5 januari 2007
Fiat Sedici

Fiat Sedici

Geen woorden, maar daden

Autotest | Fiat belooft heel wat met de nieuwe Sedici. De auto ziet er niet alleen stoer uit, maar moet dat ook waarmaken. De Sedici zou sturen als een sportwagen, maar staat tegelijkertijd z'n mannetje in het terrein. Daarbij zou de auto goed presteren en toch zuinig omgaan met brandstof. Tenslotte claimt de Sedici de ruimte van een stationcar. Komen die woorden bekend voor? Dat kan kloppen, want de Fiat Sedici toont veel gelijkenis met de eerder geteste Suzuki SX4.
 

Fiat en Suzuki hebben hun slimme alternatief voor de SUV (sports utility vehicle) samen ontwikkeld. Suzuki noemt het eindresultaat "SX4" en bracht de auto een klein jaar geleden op de markt. Dat was niet zonder succes, want de vraag is enorm. Mede daarom was de evenknie van Fiat vanaf de introductie in thuisland Italië vrijwel direct uitverkocht en moest de rest van Europa nog even wachten.

Commandopost

Dat succes is te danken aan het slimme concept. De Suzuki SX4 en Fiat Sedici (spreek uit: "séédietchjie") bieden alle voordelen van een SUV, maar geen van de nadelen. Een belangrijk aspect is de hoge zit. SUV-rijden is aantrekkelijk omdat een hoge zitpositie beter overzicht over het verkeer geeft. Vooral op de lange afstand geeft dat de nodige rust. Niet onbelangrijk is dat een hoge commandopost ook een machtig gevoel geeft.

Fiat Sedici

De voorstoelen zijn aangenaam stevig en royaal bemeten. De ruimte voor- en achterin de Sedici is riant. Ook op de achterbank kunnen volwassenen redelijk zitten, zij het dat van een compacte auto geen wonderen mogen worden verwacht. De ruimte in de Sedici moet worden vergeleken met die van kleine SUV's, niet met mastodonten die in de volksmond "PC Hooft-tractoren" worden genoemd. Juist omdat de Sedici een maatje kleiner is, is de auto gemakkelijk te overzien en is manoeuvreren kinderlijk eenvoudig.

Rijden

Ondanks de hoge zit en de hoge bouw, kent de Sedici niet het gebruikelijke hoge zwaartepunt en de bijbehorende matige wegligging. De Sedici stuurt opvallend strak en laat zich dankzij het stevige onderstel prima aanvoelen. De wegligging is minstens zo goed als die van een veel lagere personenauto en dat geeft vanaf het eerste moment het zekere gevoel dat in menig SUV ontbreekt.

Fiat Sedici

Fiat levert de Sedici naar keuze met een 1.6 liter benzinemotor of een 1.9 liter dieselmotor (met roetfilter). Naar verwachting zal de benzine-variant het grootste deel van de verkoop voor zijn rekening nemen en daarom is die uitvoering getest.

De viercilinder is goed voor 107 paardenkrachten en dat is precies goed. De Sedici 1.6 is vlot en levendig. Bovendien schakelt de vijfversnellingsbak nauwkeurig en trefzeker en voelt de testrijder zich meteen thuis in de Sedici. Alles voelt goed, alles werkt zoals het moet, alle knoppen zitten waar ze horen. Ook het verbruik is zoals het hoort: uiterst bescheiden, zeker voor een SUV.

Fiat Sedici

Ongeacht de motorisering is de Sedici altijd voorzien van vierwielaandrijving. Dat is in de eerste plaats bedoeld voor de nodige veiligheid, want de Sedici raakt niet zomaar het spoor kwijt bij extreme regenval of gladheid. Deze dappere Fiat is echter meer dan een vierwielaangedreven personenauto. Dit is misschien niet het ideale vervoermiddel voor een jungle-expeditie, maar geïmproviseerde terreinproefjes op een zand- en grinddepot leggen wel degelijk enige terreinwaardigheid aan de dag.

De Sedici is voorzien van automatisch geregelde vierwielaandrijving. Onder normale omstandigheden is de Sedici een voorwielaandrijver. Dan drijft de motor zo min mogelijk mechaniek aan en blijft het verbruik laag. Alleen wanneer dat nodig is, springen de achterwielen automatisch bij. Indien gewenst kan met een knop op het dashboard worden gekozen voor permanente vierwielaandrijving of juist permanente voorwielaandrijving.

Fiat Sedici

Zoek de verschillen

Technisch gezien is de Fiat Sedici gelijk aan de eerder geïntroduceerde Suzuki SX4. Alleen de aankleding verschilt, waarbij de Fiat een iets scherpere grille heeft, die de auto een iets stoerdere aanblik geeft. Bovendien is de Fiat voorzien van robuuste stootranden rondom. In het interieur is het enige verschil tussen beide auto's het logo op het stuurwiel. Suzuki levert meer uitrustingsniveau's en geeft de keuze tussen twee- en vierwielaandrijving. Fiat kiest altijd voor de meest complete uitvoering met vierwielaandrijving. Dat laatste verklaart ook de naam: "Sedici" is Italiaans voor "zestien", ofwel 4x4.

Conclusie

Fiat en Suzuki hadden beide hetzelfde goede idee en bundelden de krachten om dat idee te realiseren. Suzuki noemt het eindproduct "SX4", Fiat komt nu met de gelijkwaardige Sedici. Beide bieden alle voordelen van een SUV, namelijk: een hoge zit, veel binnenruimte en de veiligheid van vierwielaandrijving. Beide kennen geen van de nadelen van een SUV zoals een slechte wegligging of een hoog brandstofverbruik. Beide hebben eenzelfde prijsstelling.

Net als de eerder geteste Suzuki, maakt ook deze Fiat alle beloften waar en zijn nauwelijks echte nadelen aan de auto te vinden. Na lang zoeken zijn de beperkte verstelmogelijkheden van het stuurwiel en de verbruikscomputer die alleen het huidige verbruik weergeeft de grootste minpunten.

Daarom resteert de vraag: moet het de Suzuki of de Fiat worden? Het antwoord op die vraag is puur persoonlijk: de aankleding en uitstraling verschilt iets. En wellicht is het met de ene dealer beter zaken doen dan met de andere?

plus
  • Alle voordelen van een SUV
min
  • Geen van de nadelen van een SUV
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!