10 oktober 2007
Lancia Musa

Lancia Musa

Ruimte voor raffinement

Autotest | Waarom mag een ruime auto geen ruimte bieden aan raffinement? Het lijkt alsof iedere ruimteauto per definitie een verhuiswagen is. Iedere familieauto is standaard ingericht als rijdende kinderkamer. Dat het ook anders kan bewijst Lancia met de Musa. Dit stijlvolle ruimtewondertje heeft bovendien een facelift ondergaan, waardoor de auto er nu nog beter uitziet.
 

Voor de gehaaste lezer: de gefacelifte Lancia Musa ziet er duidelijk beter uit, maar rijdt hetzelfde als voorheen. Voor de geïnteresseerde koper: Italië's best verkochte kleine MPV is voor modeljaar 2008 verfijnd, verbeterd en nog comfortabeler geworden.

Een heldere blik

Het front van de Musa is opnieuw vormgegeven met scherpe, heldere koplampen. De grille is nu uitgevoerd in chroom en is daardoor veel prominenter aanwezig. Doordat de koplampen en grille relatief hoog zijn geplaatst, lijkt dit deftige autootje de neus op de halen voor alles wat gewoon en doorsnee is. Midden op die voorname neus prijkt het nieuwe Lancia logo. Binnenkort krijgt ook de grote broer, de Phedra, een soortgelijk modern aangezicht.

Aan de achterzijde maken compleet nieuwe achterlichten de Musa veiliger en moderner. De nieuwe achterlichten maken gebruik van LED-techniek waardoor ze sneller oplichten, beter opvallen en minder stroom verbruiken. Als bonus voor de vormgevers vragen LEDs minder ruimte, wat meer vrijheid gaf om van de achterlampen ware kunststukjes te maken. Ingewijden van Lancia weten te vertellen dat het design van de vernieuwde Musa een goede indruk geeft van de stijl van de nieuwe Delta, die begin 2008 op de markt zal verschijnen.

Lancia Musa

Ruimtewonder

De nieuwe Musa is 5 cm langer dan voorheen, wat geheel ten goede komt aan de bagageruimte. Die biedt nu 75 liter meer ruimte en dat is in de praktijk een merkbare vooruitgang. Toch heeft Lancia juist hier kansen laten liggen.

De bagageruimte is enorm voor een compacte auto als deze, maar het gebruiksgemak laat te wensen over. Het opklappen van de achterbank om nog meer ruimte te maken, is een omslachtige procedure. Met hendels en lussen moet de achterbank worden losgemaakt, daarna moeten de voorstoelen naar voren en pas dan kan het geheel worden opgeklapt. Dit gaat allemaal zwaar en de laadruimte is nog steeds onregelmatig gevormd. Wel heeft Lancia de tildrempel met 4 cm verlaagd.

Lancia Musa

Het interieur is ruim, fraai en vooral heel origineel vormgegeven. Zoals vanouds biedt de Musa zowel voor- als achterin volop hoofd- en beenruimte. De hoge zit zorgt voor een goed overzicht over het verkeer en een makkelijke instap. De Musa is zeker geen familiebusje dat achterin alleen ruimte biedt aan kleine kinderen. Vier volwassenen kunnen ruim zitten in de Musa.

Luxe

De stoelen, achterbank en deurpanelen van de testauto zijn bekleed met alcantara. Dankzij deze hoogwaardige materialen, het glazen panoramadak en de complete uitrusting doet het gevoel van verfijning in deze Musa niet onder voor een luxe reisauto.

De klokken zijn centraal op het dashboard geplaatst. Dat vraagt minder inspanning van de bestuurder, wanneer deze afwisselend moet focussen op het verkeer ver voor de auto en de instrumenten vlakbij. De meeste bedieningselementen zijn centraal geplaatst om veel ruimte over te houden voor bergvakken.

Lancia Musa

Nieuw voor de Musa is het "Blue & Me" systeem. Dit koppelt zowel de mobiele telefoon als de MP3 speler aan de auto. Dankzij Bluetooth-technologie kan de telefoon in de jaszak blijven terwijl deze communiceert met de auto. Het telefoonboek verschijnt in het display van de auto. Met gesproken commando's kunnen nummers worden gekozen. SMS-berichten worden voorgelezen door een ingeblikte stem, die in de praktijk heel aardig is te verstaan.

Lancia Musa

De MP3-speler wordt gekoppeld aan de auto via een USB-aansluiting tussen de voorstoelen. Omdat "Blue & Me" is ontwikkeld in samenwerking met Microsoft, ondersteunt het alle MP3-spelers behalve die van concurrent Apple; erg vervelend want dat is nu juist de populairste.

Lekker niks doen

De luxueuze testauto is voorzien van een al even luxueuze "DFN" versnellingsbak. Die afkorting staat voor: "Dolce Far Niente", vrij vertaald: "lekker niks doen". DFN kan zich gedragen als een volautomaat, maar accepteert ook ingrijpen van de bestuurder. Wanneer de automaat te vroeg of te laat schakelt, is een tikje tegen de versnellingshendel voldoende om zelf de volgende of vorige versnelling te kiezen.

Het schakel-karakter is ook te beïnvloeden door voor de "Eco"-modus te kiezen, waarin de elektronica eerder een hogere versnelling kiest en dus zuiniger rijdt. Bij koude motor schakelt DFN schokkerig en valt de snelheid terug tijdens het schakelen.

Lancia Musa

Benzine

In Nederland is de vernieuwde Musa leverbaar met één benzine- en één dieselmotor (met roetfilter). Beide zijn ongewijzigd. De motoren zijn zeker niet slecht, maar menig fabrikant weet met kleine aanpassingen betere prestaties en een lager verbruik te realiseren.

Omdat de benzinemotor al zeer zuinig is, moeten jaarlijks astronomische afstanden worden afgelegd om voordeliger uit te zijn met de dieselmotor. De testauto is daarom voorzien van de 1.4 liter, 95 pk sterke benzinemotor. Deze levert nette prestaties, maar een beetje extra vermogen om bijvoorbeeld vlot in te halen was welkom geweest. Dankzij extra geluidsisolatie is de nieuwe Musa 2 dB stiller, wat merkbaar bijdraagt aan het comfort.

Het onderstel van de vernieuwde Musa is niet aangepast. De Musa stuurt licht en rijdt prima. Omdat deze compacte MPV iets hoger is dan een gemiddelde auto, helt de Musa iets meer over in snel genomen bochten. Voor een auto in dit segment zijn de rijeigenschappen echter voorbeeldig.

Lancia Musa

Conclusie

Strikt genomen is er weinig nieuws te melden over de vernieuwde Lancia Musa, maar de hernieuwde kennismaking was er niet minder aangenaam om. Op mechanisch vlak is de Musa nauwelijks aangepast. De auto was en is prima, maar toch voelt het als een gemiste kans om de motoren niet iets zuiniger en iets sterker te maken zoals de concurrenten dat wel doen.

Wel is de vernieuwde Musa voorzien van nieuwe elektronica. "Blue & Me" koppelt de mobiele telefoon en de MP3 speler aan de auto. Dit systeem werkt in de praktijk prettig en geeft de auto een echte meerwaarde.

Het grootste nieuws komt van de optische aanpassingen. Die maken de vernieuwde Musa moderner en nog chiquer. Daarmee onderscheidt de Musa zich niet alleen van de concurrentie, maar is dit geraffineerde ruimteautootje enig in z'n soort.

plus
  • Ruim en stijlvol
  • Prima rijeigenschappen
  • Praktische telefoon en MP3 integratie
min
  • Schokkerig schakelen automaat
  • Onregelmatige vorm bagageruimte
  • Omslachtige procedure opklappen achterbank
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!