17 juni 2004
Volvo V50

Volvo V50

Charme-offensief

Autotest | Ooit was het schrijven van een testverslag over een Volvo een lastige klus. Alle Volvo's reden als kluizen, waarbij het belangrijkste verschil was dat het ene model iets ruimer of iets luxer was dan het andere. Daar is de laatste jaren verandering in gekomen. De nieuwe Volvo's hebben dynamischer rijeigenschappen en een meer uitgesproken vormgeving. Dat geldt in het bijzonder voor de V50.
 

Nog voordat de sleutel is omgedraaid, valt al heel wat te vertellen over de V50. Om te beginnen over de naam. Vanaf nu gebruikt Volvo de oneven nummers voor stationwagons, de even nummers voor sedans. Daarom heet de nieuwe sedan, net als de voorganger, S40. De opvolger van de V40 luistert echter naar de naam V50.

Ruimte

Ook het uiterlijk van deze opvolger mag niet onvermeld blijven, want de auto is kleiner dan de voorganger. Tegelijkertijd heeft Volvo naar eigen zeggen meer binnenruimte uit de bescheidener buitenmaten weten te halen. Toch is Volvo voor het gevoel niet tot het uiterste gegaan. Op veel punten hoort de V50, voor een auto die nog maar net op de markt is, niet tot de meest vooruitstrevende. Zo is het opklappen van de achterbank een relatief omslachtige procedure. Eerst wordt de zitting opgeklapt, daarna moeten de hoofdsteunen los worden gemaakt om tenslotte de rugleuningen (in twee ongelijke delen) neer te klappen. Wel handig is dat aan de achterkant van de zitting houders zijn te vinden om de hoofdsteunen op te bergen. Bij de concurrentie zwerven de hoofdsteunen nog wel eens rond.

Uiteindelijk blijft een vlakke laadvloer over, waarbij Volvo keurig voorziet in haakjes, oogjes en andere hulpstukken. De bagageruimte is fors (1.307 liter) en dankzij de brede achterklep goed toegankelijk. Toch zijn zowel de afmetingen van de bagageruimte als de ruimte op de achterbank beduidend minder dan gemiddeld in dit segment. Ook jammer is dat de achterklep in één deel opent, terwijl de laatste generatie stationcars juist is voorzien van een handige in twee delen te openen achterklep. Wel heel praktisch is de paraplubak die is verwerkt in het rolmechanisme van de hoes die de bagage eventueel tegen prangende ogen kan beschermen.

Vormgeving

Auto's als de V50 worden vaak gekocht om het uiterlijk en niet noodzakelijkerwijs voor de ruimte. Juist hier maakt de V50 veel goed, want de nieuwkomer weet vanaf het eerste moment te charmeren. Het interieur is strak en modern, maar niet steriel en fantasieloos. De moderne uitstraling beperkt zich niet alleen tot de vormgeving, maar komt ook terug in de materiaalkeuze en bijvoorbeeld de graphics van de boordcomputer. De stoelen zijn al even mooi en zitten werkelijk fenomenaal goed, erg belangrijk als de auto wordt aangeschaft als kilometervreter. Zoals het Volvo betaamt scoren deze zitwondertjes niet alleen op comfort, maar ook op veiligheid.

Volvo V50

De middenconsole is een verhaal apart. Deze vormt bij de V50 niet de gebruikelijke verlenging van het dashboard naar de middentunnel. In plaats daarvan kiest Volvo voor een slanke golvende plaat die los komt van het dashboard. Met andere woorden: achter de middenconsole ontstaat enige bergruimte. Ook het gekozen materiaal zorgt ervoor dat dit kunststukje niet aan de aandacht zal ontsnappen. De vormgeving heeft veel weg van een afstandsbediening van een exclusieve audioset.

Muziek

Dat laatste is niet geheel uit de lucht gegrepen, want de meeste knoppen in de middenconsole hebben betrekking op de bediening van het audiosysteem. Zoals gebruikelijk bij Volvo is van dit audiosysteem werk gemaakt. Het geluid van dit standaard audiosysteem is in één woord subliem. Niet alleen voor een auto in deze prijsklasse is het geluid goed, zelfs veel duurdere auto's kunnen hier niet aan tippen. Alleen het audiosysteem in Volvo's veel kostbaardere C70 Cabriolet is beter.

Voor de kopers die minder belang hechten aan een goed stuk muziek, is in de middenconsole ook de bediening voor het klimaatcontrolesysteem (links/rechts gescheiden) en de telefoon te vinden. Aardig detail: uit veiligheidsoverweging kan de telefoon er zelf voor kiezen inkomende gesprekken te blokkeren. Wanneer de computer registreert dat de chauffeur veel stuurbewegingen maakt of druk remt en schakelt, krijgen bellers de voicemail tot de verkeerssituatie zich er weer voor leent al rijdende te bellen.

Veiligheid

Om het verhaal over veiligheid voort te zetten: Volvo wil de koper er graag op wijzen dat de kooiconstructie uit extreem sterk staal is vervaardigd. Samen met de naar achteren geplaatste motor absorbeert de neus zo veel mogelijk kracht bij een ongeval, waarna de inzittenden worden beschermd door de kooiconstructie. Omdat Euro-NCAP een auto slechts op een paar punten test, voert Volvo zelf continue een veelheid aan tests uit. Daaruit blijkt dat de V50 de veiligste Volvo van dit moment is. Tot zo ver de mededelingen van de fabrikant.

Volvo V50

Wanneer de sleutel dan eindelijk wordt omgedraaid, wacht een aangename verrassing. Dit mag dan de veiligste Volvo zijn, de V50 rijdt niet als de spreekwoordelijke kluis op wielen die zo tekenend is voor de voorgaande modellen. De bestuurder heeft voldoende communicatie met de auto en ervaart minder afstand tot de buitenwereld dan voorheen. Dat is niet alleen te danken aan het weggedrag, maar ook aan het motorgeluid. De motor van de testauto is zo stil, dat deze bij kalm rijden nauwelijks hoorbaar is.

Geluiden van buiten zijn juist wel nadrukkelijk hoorbaar, wat de ervaring van een comfortabele auto iets teniet doet. Alhoewel het karakter heel anders is dan dat van de S60, valt ook deze V50 op door een levendig weggedrag en biedt daarmee meer rijplezier dan de meeste andere Volvo's.

Rijplezier

Dat rijplezier wordt verhoogd door de motoren. De V50 is leverbaar met louter sterke motoren met ieder een fors vermogen. De hier gereden 2.4i heeft een bijzonder karakter. Zoals gebruikelijk kiest Volvo voor een vijfcilinder. Die constructie biedt meer souplesse dan een viercilinder, maar niet de dorst van een zescilinder.

Bij lage toeren is de krachtbron goedmoedig en heeft het karakter iets weg van een sterke diesel. Om aan te geven hoe sterk deze V50 is: schakelen is nauwelijks nodig want de auto trekt even gemakkelijk op in de 3e versnelling als in de 1e, om daarna zonder schakelen door te rijden op de snelweg.

Alleen wanneer het gas genadeloos tot de vloer wordt ingedrukt, komen alle 170 paardekrachten tot leven en kan de V50 de inzittenden een aardig duwtje in de rug geven. De 2.4i is in het dagelijkse gebruik nooit agressief of opdringerig, waarmee deze uitvoering ondanks het forse vermogen absoluut geen pretnummer is. Het vermogen is puur bedoeld als fikse reserve, handig om vlot en natuurlijk veilig met het verkeer mee te komen.

Volvo V50

Conclusie

Volvo weet aangenaam te verrassen met de V50. In vergelijking met voorgaande modellen is de V50 een levendige auto die veel rijplezier biedt. Daarbij weet de nieuwkomer te charmeren met een geslaagde vormgeving en ronduit originele details. Als stationcar is deze Volvo ruim, maar niet bedoeld als een werkpaard. De stille motor, sublieme stoelen en natuurlijk Volvo's hoge veiligheidsniveau maken de V50 tot een zorgeloze kilometervreter met charme.

plus
  • Fraaie ontwerpdetails
  • Veel aandacht voor veiligheid
  • Meest levendige Volvo tot nu toe
min
  • Weinig bagageruimte
  • Omslachtige procedure opklappen achterbank
  • Matige prestaties ondanks zeer sterke motor
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!