27 november 2007
Skoda Fabia Combi (2007 - 2014)

Skoda Fabia Combi (2007 - 2014)

Net even slimmer

Autotest | Skoda is een merk voor slimmeriken. Ze rijden immers voor een fractie van de prijs een auto die dezelfde kwaliteiten biedt als die van menig concurrent. Nu komt Skoda met de Fabia stationcar. Met deze Combi zouden slimme bestuurders ook nog eens meer ruimte en meer praktische mogelijkheden krijgen. Autozine zocht uit hoe pienter de Fabia Combi is.
 

Om blij van te worden! Net als alle andere nieuwe Skoda's heeft de Fabia Combi een positieve uitstraling die menigeen al blij stemt voor het instappen. Met de grote koplampen en grille met verchroomde rand lijkt de auto de bestuurder vrolijk toe te lachen.

Interieur

En terecht. Want eenmaal achter het stuur geeft de Fabia op geen enkele manier de indruk dat dit een budgetauto is. De gebruikte materialen zijn degelijk en de afwerking is keurig. Gezien de prijs is de uitrusting riant en ook de techniek is modern (MP3, Bluetooth, navigatie, etc.). Hoogstens kan worden opgemerkt dat het interieur wat sober en fantasieloos is vormgegeven in vergelijking met het exterieur.

De ruimte voorin is prima. Sterker nog: wanneer de bestuurdersstoel in de achterste stand wordt gezet, kan menigeen niet meer bij de pedalen! Mede dankzij de nadrukkelijk rechtop staande voorruit is ook de hoofdruimte voorin prima (let op: deze constructie geeft wel een vergroot risico op steenslag).

Skoda Fabia Combi (2007 - 2014)

Het interieur is voorzien van veel bergruimte, want waar mogelijk is de Fabia rijkelijk voorzien van bakjes en vakjes. Even eenvoudig als effectief is het elastiek waarmee wegenkaarten veilig op hun plaats kunnen worden gehouden. De Fabia is voorzien van twee dashboardkastjes, maar helaas bieden die samen nog niet de ruimte van één groot handschoenenvak.

De Fabia Combi is 25 cm langer dan de hatchback, maar de wielbasis is gelijk. Met andere woorden: de stationcar is achter de achterwielen verlengd en dat komt de bagageruimte ten goede. Toch zorgt dit ook voor de broodnodige ruimte op de achterbank. De hoge daklijn loopt namelijk verder door, wat voor welkome hoofdruimte op de achterbank zorgt. Als vanzelf gaan passagiers dan ook meer rechtopzitten, waardoor vervolgens minder beenruimte nodig is.

Skoda Fabia Combi (2007 - 2014)

Bagageruimte

Bij de Combi draait alles om de bagageruimte. En dat begint goed. De achterklep is breed en opent zo hoog dat de kans klein is om het hoofd er tegen te stoten. De tildrempel is laag, wat het in- en uitladen vergemakkelijkt.

Standaard meet de kofferruimte 480 liter en dat is fors, zeker gezien het formaat van de auto. Achterin past gemakkelijk een grote kinderwagen of een set reiskoffers. Daarbij is aan alles gedacht om de bergruimte ook nuttig te kunnen gebruiken. De Combi voorziet in netten, een 12 volt stopcontact, haakjes, vakken in de zijwanden en een praktische flexibele barrière.

Door de achterbank op de klappen, kan de bagageruimte worden vergroot. Helaas is Skoda hier "simply not so clever". Het wegklappen van de bagageruimte is een omslachtige en tijdrovende procedure. Eerst moet de afdekhoes los worden gemaakt (die daarna door de auto gaat zwerven), daarna moeten de drie hoofdsteunen worden verwijderd (die door de auto gaan zwerven). Vervolgens moeten de zittingen worden opgeklapt, waarbij het in veel gevallen nodig is de voorstoelen iets naar voren te zetten. Pas dan kan ook de rugleuning van de achterbank plat worden gelegd.

De concurrentie biedt hiervoor tegenwoordig veel handigere oplossingen. Skoda kiest naar eigen zeggen voor deze traditionele aanpak om de prijs van de auto laag te kunnen houden.

Skoda Fabia Combi (2007 - 2014)

De uiteindelijke beloning voor de noeste arbeid is 1.460 liter bergruimte en dat is zo veel dat deze compacte Fabia kan concurreren met stationcars uit het middensegment! Om te benadrukken hoe ruim de Fabia Combi is: Skoda levert een fietsenrek waarmee twee fietsen in de auto kunnen worden vervoerd. Let wel op de kleine lettertjes: om de fietsen in de auto te kunnen passen moeten de voorwielen van de rijwielen worden verwijderd. Een andere optie die een speciale vermelding waard is, is de waterdichte vloermat.

Motoren

De Combi weegt slechts 25 kilogram meer dan de Fabia hatchback. Daarom zijn de rijeigenschappen van beide auto's vrijwel gelijk. Het onderstel is niet te hard en niet te zacht, waardoor de auto zich voor iedere rijstijl leent. Wanneer doelbewust de grenzen worden opgezocht, reageert de Fabia voorspelbaar en veilig.

Skoda Fabia Combi (2007 - 2014)

De Combi is leverbaar met dezelfde motoren als de Fabia hatchback. De 1.4 en 1.6 liter benzinemotoren worden naar verwachting de populairste krachtbronnen. Een eerste proefrit is gemaakt met de 1.6 liter motor. Dat is tevens de sterkste motor waarmee de auto leverbaar is en dat is merkbaar. Desnoods gaat dit brave ruimtewondertje met wielspin van de plek! Het motorgeluid is opmerkelijk sportief en moedigt bijna aan tot een "sportieve" rijstijl. Omdat de 1.6 motor altijd volop reserve in huis heeft, voelt de Fabia 1.6 volwassen en volwaardig.

De 1.4 liter benzinemotor is goed voor 86 paardenkrachten en dat is nog steeds ruim voldoende. De Fabia 1.4 is geen uitgesproken snelle auto, maar de motor voldoet in de dagelijkse praktijk prima. De Combi komt gemakkelijk mee met het overige verkeer en reageert bovendien alert op het gas. Alleen om snel in te voegen moet de krachtbron hard werken, maar ook dan is het vermogen voldoende. Een slimme keuze dus!

Skoda Fabia Combi (2007 - 2014)

Conclusie

De Skoda Fabia is een prima auto voor een prima prijs. De wegligging vormt een geslaagde tussenvorm van comfort en veiligheid. Met de 1.4 liter motor zijn de prestaties voldoende. De 1.6 liter krachtbron biedt een aangename extra.

Als stationcar is de Fabia niet zomaar ruim, maar zelfs vergelijkbaar met middenklassers. Echter, de procedure voor het vergroten van de achterbank is omslachtig, waardoor de auto zich minder leent als werkpaard. Deze stationcar biedt vooral extra ruimte op de achterbank en een grote kofferruimte. Voor families is de Fabia Combi juist een slimme oplossing. De Fabia is compacter, ruimer en voordeliger dan menig andere familieauto!

plus
  • Nette prijs
  • Veel ruimte
  • Prima rijeigenschappen
min
  • Onhandige procedure opklappen achterbank
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!