1 maart 2006

Autosalon van Geneve 2006

Blik op de toekomst

Autoshow | Het begin van het nieuwe jaar voelt altijd als stilte voor de storm. Het aantal nieuwe modellen is gering en autofabrikanten hebben relatief weinig nieuws te melden. Iedereen spaart alles op voor de belangrijkste autoshow ter wereld: de Autosalon van Genève opent dit jaar haar deuren van 2 tot en met 12 maart. Vanaf dat moment barst het modellenoffensief los. Bestaande modellen krijgen een facelift, nieuwe modellen beleven hun wereldpremière en conceptcars werpen een blik op de toekomst. Kortom: de Salon van Genève is geopend en Autozine doet verslag.
 

Hoe belangrijk de Salon van Genève ook mag zijn, het "Pal Expo" tentoonstellingscomplex is klein in vergelijking met andere shows. Exposanten hebben relatief kleine stands en huren bovendien ieder jaar exact dezelfde plek.

Hal 1

Traditioneel heeft Toyota de stand bij de hoofdingang. Daar geen compleet nieuwe modellen, maar alleen de T-Sport uitvoering van de nieuwe Yaris.

Zustermerk Lexus heeft wel veel nieuws te bieden, want hier beleeft de LS460 zijn première. De elektronica in dit topmodel van Lexus is zeer vooruitstrevend en ronduit indrukwekkend. De GS is binnenkort leverbaar met hybride-aandrijving, de RX300 zal vanaf april worden opgevolgd door de RX350 met 3,5 liter V6 (waarvan rond die tijd een test).

Ook Daihatsu heeft een band met Toyota en is daarom in de buurt te vinden. Daihatsu heeft maar liefst drie wereldprimeurs: de nieuwe Terios, de geinige Trevis en de vierwielaangedreven versie van de Sirion2. Alle auto's worden eind april bij de dealer verwacht.

Hoe leuk de Daihatsu's ook zijn, de Italiaanse fabrikanten weten te verleiden met pure schoonheid. Bij Alfa Romeo schittert de 159 Sportwagon zij aan zij met de nieuwe Spider. Fiat en Lancia houden het bij gebrek aan echt nieuws op vrouwelijk schoon. Lancia viert het 100 jarig bestaan, Fiat houdt het op milieuvriendelijke prototypes.

Kia gaat voor praktisch met de geheel nieuwe Carnival. De auto is compacter maar toch ruimer geworden. De Sorento ondergaat een facelift. De C'eed conceptcar laat zien hoe de Kia's van de toekomst zullen zijn vormgegeven; veelbelovend!

Hal 2

Als vanzelf loopt de bezoeker de recent gebouwde extra hal in waar Porsche goed is voor twee primeurs. De nieuwkomers lijken echter als twee druppels water op de voorgangers, alleen de techniek is verfijnd.

Ook bij Mercedes-Benz is het nieuws niet direct zichtbaar, want de belangrijkste primeurs zijn supersnelle AMG versies van bestaande auto's. Daarnaast beleeft de GL-klasse de Europese primeur. De SL heeft een welverdiende verjongingskuur ondergaan. Smart zegt de Roadster vaarwel met een uiterst begeerlijke "Final Edition".

Minder spectaculair is buurman Hyundai waar de nieuwe Accent in de schijnwerpers staat. Terecht, want mede met de beloofde prijzen heeft de nieuwe Accent het potentieel van een succesnummer.

Volvo vraagt de aandacht voor de geheel nieuwe S80. De verwachte kleine C30 is alleen nog als conceptcar te zien.

De belangrijkste primeur van de gehele Salon komt van Peugeot, want hier is de 207 in alle soorten en maten te bewonderen (zie panoramafoto). De auto lijkt op een mix van 206 en 407, waarmee Peugeot op zeker speelt. De 207 wordt rond juni in Nederland verwacht.

Bij Ford staat een tweetal nieuwe MPV's centraal: de S-Max, vorig jaar nog een prototype, en de Galaxy. Beide zijn op hetzelfde platform gebaseerd, maar hebben ieder een eigen karakter. Van een heel ander caliber is de Focus Cabriolet, die bijna klaar is voor productie.

Bij Mazda ondergaat de 3 een facelift, bovendien is een sportieve MPS-versie van deze auto onthuld. De Mazda 5 is te zien met een heel bijzondere hybride-aandrijving: benzine, waterstof en elektro.

Bij Honda vormt de nieuwe luxueuze Legend het belangrijkste nieuws, maar de auto is bijna verstopt op een donker podium. Prominent aanwezig is de Civic in "Type R" race-tenue. De Accord ondergaat een facelift voor modeljaar 2006.

Suzuki steelt de show met de SX4, waarvan zeer binnenkort een volledig verslag. De Swift zal rond het eind van het jaar verkrijgbaar zijn met vierwielaandrijving.

Dacia werkt aan een Logan stationcar. Volgens een woordvoerder komt het getoonde prototype voor 90% overeen met de daadwerkelijke productieversie.

Hal 3

De derde en laatste hal wordt bereikt door een trap te beklimmen, waarna Volkswagen en de gerelateerde merken de dienst uitmaken. Daar zal de Polo binnenkort leverbaar worden in superzuinige 3-liter editie.

De Skoda Roomster wordt daadwerkelijk in productie genomen en is hier in definitieve vorm te zien. Audi vraagt de aandacht voor de A6 AllRoad en supersnelle RS versies van bestaande modellen. Bij Seat heeft de Ibiza een bescheiden facelift gehad.

Groot nieuws bij Chevrolet in de vorm van de Captiva SUV. De Nederlandse importeur heeft ook de vanaf-prijs bekend gemaakt en die is ronduit spectaculair: 29.995 euro. De Epica zal de Evanda opvolgen. Ook hiervoor is de prijs bekend: 24.500 euro.

Ook is de derde hal het domein van kleine exclusieve sportwagenfabrikanten. Het belangrijkste nieuws komt hier van Lotus met de vierpersoons APX conceptcar en de adembenemend fraaie Europa S. Ferrari pakt uit met de 599 GTB, de krachtigste 12 cilinder van het merk tot nu toe.

Dé verrassing van Genève komt van Nederlands eigen Spyker. Het merk toont een SUV met typische Spyker-vormgeving en Spyker-prestaties. De "Peking to Paris" gaat daadwerkelijk in productie en al tijdens de show kon de fabrikant de eerste orders noteren.

Opel misstaat niet naast de sportwagenfabrikanten, want hier debuteert de nieuwe GT. Via Subaru, waar de B9 Tribeca klaar is voor productie, loopt de route naar een tweede trap en is de bezoeker terug bij de hoofdingang.

Conclusie

Het autojaar is officieel van start gegaan met de Autosalon van Genève. Voor het eerst in vele jaren hebben niet alle fabrikanten groot nieuws te melden. Desondanks is een bezoek meer dan de moeite waard. De belangrijkste primeurs komen van Peugeot, Ford, Daihatsu en Chevrolet. Favorieten van de redactie zijn de Lotus Europa S, Lexus LS460 en Suzuki SX4.

De trend dit jaar is aandacht voor het milieu, want veel merken experimenteren met alternatieve aandrijving of hebben zelfs een prototype beschikbaar.

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!