24 juli 2000
 

Hyundai Coupé (1996 - 2001)

Macho of minkukel?

Rij-impressie | Op zoek naar een middenklasser valt het oog ineens op de Hyundai Coupé. De auto heeft hetzelfde prijskaartje als de rest maar oogt beduidend spannender. Volgens het boekje gaat het hier om een echte sportwagen die moderne techniek, een hoog veiligheidsniveau en indrukwekkende prestaties combineert. Bovendien is de Hyundai Coupé een 2+2 zodat de auto voldoende zitplaatsen biedt voor een gezin met kleine kinderen. Te mooi om waar te zijn?
 

Uit niet minder dan tien ogen kijkt de Coupé de wereld in. De auto heeft rondingen zover het metaal strekt en zelfs iets daar buiten in de vorm van een kloeke spoiler op de achterklep. De ontwerpstudio van Hyundai heeft zich duidelijk mogen uitleven op deze Coupé.

En het plezier stopt niet bij het exterieur. Ook het interieur is opgetrokken uit ronde vormen. De diverse accenten in de vorm van verchroomde ringen met schroefgaten zijn duidelijk geinspïreerd op de Audi TT. Hyundai gebruikt echter geen chroom, maar plastic met zilververf en dat is voor een auto van ruim fl. 45.000,- een afknapper. Het digitale klokje leek niet meer in het dashboard te passen en steekt nu, voorzien van wederom een stevige lik zilververf, als een pukkel uit het dashboard.

Het interieur is behalve origineel ook functioneel. Het is royaal voorzien van bakjes, vakjes, luikjes en bekerhouders. De ruimte op de achterbank is, zoals te verwachten bij een 2+2, alleen voldoende voor kleine kinderen. De bagageruimte is met 288 liter ruim te noemen voor een coupé.

Grappig detail: wie zijn of haar Hyundai Coupé wil voorzien van car-audio heeft een goede aan deze auto. Alle inbouwlocaties voor luidsprekers zitten op de ideale plaatsen en bieden bovendien ruimte aan grote luidsprekers. Gezeten in de stevige kuipstoelen zit de bestuurder wat lager dan in de meeste middenklassers hetgeen een extra sportief gevoel geeft.

Porsche

De testauto is voorzien van een 2 liter 4 cilinder 16 kleppen motor, goed voor 138 pk. Volgens de brochure moet de auto daarmee de veelbelovende prestaties die bij het extraverte uiterlijk horen waarmaken. Zo moet de sprint van 0 naar 100 km/u in 8,6 seconden worden geklaard. Ondanks herhaalde pogingen was 10 seconden het best haalbare met de goed ingereden testauto met warme motor. Vooral de ongunstige bakverhoudingen maken sportief rijden lastig.

Hyundai Coupe (1996 - 2001)

De motor is in plaats van gretig of nerveus vooral soepel, zodat de Coupé zich beter leent voor ontspannen en zuinig rijden dan voor sportieve uitspattingen. Hyundai is apentrots op het onderstel, dat in samenwerking met Porsche tot stand is gekomen. Dat is dik in orde, maar spectaculair is het niet. De auto leent zich goed om stevig een bocht mee in te duiken, maar niet beter dan opgepepte versies van andere familieauto's.

Conclusie

Een eche sportwagen voor een middenklasserprijs? Nee. Daar is deze Coupé niet gemeen, communicatief of snel genoeg voor. De gemiddelde chauffeur wil ook helemaal geen gemene en onhandelbare sportwagen. Indrukwekkende cijfers van de fabrikant zijn vooral leuk op feestjes en partijen, maar aan het einde van de dag moet de auto vooral gemakkelijk en veilig vervoer zijn. En dat is waar de Coupé scoort: een gelikt uiterlijk gecombineerd met praktische gebruiksmogelijkheden en een royaal uitrustingsniveau.

Puur rationeel beschouwd kan voor beduidend minder geld een snellere (bijvoorbeeld: Citroën Saxo VTS) of luxere auto (bijvoorbeeld: Kia Shuma of Chrysler Neon) worden gevonden. Wie echter voor de unieke combinatie van het uitdagende uiterlijk en de goede gebruiksmogelijkheden van de Hyundai Coupé valt, doet niettemin een verantwoorde koop aan deze wild uitziende familie-coupé.

plus
  • Gedurfde vormgeving
  • Complete uitrusting
  • Praktisch en toch een coupé
min
  • Niet zo snel als beloofd
  • Vage besturing rond middenstand
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!