is de auto zelfs verbeterd voor modeljaar 2015.
 

Voor modeljaar 2015 wilde Mazda meer doen dan het topmodel alleen een nieuw gezichtje geven. De auto moest een sterkere persoonlijkheid krijgen. Een meer voornaam uiterlijk, een betere afwerkingskwaliteit en de modernste elektronica moeten de Mazda6 tot een "premium" model maken.

Het front is slechts op details aangepast, maar dankzij exact de juiste accenten en verhoudingen heeft de auto voortaan een zelfverzekerdere blik. De koplampen bedienen zich voortaan van LED-techniek, hetgeen een geavanceerdere uitstraling geeft én een veel betere lichtbundel (natuurlijke tint, helder licht).

Mazda 6

Ook aan de binnenzijde zijn het de details die het verschil maken. Zo is de bekleding voortaan afgewerkt met dubbelgestikte naden en strooit Mazda lustig met accenten in chroom. De ruimte is gemiddeld voor een auto in dit segment, maar dankzij de ongebruikelijk diepe zit is de ervaring heel anders.

Uitrusting

Om veel meer te zijn dan een "zesje" is de Mazda6 voorzien van de modernste techniek die het merk in huis heeft. Bovendien heeft Mazda de afgelopen jaren goed geluisterd naar reacties van klanten en de autopers. Die reacties zijn gebruikt om het dashboard op te ruimen en overzichtelijker te maken.

Mazda 6

Bovendien is de handrem vervangen door een elektrisch exemplaar om plaats te maken voor een grote druk/draaiknop die het nieuwe audio-, commuinicatie- en navigatiesysteem bedient. De functionaliteit ervan verschilt niet veel van soortgelijke systemen van andere merken, maar de bediening wel.

Naast de "commander" op de middentunnel kan de gebruiker het systeem namelijk ook bedienen met een touch-screen en middels stemherkenning. Zo heeft heeft de gebruiker alle vrijheid! Wel jammer: de klank van het standaard audiosysteem is uiterst mager voor een auto van dit kaliber.

Mazda 6

Ook heel prettig: optioneel is de Mazda6 te voorzien van head-up display. Dit bestaat uit een klein, transparant paneeltje bovenop de stuurkolom recht in het zicht van de bestuurder. Hierop worden belangrijke gegevens zoals de snelheid en instructies van het navigatiesysteem getoond en dat leest in de praktijk veel prettiger af dan traditionele klokken. Een aanrader dus.

Op het gebied van veiligheid biedt de Mazda6 voortaan alles wat de nieuwere modellen in dit segment ook in huis hebben. Dankzij sensoren rondom de auto kan de Mazda6 automatisch afstand houden (actieve cruise-control), waarschuwen voor gevaar (van voor én achter), remmen voor gevaar (vooruit en achteruit rijdend), de auto binnen de belijning op het wegdek houden en helpen bij inparkeren.

Mazda 6

Right sizing

Vrijweg alle automerken leggen zich tegenwoordig toe op "downsizing": dat betekent het verkleinen van de motorinhoud om het verbruik te verlagen, om vervolgens met slimme technieken toch voldoende vermogen te leveren.

Mazda 6

Mazda kiest naar eigen zeggen voor "right sizing". Dat wil zeggen dat motoren niet overbemeten zijn, maar zeker niet moeten terugvallen op technieken zoals een turbo of compressor om nog voldoende te kunnen presteren. Ook voor modeljaar 2015 wijkt Mazda niet van die strategie af.

Volgens Mazda zijn onderbemeten motoren op de lange termijn namelijk onbetrouwbaar. Bovendien zouden turbomotoren uitnodigen voor een onregelmatige rijstijl (gasgeven tot de turbo bijspringt en dan gas loslaten) en dat zorgt uiteindelijk voor een hoger verbruik.

Mazda 6

Om toch brandstof te besparen heeft Mazda bestaande technieken verfijnd. Dat betreft niet alleen de motor (verminderen interne wrijving, nuttig gebruiken van restwarmte), maar ook het koetswerk (gewichtsbesparing, stroomlijn). Op verzoek van klanten heeft Mazda de geluidsisolatie verbeterd, met als gevolg dat de motor zijn werk vrijwel onhoorbaar doet. Ook geluiden van de banden of rijwind zijn minimaal.

Voor deze test is gereden met de "2.0 SkyActiv" benzinemotor die goed is voor 145 pk / 210 Nm. Dit is de lichtste motor op de prijslijst en dat is te merken. Alhoewel deze basis-uitvoering nooit vermogen tekort komt, is maar heel weinig reserve beschikbaar. Het testverbruik kwam uit op 6.9 liter per 100 km en dat is vergelijkbaar met het praktijkverbruik van soortgelijke auto's met "gedownsizede" motor.

Mazda 6

Weggedrag

Hét punt waarop de Mazda6 zich onderscheidt van andere grote zakenauto's, is het weggedrag. In vergelijking met de concurrentie voelt de Mazda6 kleiner, lichter en dynamischer. Toch behoort de "6" met een lengte van 4 meter 87 en een breedte van 1 meter 84 tot de grotere auto's in zijn segment!

Op de snelweg is de auto minstens zo rustig en stabiel als de tegenstrevers, maar op buitenwegen is de "6" veel levendiger. Voor modeljaar 2015 is het onderstel iets aangepast. Het resultaat is dat de auto nog beter "klopt". Bij auto's als deze zijn er fabrikanten die nadrukkelijk kiezen voor comfort of juist voor sportiviteit. De vernieuwde Mazda6 weet beide nog beter te verenigen.

Mazda 6

Conclusie

Een "zesjescultuur" betekent bij Mazda iets heel anders dan bij de gemiddelde student. De "zes" is het topmodel van Mazda. En om die titel te kunnen behouden is de auto voorzien van de laatste stand van de techniek. Dat was nodig, want inmiddels ging de Mazda3 verder op mechanisch vlak en had de kleine Mazda2 geavanceerdere elektronica aan boord.

In vergeklijking met soortgelijke auto's van andere merken biedt de Mazda6 nu alles wat mag worden verwacht op het gebied van afwerkingskwaliteit, comfort en veiligheid. Op motorisch gebied onderscheidt Mazda zich door nadrukkelijk niet te kiezen voor kleine motoren, maar door bestaande techniek te verfijnen. Als het gaat om de rijeigenschappen had de Mazda6 al een voorsprong en die is dankzij het vernieuwde onderstel alleen maar vergroot.

plus
  • Comfortabel
  • Moderne techniek
  • Sportieve ondertoon
min
  • Mager geluid standaard audiosysteem
  • Touch screen alleen te bedienen bij stilstaande auto
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!