11 augustus 2002
Opel Vectra

Opel Vectra

Recht door zee

Autotest | De nieuwe Opel Vectra is veiliger, completer en comfortabeler dan ooit. Zo is iedere nieuwe Vectra standaard voorzien van zes airbags, hoofdsteunen achterin en airconditioning. Evenals bij de Speedster staat een drang naar vooruitgang voorop. Maar bij de Vectra is dat in de vorm van technologie en comfort, terwijl dat bij de Speedster in pure snelheid wordt vertaald. Wie daarin meer is geïnteresseerd leest de test van de Opel Speedster.
 

Welkom! De lezers die nu over zijn laten zich niet verleiden door de speelse vormen van de Speedster, maar kiezen met gezond verstand en een praktische instelling. Dat betekent overigens niet dat zij een saaie auto zoeken, want er is werk gemaakt van de nieuwe Vectra. Zoals voor de gehele Vectra geldt, is dit niet zomaar een grote Opel maar een sprong vooruit voor het gehele merk.

Het uiterlijk straalt dat uit met strakke rechte lijnen die weliswaar niet radicaal of vernieuwend zijn, maar wel modern en zakelijk. De diverse verchroomde accenten onderstrepen de vorm en geven de auto een waardige volwassen uitstraling. De achterpartij is bijna ongewijzigd overgenomen van een andere sportieve smaakmaker van Opel: de door Bertone getekende Astra Coupé.

Eenvoud

Het interieur geeft eenzelfde gevoel als het exterieur. Ook hier staan rechte lijnen centraal, waarbij het geheel zeer modern oogt zonder direct een buitenissige drang naar vernieuwing uit te stralen. Dankzij deze op het eerste gezicht zo "eenvoudige" vormgeving is het dashboard gemakkelijk te overzien en is de bediening van alle instrumenten direct duidelijk. Evenals aan de buitenzijde, zijn verchroomde details gebruikt als accenten. In dit geval zijn dat onder andere een groot verchroomd Opel-logo op het stuurwiel en een aangenaam koel in de hand vallende verchroomde versnellingspook. Een balk in een materiaal dat doet denken aan metaal, loopt van links naar rechts over het gehele dashboard en scheidt daarmee bediening van weergave.

Opel Vectra

Achter het stuurwiel is dat logischerwijs de snelheidsmeter en toerenteller, midden op het dashboard is dat het display van de boordcomputer. Ook deze blinkt uit in eenvoud en daarmee opnieuw in duidelijkheid. Alhoewel het hier om een volwaardig dotmatix display gaat, kiest Opel niet voor graphics maar voor regelgewijze weergave van de gegevens. De informatie is compleet en bruikbaar, waarbij het display ook bij felle zon prima afleesbaar blijft. Wel jammer is dat het verbruik alleen in liters per 100 km kan worden weergegeven en niet als kilometers per liter.

Is de boordcomputer een toonbeeld van logica, de bediening van de cruise-control kan voor velen als voorbeeld dienen. Hier geen knoppenwinkel, maar slechts een tuimelschakelaar en een toetsje aan het einde van een hendel aan het stuurwiel. Wanneer tijdens het rijden de tuimelschakelaar wordt ingedrukt, wordt de cruise-control ingeschakeld en de huidige rijsnelheid vastgehouden. Zo eenvoudig kan het en zou het altijd moeten zijn. Het standaard gemonteerde audiosysteem tenslotte, heeft een verdienstelijke klank en laat zich dankzij toetsen op het stuurwiel opnieuw gemakkelijk bedienen.

Het grootste verschil met de vorige generatie Vectra is direct merkbaar bij het instappen. Dit is niet zomaar een grote Opel, maar daadwerkelijk een vooruitgang. De hele auto voelt ruimer en meer solide dan voorheen. Alles sluit zo strak op elkaar aan dat zelfs een parkeerkaartje niet tussen twee naden kan worden geklemd! De ruimte voorin is vooral in de breedte te vinden, terwijl de beenruimte op de achterbank enorm is. Alhoewel Opel hier geen woord aan vuil maakt in de brochures, is de Vectra achterin waarschijnlijk één van de ruimste, zo niet de ruimste middenklasser van dit moment.

De kofferruimte is zowel met de sleutel als van binnenuit te openen en biedt voldoende ruimte voor de bagage van vier personen. Bovendien zorgt een uitgekiend scharniermechanisme er voor dat de gehele bagageruimte daadwerkelijk beschikbaar is en er geen uitsteeksels naar binnen komen die de bagage kunnen beschadigen.

Opel Vectra

Techniek

De Vectra wordt geleverd met twee verschillende benzinemotoren en twee dieselmotoren. Dat zijn een 1.8 en 2.2 liter benzinemotor (deze laatste kan aan een automaat worden gekoppeld) en een 2.0 en 2.2 DTi diesel (waarbij wederom de laatste ook met automaat leverbaar is). Omdat de 1.8 liter benzine-variant naar verwachting de populairste zal worden, valt hier ook de keuze op voor deze test. Met de 122 paardekrachten die deze viercilinder levert is de Vectra voldoende vlot, maar zeker geen sportauto (daarvoor misschien toch die test van de Speedster lezen?).

Vooral bij lage toeren is het vermogen maar net voldoende, terwijl de auto juist op toeren best van doorrijden houdt. Grootste verdienste van de nieuwe Vectra is zonder twijfel de zeer geringe geluidsproductie. Alhoewel de term "geruisloos" te sterk is, is bijvoorbeeld op de snelweg de motor nauwelijks hoorbaar en worden ook andere rijgeluiden uitstekend onderdrukt.

De stuurbekrachtiging is snelheidsafhankelijk. Dat wil zeggen dat de besturing op hoge snelheid zwaarder stuurt dan bij lage snelheid. Dit maakt de auto op de snelweg rustig en in de stad juist gemakkelijk te manoeuvreren. Bij snelheden onder de 50 km/u stuurt de auto echter bijzonder licht en daarmee ook wat gevoelloos. Op de buitenweg zijn besturing en wegligging juist bovengemiddeld goed. Dan is te merken hoe de auto schijnbaar moeiteloos hoge bochtsnelheden weet te realiseren en hoe de koets, zelfs wanneer moedwillig onhandig wordt gereden, nauwelijks uit evenwicht is te brengen.

Dat is volgens Opel te danken aan het "IDS"-systeem, hetgeen staat voor Interactive Driving System. Dit systeem past aan de hand van het gedrag van de bestuurder het gedrag van de auto - en daarmee onder andere de wegligging - aan. Hoe het technisch werkt voert te ver om hier uiteen te zetten; wat duidelijk is, is dat het werkt en dat het een belangrijke bijdrage levert aan de veiligheid en het comfort.

Opel Vectra

Conclusie

Rechte lijnen, een strakke afwerking en technologische vooruitgang; die woorden typeren die nieuwe Opel Vectra. Het is een auto geworden die degelijk en functioneel is, zonder poespas maar zeker niet zonder smaak. Het nieuwe design is modern en vooral zeer ergonomisch doordacht. De rijeigenschappen zijn goed waarbij de auto zich typeert als rustig, comfortabel en stil. Het doel van de Vectra is de inzittenden te dienen zonder daarbij ooit opdringerig te worden. De naam zegt het al: deze nieuweling is eerlijk en lijnrecht door zee zoals alleen een Vectra dat kan.

plus
  • Ruim en degelijk
  • Stil en comfortabel
  • Aangenaam onderstel / bochtengedrag
min
  • Onhandige knipperlichtbediening
  • Motorvermogen maar net voldoende
  • Te lichte besturing bij lage snelheid
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!