Peugeot 306 Break
Functie met franje
Het eerste dat opvalt aan de Peugeot 306 Break is dat het geen stationcar is die 10 minuten voor een lunchpauze door een ontwerper op de achterkant van een bierviltje is getekend. De Break is geen 306 waar achteraf een stuk extra is aangezet, maar een mooi harmonieus geheel.
De voor deze auto zo belangrijke bagageruimte meet 1512 liter en is gemakkelijk te bereiken via een grote ver naar boven zwaaiende achterklep. Omdat de achterlichten zo ver mogelijk naar de zijkant van de auto zijn geplaatst, is de toegang tot de bagageruimte bijzonder ruim bemeten. Bovendien gaat een deel van de achterbumper mee omhoog zodat de tildrempel aangenaam laag is. Dankzij een uitgekiende wielophanging snoepen de wielkasten weinig van de laadruimte af en blijft een brede en haast vlakke laadvloer over.
De doos van een breedbeeldtelevisie, groot genoeg om door daklozen aangezien te worden als een luxe tweepersoons vakantievilla, dient als vracht. Het opklappen van de achterbank is eenvoudig zodat in een oogwenk de maximale laadruimte beschikbaar is. Verbluffend eenvoudig slikt de 306 de doos. De auto lijkt zelfs een beetje beledigd, want achteraf gezien blijkt de bagageruimte zo gigantisch dat de doos zelfs had gepast zonder de achterbank weg te klappen.
Interieur
De ruimte voorin de 306 is even riant als achterin. Dankzij aardige details als omlijstingen met aluminiumlook en een fraai verchroomd versnellingspookje krijgt het interieur een exclusieve uitstraling. De wat hoekige vormen van het dashboard verraden dat het ontwerp van de eerste 306 uit 1993 stamt. Alle bedieningsorganen zitten op logische plaatsen zodat de auto ook voor niet-Francofielen gemakkelijk is te bedienen.
Alleen de schaalverdeling van de snelheidsmeter is geënt op de Franse situatie. De snelheden 90 en 130 km/u zijn extra groot en met een rode streep vermeld, terwijl de voor Nederland en België gangbare 100 en 120 slechts een wit streepje waard zijn. Het interieur kent voldoende aflegmogelijkheden, alleen het handschoenenkastje is door de (optionele) airconditioning niet meer is dan de naam zegt: een paar handschoenen en het is vol.
Behalve de vormgeving en doordachte constructie van de bagageruimte is ook het uitrustingsniveau een sterk punt van de 306 Break. De testauto is een XT uitvoering en heeft daarom vrijwel alle denkbare luxe die een middenklasser zou moeten hebben, en een beetje meer. Want behalve elektrisch bedienbare voorruiten en spiegels, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening en kaartleeslampjes voorin kent de auto ook een aantal minder voor de hand liggende extra's. Zo wordt iedere 306 standaard geleverd met geïntegreerde radio-cd speler en een regensensor.
Door de hendel van de ruitenwissers in de stand "auto" te zetten bedient een systeem zelf de ruitenwissers afhankelijk van de rijomstandigheden. In de regen kiest het systeem de beste snelheid terwijl de wissers na de bui slechts een slag maken om spatwater van bijvoorbeeld een vrachtauto weg te halen. En het zijn juist deze kleine dingen die de auto kenmerken.
Tijdens de eerste kilometers is de 306 Break een fijne auto waarin iedereen zich snel thuis kan voelen, maar na een aantal dagen worden alle slimmigheden zo vanzelfsprekend dat moeilijk is voor te stellen ooit zonder geleefd te hebben.
Vooroordelen
Als ik de 306 Break aan vrienden en bekenden voorstel is de reactie steeds dezelfde: "mooie auto, maar Franse auto's zijn te zacht". En daar bedoelen ze twee dingen mee: de stoelen en het onderstel. Alhoewel deze kritiek vaak terecht is, zijn de makers van het zitmeubilair van de 306 er in geslaagd iedereen tevreden te stellen. De stoelen zijn met zacht velours bekleed en hebben ook een zachte vulling, maar dankzij een stevig frame is de zit voortreffelijk. Wie de 306 Break overweegt als zakenauto kan er op rekenen ook na honderden kilometers per dag zonder rugklachten thuis te komen.
Een zacht onderstel dan? Ja en nee. In de stad en op buitenweggetjes worden kleine oneffenheden op subtiele wijze aan de bestuurder doorgegeven. Bij grote hobbels of verkeersdrempels blijkt de 306 wel degelijk het "Franse comfort" te bieden: richels en opritten worden bijna uitgeveegd voor de inzittenden. Toch zwalkt de 306 bepaald niet op zachte veren door snel genomen bochten of over rotonden. Integendeel. De 306 is een heerlijk sturende auto die eigenlijk te fijn rijdt voor zo'n weinig spannend concept als een stationcar!
Het is pas bij plotselinge uitwijkmanoeuvres op de snelweg dat de auto door de lange veerwegen heviger reageert dan menig Duitser of Italiaan. Dat gedrag is niet gevaarlijk, maar wie er niet mee bekend is doet er verstandig aan het een keer te ervaren om bij een echte panieksituatie niet te worden verrast.
Weggedrag
Ondanks de harde wind zijn windgeraas of geluid van de banden vrijwel onhoorbaar. Alleen bij accelereren laat de motor van zich horen. De 1.6 liter benzinemotor levert 90 paardenkrachten en past daarmee goed bij de 306 Break. De auto daagt niet uit tot onverantwoord rijgedrag, terwijl altijd voldoende vermogen beschikbaar is om met het overige verkeer mee te komen of indien gewenst royaal voor te blijven.
Op de lange afstand voelt de auto zich het lekkerst, de snelheid is daarbij van ondergeschikt belang. Of het nou gaat om een middag lang toeren over duinweggetjes op zoek naar fotolocaties of met het spitsverkeer mee jagen door de randstad, de 306 voelt zich er lekker bij.
Conclusie
Basis-ingrediënt voor een succesvolle stationcar is een grote en goed bruikbare bagageruimte. Dankzij een lange brede laadvloer en goede toegankelijkheid is Peugeot daarin met vlag en wimpel geslaagd. Daarbuiten biedt de 306 Break haar inzittenden het spreekwoordelijke Franse comfort zonder concessies te doen aan de veiligheid of rijkwaliteiten. Tel daarbij een ongekend royale basis uitrusting en het is duidelijk dat de 306 Break een heel aantrekkelijke aanbieding is.
- Gunstige prijs
- Mooi en functioneel
- Rijke basisuitrusting
- Onhandige schaalverdeling snelheidsmeter