21 juni 2004
Alfa Romeo GT

Alfa Romeo GT

Gran Turismo

Autotest | Een "Gran Turismo" is een auto die uitblinkt op het gebied van comfort en sportiviteit. De "GT" is daarom van oudsher een luxe reisauto die zich bij uitstek leent voor het afleggen van enorme afstanden op hoge snelheid. Alfa Romeo ging de uitdaging aan om de GT opnieuw uit te vinden met een Coupé die zowel sportief als comfortabel is. Een uitgebreide test moet uitwijzen of dat gelukt is.
 

Omdat deze nieuwe Alfa Romeo een "gran turismo" en geen pure sportwagen is, was het kiezen van een uitvoering voor deze test lastig. Voor het snel en comfortabel afleggen van lange afstanden, voldoet een moderne dieselmotor immers even goed als een benzinemotor. Speciaal voor leaserijders is de GT daarom ook met dieselmotor leverbaar. In die uitvoering biedt de GT een aantrekkelijke combinatie van charme en zakelijk inzicht. Maar omdat ook het gevoel mocht spreken, viel de keuze voor de testauto toch op de snelste benzine-uitvoering.

Ontwerp

Het voelt mede daarom als een voorrecht om de sleutels in ontvangst te mogen nemen. De zilvergrijze coupé is een bijzondere verschijning, want Alfa Romeo toont durf met deze creatie van vormgever Bertone. De ongebruikelijk kleine koplampen en achterlichten geven een mysterieus karakter. Ook de verhouding van kleine ramen en veel metaal, maakt de GT tot een intrigerende verschijning. Het maakt de testrijder nóg nieuwsgieriger naar de rijeigenschappen.

Alfa Romeo GT

Voor een coupé is de binnenruimte heel behoorlijk. De stoelen zitten bijzonder prettig en geven zelfs zonder te rijden al een eerste hint van het ware karakter van deze GT: onmiskenbaar sportief, maar ook comfortabel. De achterbank van deze 2+2 is daadwerkelijk bruikbaar, zij het dat de beperkte ruimte zich voor volwassenen alleen leent voor even beperkte afstanden. De bagageruimte is enorm en dankzij de grote achterklep gemakkelijk toegankelijk. Het gehele interieur straalt mede dankzij de perfect verzorgde lederen bekleding de exclusiviteit uit die hoort bij een auto in dit (prijs)segment.

Wel zou gedurende de test blijken dat de afwerkingskwaliteit van deze Alfa Romeo achter blijft bij die van de 147 en 156. Bovendien kende de testauto diverse defecten waaronder een weigerende ruitensproeier, een klepje van de asbak dat niet goed sloot en (optionele) xenon-verlichting waarvan de automatische hoogteregeling niet werkte met als gevolg veel overlast voor het overige verkeer. Tenslotte werd de auto geplaagd door diverse kraakjes, rammeltjes en piepjes die meestal even snel verdwenen als ze gekomen waren.

Bocht

Al na de eerste bocht is het de GT echter allemaal vergeven. De auto stuurt bijzonder direct en de berijder is na de eerste bocht verkocht! Dat worden korte proefritten voor de dealers. Bovendien doet de stuurbekrachtiging geen afbreuk aan de communicatie met de auto. Al luttele minuten na aanvang van de eerste rit, loopt de bochtsnelheid steeds verder op. Deze auto levert vanaf het eerste moment volop rijplezier!

Het gedrag verschilt van dat van de belangrijkste concurrenten, omdat Alfa Romeo niet voor achterwiel- maar voor voorwielaandrijving heeft gekozen. De GT kan daarom niet met het gas in de bocht worden "gezet", maar de balans tussen maximaal motorvermogen en optimale grip is desondanks gemakkelijk te vinden. Dan is de GT op een heel eigen manier tot ronduit sensationele bochtsnelheden in staat. Een merkbare beperking komt uit de iets mindere torsiestijfheid, waardoor de auto eerder dan een compromisloze sportwagen gaat wringen in de bocht. Mocht het ooit te hard gaan, dan grijpt de tractiecontrole uiterst subtiel in. Ook zonder die elektronische hulp is de GT overigens opmerkelijk eenvoudig in de hand te houden.

Alfa Romeo GT

Acceleratie

De 3,2-liter 6-cilinder motor van het hier gereden topmodel heeft een typisch gran turismo karakter. Dit is geen driftkikker die de bestuurder continue opjaagt of uitdaagt tot meer. In plaats daarvan is bij een kalme rijstijl slechts duidelijk dat een enorme reserve beschikbaar is, maar die hoeft niet continue benut te worden. Dat geeft een superieur gevoel en maakt ook rustig rijden met de GT tot een bijzondere ervaring. Dit in tegenstelling tot een rassportwagen die alleen weet te imponeren op hoge snelheid.

De pret wordt wel verstoord door de snelheidsmeter waarvan de schaalverdeling is ingedeeld in stappen van 30 km/u. Bij snelheden tussen bijvoorbeeld 90 en 120 km/u moet de bestuurder maar een gokje wagen en dat is niet goed voor de gemoedsrust. De schaalverdeling loopt overigens door tot een tot de verbeelding sprekende 300 km/u.

Uiteraard laten de 240 paardekrachten graag zien waartoe deze snelste GT (herkenbaar aan de dubbele uitlaat) in staat is. Dat begint met een sprint van 0 naar 100 km/ in 6,7 seconden (de koppeling heeft wat weinig gevoel, is even wennen). Het zijn vooral de tussenacceleraties waarop een dergelijke krachtpatser echt uitblinkt. Zo duwt de GT de inzittenden even krachtig in de rug bij de sprint van 180 naar 220 km/u als die van 80 naar 120 km/u. Een set zeer krachtige en bijtgrage remmen zorgt ervoor dat dergelijke uitspattingen misschien illegaal zijn, maar daar waar het wel mag niet geheel onverantwoord. Ronduit sensationeel!

Samen met de heerlijke besturing en het sublieme onderstel is de GT niet alleen een snelle auto, maar ook één waarmee de bestuurder snel kán. Vooral dat laatste willen minder toegewijde autofabrikanten nog wel eens vergeten. Gezien het feit dat de GT zich bedient van voorwielaandrijving, verdienen de technisch ontwerpers van Alfa Romeo een grote pluim, want ze hebben vakwerk geleverd.

Alfa Romeo GT

Conclusie

Alfa Romeo heeft de naam echte rijdersauto's te maken. Wanneer juist Alfa Romeo een gran turismo introduceert zijn de verwachtingen daarom hoog gespannen. Dit is immers een segment waarin het risico hoog is dat het eindresultaat niet comfortabel én sportief is, maar van beide net niets. Helaas werd de testrit geplaagd door de eveneens voor Alfa Romeo zo tekenende "schoonheidsfoutjes", maar dat mocht de pret nauwelijks drukken.

Na een hoogst aangename testrit luidt de conclusie dat Alfa Romeo er in is geslaagd een innemende, vermakelijke en zelfs verslavende moderne gran turismo neer te zetten. Wanner kalm gereden, is de GT behaaglijk dankzij de exclusieve vormgeving en het luxe interieur. Dan leent de auto zich bij uitstek voor het afleggen van lange afstanden. Als alle paardekrachten los komen is de sensatie niet gelijk aan die van een pure sportwagen, maar is de GT op een heel eigen manier bloedsnel en zinnenprikkelend. Het is deze geslaagde combinatie van beide waaraan de GT de naam en faam dankt.

plus
  • Zeer snel
  • Exclusieve verschijning
  • Goedkope instapversie verkrijgbaar
min
  • Matige afwerking
  • Veel piepjes en rammeltjes
  • NIet de sensatie van achterwielaandrijving
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!