10 juni 2001
 

Mazda 323 Fastbreak

Tussenmaatje

Autotest | Stationcars zijn praktisch, ruim en -tegenwoordig- fraai. Maar ze stralen vaak ook meer degelijkheid en zakelijkheid uit dan menigeen in de vrijetijd lief is. Bovendien is een stationcar vaak duurder dan een gewone hatchback of sedan. "Is er geen auto die zo praktisch is als een stationcar maar de uitstraling heeft van een gewone hatchback?", moet Mazda gedacht hebben. Het merk zag een gat in de markt en introduceerde de 323 FastBreak; een auto met veel van de praktische mogelijkheden van een stationcar maar de uitstraling en de prijsstelling van een hatchback.
 

Wie wil weten of de Mazda 323 FastBreak een hatchback of stationcar is, kan minuten lang verwonderd om de auto heen lopen. De Mazda heeft een brede achterklep en een ver naar achter doorgetrokken dak. Daarentegen is de ruimte achter de achterbank niet meer dan die van een forse sedan, zodat logischerwijs geen extra bagageruimte is ontstaan.

Om dat goed te maken zet Mazda de achterbank van de FastBreak op rails. Door de achterbank naar voren te schuiven ontstaat minder beenruimte, maar meer bagageruimte. Omgekeerd kan de achterbank naar achteren worden verschoven om zo ook aan de grootste volwassenen voldoende ruimte te bieden. Dan blijkt wel dat de zo fraai aflopende daklijn niet ten goede komt aan de hoofdruimte van die grote volwassenen. De gordels achterin zijn lang genoeg om een kinderzitje goed vast te kunnen maken.

Voldoende ruimte voor passagiers dus, maar hoe zit het met de bagage? De achterbank is in twee delen neerklapbaar, waarna een grote maar onregelmatig gevormde bagageruimte overblijft. Bovendien kent die bagageruimte een tildrempel en is niet voorzien in een ruimte om de hoofdsteunen van de achterbank op te bergen. De kofferruimte is naar voorbeeld van de betere stationcars royaal voorzien van oogjes, extra vakjes, lampjes, haakjes en spanbanden. Mazda heeft al in de spanbanden voorzien, zodat geen risico bestaat dat de exemplaren die de eigenaar zelf meeneemt niet passen.

Mazda 323 Fastbreak

Standaard meet de kofferruimte 356 liter, met opgeklapte achterbank neemt dat toe tot 716 liter. Ook daarmee vormt de FastBreak een echt tussenmaatje tussen een ruime hatchback en een bescheiden stationcar. Als deze ruimte niet voldoende is, biedt de FastBreak (vanaf de "Exclusive"-uitvoering) de mogelijkheid de passagiersstoel om te klappen tot tafeltje. Met een eenvoudige handeling vouwt de rugleuning zich op de zitting en ontstaat een keurig tafeltje met kunststof tafelblad.

Wanneer de zittingen van de achterbank worden uitgenomen (hiervoor geldt een minder eenvoudige procedure) ontstaat een doorlopende laadruimte vanaf de achterklep tot iets onder het dashboard. Laat die ladders, extra lange surfplanken en stelten nu maar komen.

Motor

Om al die tafels en stoelen in beweging te zetten biedt Mazda de keuze uit vier verschillende motoren, waar onder een DiTD diesel. Wie de voorkeur aan benzine geeft, heeft de keuze uit een 1.3, 1.6 of 2.0-liter viercilinder.

Rekening houdende met de beste prijs/prestatie verhouding gaat de voorkeur voor deze test uit naar de recentelijk vernieuwde 1.6-liter variant. Deze is met de facelift van de auto tien pk sterker geworden en vormt de ideale krachtbron voor de FastBreak. De motor pakt bij ieder toerental prachtig op en reageert zeer levendig op het gas. De geringste beweging van de rechtervoet is voldoende voor een onmiddellijke versnelling of een directe vertraging. Dat geeft het fijne gevoel complete controle over de auto te hebben en altijd op iedere situatie te kunnen reageren.

Overigens is het sterke punt van de motor de levendigheid en vlotte afhandeling van kleine sprintjes. Wanneer daadwerkelijk om brute sprintkracht wordt gevraagd is de auto op de snelweg vlot, maar niet buitengewoon snel voor een auto in deze klasse. In de stad zijn de acceleraties heel behoorlijk en wordt op slecht wegdek of onder extreme weersomstandigheden duidelijk waarom Mazda op een schijnbaar eenvoudige auto als deze standaard tractiecontrole monteert.

Mazda 323 Fastbreak

Interieur

Ook de rest van de uitrusting is completer dan het exterieur en het prijskaartje doen vermoeden. De stoelen zijn op vele manieren te verstellen zodat lange ritten geen aanslag op het lichaam vormen. Het dashboard is ruim opgezet en daarom overzichtelijk en rustig. Alle nodige knoppen en schakelaars zijn gemakkelijk te vinden. Dat geeft samen met de zo aangename motor al na een paar kilometers het gevoel in een auto te rijden die vertrouwd is als een goede vriend.

De materialen zijn fraai en de kleurstelling aardig. Toch is Mazda niet te betrappen op enige durf of creativiteit. Het gehele interieur is degelijk en duurzaam met een afwerkingsniveau waar menig dure Duitser zich niet voor zou schamen.

Het uitrustingsniveau is afhankelijk van de gekozen uitvoering. In de basisuitvoering is de auto voorzien van bestuurdersairbag, centrale portiervergrendeling, toerenteller en bekerhouders. Dit is aan te vullen met pakketten voor de veiligheid (vier airbags en ABS) en functionaliteit (elektrisch bedienbare zijruiten, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en de genoemde tot tafel te transformeren passagiersstoel).

In de luxere Exclusive, Touring en Sport uitvoeringen komen daar nog zaken als airconditioning en een vanaf het stuurwiel te bedienen audiosysteem bij. De prijzen beginnen bij fl. 32.995,- voor de basisuitvoering met 1.3-liter motor en eindigen bij fl. 47.545,- voor de sportieve 2-liter in het meest luxueuze jasje. De testauto met 1.6-liter motor in Touring uitvoering kost een schappelijke fl. 39.995,-.

Mazda 323 Fastbreak

Conclusie

Is de Mazda 323 FastBreak een stationcar of een hatchback? Mazda antwoordt hierop zelf ontwijkend met: "het is een FastBreak". Het antwoord na drie dagen rijden met de auto luidt: "het is een ruime auto met de functionaliteit van een stationcar maar de ruimte van een grote hatchback".

Belangrijker is echter dat de auto een buitengewoon positieve indruk heeft achtergelaten. Natuurlijk is het geen creatief vormgegeven of opwindende auto, maar in de dagelijkse praktijk deugt alles aan deze 323 FastBreak. De 1.6-liter motor is een absoluut juweel, de afwerking van een hoog niveau, de ergonomie prima, de uitrusting royaal en de prijs vriendelijk. Dit tussenmaatje kan voor menig koper wel eens een vriend voor het leven zijn ...

plus
  • Juweel van een motor
  • Zeer vriendelijke prijs
  • Duurzaam en functioneel
min
  • Tildrempel/geen vlakke laadvloer
  • Zoekerige en te lichte besturing
  • Onhandige procedure opklappen achterbank
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!