Publicatiedatum: 10 januari 2005
Alfa Romeo Crosswagon Q4

Alfa Romeo Crosswagon Q4

Vlag op een baggerschuit?

Er zijn genoeg redenen om geen SUV te kopen. Dergelijke geciviliseerde terreinauto's zijn gevaarlijk, verbruiken veel brandstof, vervuilen enorm en hebben tegenwoordig ook nog eens het label "asobak". Juist nu komt Alfa Romeo met een extra reden om geen SUV te kopen: de Crosswagon. Dit is een speciale uitvoering van de 156 Sportwagon die dankzij vierwielaandrijving en een stoere outfit alle voordelen van een SUV belooft, maar geen van de nadelen.

Menigeen kiest een Alfa Romeo om het uiterlijk en dat is in het geval van de Crosswagon niet anders. Sterker nog: dit is één van die schaarse keren dat de testrijder echt even onder de indruk is wanneer de testauto in ontvangst wordt genomen. Dat is allereerst te danken aan het nieuwe front dat iedere 156 een scherp, modern en tegelijkertijd uiterst stijlvol voorkomen geeft. De zijkanten zijn voorzien van "schilden" die in een iets donkerdere tint dan de lak zijn uitgevoerd. Prachtig! De grote wielen met "all-weather" banden en twee verchroomde uitlaatpijpen maken het geheel in stijl af.

Alfa Romeo Crosswagon Q4

Zoals gebruikelijk bij Alfa Romeo beperkt het uiterlijk vertoon zich niet tot het exterieur. Ook de binnenkant van de auto is een pareltje van Italiaanse vormgeving. Voor de testauto zijn alle registers opengetrokken met beige leder (makkelijk schoon te maken na avonturen in bos en duin). Een houten stuurwiel (met bediening voor het audiosysteem) en ronde klokken in de middenconsole geven het geheel een sportief cachet. Een digitaal kompas in de binnenspiegel zorgt voor het broodnodige avontuurlijke tintje.

Gelijkmaker

Als alternatief voor een SUV wint de Crosswagon de eerste ronde glansrijk. De gelijkmaker komt uit de hoek van de ruimte, want hier is de zo fraai vormgegeven Crosswagon in het nadeel. Ondanks de hoogteverstelling van de voorstoelen, raakt het hoofd van een lange bestuurder bij het over de schouder kijken om van rijbaan te wisselen steevast de dakrand. Daarbij zouden de voorstoelen extra steun in de onderrug kunnen gebruiken.

De ruimte achterin is beduidend minder dan die van een SUV. De beenruimte op de achterbank is beperkt. Om extra bagageruimte te maken, kan de achterbank eenvoudig worden opgeklapt (hier geen vernieuwende ruimte of tijdbesparende systemen). Dan ontstaat een vlakke laadruimte, die echter een behoorlijke tildrempel kent. Bovendien maakt de onregelmatige vorm de bagageruimte minder bruikbaar. De mountainbike die voor de foto's was gepland kon slechts na veel passen, meten, wringen, doorduwen en uiteindelijk demonteren mee.

Aandrijving

Voor de aandrijving heeft de koper de keuze uit welgeteld één "variant": een 1.9 liter diesel van het type JTD. Dit type motor maakt de kleine Alfa 147 tot een levendige diesel, maar dat karakter is bij de Crosswagon heel anders. Hier is de JTD een goedmoedige krachtpatser die vrij is van iedere vorm van agressie. Al bij lage toeren is veel vermogen beschikbaar en dat is prettig bij terreinrijden of het trekken van een zware aanhanger. Dankzij het forse koppel van ruim 300 Nm kan de Crosswagon zonder schakelen in één adem enorme sprints neerzetten.

Alfa Romeo Crosswagon Q4

Eenmaal op de buitenweg blijft de krachtbron bij voorkeur opnieuw laag in de toeren. Dat maakt de auto stil en zuinig. Had de Crosswagon ook nog eens een grotere tankinhoud gehad, dan was de score op technisch gebied 100%. Wel "glijdt" de auto in de 6e versnelling moeiteloos over de snelweg, terwijl de extra mechaniek van vierwielaandrijving bij andere auto's soms nadelig de souplesse op kruissnelheid beïnvloed. Net als bij de Sportwagon is de Crosswagon een echte kilometervreter die nauwelijks enige sensatie van snelheid geeft; 120 km/u is wandeltempo.

Tussenstand

De tussenstand: 1 punt voor de SUV (ruimte) en 2 voor de Crosswagon (uiterlijk en verbruik). Beide uitdagers onderscheiden zich van gewone auto's door vierwielaandrijving. Deze techniek wordt in de praktijk nauwelijks gebruikt voor terreinrijden. Wel bewijst het systeem zijn nut bij extreme weersomstandigheden zoals die bijvoorbeeld zijn te vinden in wintersportgebieden.

Alfa Romeo kiest voor permanente vierwielaandrijving, waarbij een systeem van drie differentiëlen de verhouding tussen voor- en achterwielaandrijving automatisch aanpast aan de omstandigheden. Daar is in de dagelijkse praktijk niets van te merken en dat is misschien wel het mooiste compliment dat de makers kunnen krijgen. De Crosswagon is getest in (zeer) licht terrein, op lange afstanden op de snelweg en tijdens bruut bochtenwerk op een afgelegen terrein (neem een flink terrein, want de draaicirkel is enorm). In alle gevallen luidt de conclusie dat Alfa Romeo de techniek van vierwielaandrijving goed onder de knie heeft. De Crosswagon scoort op gebied van aandrijving niet hoger dan een SUV, maar doet er ook niet voor onder.

Genadeklap

De genadeklap komt daarom van de veiligheid. Het nadeel van een SUV is het hoge zwaartepunt, wat van invloed is op de wegligging. In panieksituaties zal de gemiddelde SUV (er zijn zeker uitzonderingen op deze regel) sneller op de zijkant of het dak belanden dan een conventionele lage personenauto. Bovendien is een SUV zo hoog, dat een gewone personenauto bij een ongeluk ter hoogte van de ruiten wordt geraakt en daar helpt geen enkel veiligheidssysteem tegen.

Alfa Romeo Crosswagon Q4

De Crosswagon kent geen van beide nadelen. De auto is 6,5 cm hoger dan de Sportwagon, maar dat is nauwelijks merkbaar in het weggedrag. Dat is iets minder strak, wat vooral is te verklaren door de "all weather" banden met relatief veel rubber en weinig velg. Menig chauffeur zal de vering van de extra rubber zelfs in "comfort" vertalen. De toegenomen rijhoogte wordt merkbaar vertaald in extra overhellen, maar dit effect is gering. In de bochten is de Crosswagon even levendig en vrijwel even capabel als iedere andere Alfa Romeo. Dat geeft niet alleen de zekerheid dat alle wielen ook bij een paniekreactie aan de grond blijven, maar ook veel rijplezier.

Conclusie

Een vlag op een baggerschuit? Absoluut niet! Dit is misschien een stoere vierwielaangedreven auto, maar dat maakt de Crosswagon allerminst tot een baggerschuit. In plaats daarvan leent deze nieuwste Alfa Romeo zich het ene moment voor woon-werk verkeer om even later bospaden en buitengebieden op te zoeken voor sport, spel en vrije tijd.

Daarmee is de Crosswagon een volwaardig alternatief voor de SUV. In die concurrentiestrijd moet de Alfa Romeo zich op één punt gewonnen geven en dat is de binnenruimte. Als het gaat om rijeigenschappen, brandstofverbruik en veiligheid is de Crosswagon steeds in het voordeel. De vlag is dus wél verdiend.

mail pdf Facebook
Info

De hier getoonde Alfa Romeo Crosswagon Q4 1.9 JTD Distinctive is uit productie sinds 2007.

Occasionprijzen
€ 9.729,-
€ 7.854,-

 
Plus en min
plus
  • Fraai vormgeving
  • Onderscheidend vermogen
  • Goed alternatief voor SUV
min
  • Onhandig grote draaicirkel
  • Weinig bagageruimte voor een stationcar
 
Tevredenheidscijfer volgens bezitters
7,7

n.b.

4,0

 
Zie ook
  

nieuwsoverzicht | nieuwsbrief | top-100 | agenda | intro kalender | contact