12 mei 2004
Opel Zafira (1999 - 2005)

Opel Zafira (1999 - 2005)

Blijvertje

Rij-impressie | Veel autofabrikanten hebben recent een nieuwe MPV op de markt gebracht. Daarbij probeert iedere nieuwkomer zich te onderscheiden door op een slimme manier maximale ruimte uit bescheiden buitenmaten te halen. Ook de rijeigenschappen van de "familiebusjes" worden steeds beter. Opel koos niet om met een nieuwe MPV te komen, maar gaf de Zafira slechts een facelift. Kan deze oudgediende en trendsetter van het eerste uur de concurrentie nog steeds aan?
 

De Zafira-bestuurder zit hoog en nadrukkelijk rechtop. Vanaf die positie kijkt de chauffeur uit op een licht aangepast dashboard. Zo is cruise-control nu standaard en zijn vrijwel alle uitvoeringen voorzien van een zeer complete boordcomputer.

De hier gereden "Maxx"-versie kent zeker gezien de aanschafprijs een riante standaarduitrusting met onder andere centrale portiervergrendeling, elektrisch bedienbare zijruiten vóór en airconditioning. Het aantal bakjes en vakjes valt, zeker voor een MPV, een beetje tegen. Enige vorm van vernieuwing of creativiteit is in het overwegend zwarte interieur ver te zoeken.

Rijeigenschappen

De besturing is erg licht, heeft veel speling en weinig feedback. Jammer, want de Zafira heeft wel degelijk een goed weggedrag. Het is echter een kwestie van aanvoelen en veel kilometers afleggen om hier achter te komen. Het risico bestaat daarom dat een proefrit de auto op dit punt tekort zal doen.

Opel Zafira (1999 - 2005)

De testauto is voorzien van een 2-liter turbodiesel motor. Deze levert precies 100 pk. Voor de prijsbewuste leaserijder is overigens ook een 85 pk sterk exemplaar beschikbaar die in een lagere prijsklasse valt. Het gaspedaal moet diep worden ingedrukt en dan zet de testauto voldoende prestaties neer. De Zafira zal de sprint van 0 naar 100 van weinig benzineauto's weten te winnen, maar in de dagelijkse praktijk kwam de testauto nooit vermogen tekort.

De motor heeft bovengemiddeld veel tijd nodig om warm te lopen en presteert dan vooral goed tussen 80 en 120 km/u. Dat is prettig, want juist dit zijn gangbare snelheden. De dieselmotor is aangenaam stil en loopt bijna trillingvrij.

Flex7

Sprintcapaciteiten zijn voor de Zafira echter van ondergeschikt belang. Niet voor niets adverteert Opel met het slogan: "van 2 naar 7 stoelen in 15 seconden". Hét sterke punt van de Zafira is sinds de eerste introductie in 1999 de enorme veelzijdigheid.

Opel Zafira (1999 - 2005)

Dankzij het Flex7-systeem is de auto eenvoudig om te toveren van éénzitter met gigantische bagageruimte naar vierzitter met forse bagageruimte of volwaardige zevenzitter met kleine bagageruimte. Daarbij blijven alle stoelen steeds in de auto.

Opel Zafira (1999 - 2005)

Eenmaal op de bestemming aangekomen, kunnen beide achterbanken weer eenvoudig worden opgeklapt. De instap naar de 2e achterbank is krap, maar de ruimte zelfs voor een volwassene redelijk tot goed. Dat komt mede omdat de eerste achterbank kan worden verschoven om de tweede achterbank meer beenruimte te geven.

Het Flex7-systeem is anno 2004 niet langer uniek, maar nog steeds bijzonder. Met een lengte van 4 meter 37 is de Zafira beduidend compacter en beter handelbaar dan een "full size MPV". De Zafira heeft echter aan een gemiddelde parkeerplek genoeg en past ook nog eens in een gewone garage. Ook de prijs ligt ver onder die van de meeste andere 7-zitters. Daarom zegt menig Zafira-rijder ook in 2004 volmondig: "mijn volgende auto is weer een Zafira".

Conclusie

Kan de Opel Zafira na slechts een facelift de concurrentie nog steeds aan? Het antwoord is "ja", maar het verschil met de concurrentie begint kleiner te worden. De hier gereden dieselmotor is stil en zet verdienstelijke prestaties neer bij een redelijk verbruik. Ook de wegligging is prima, maar door de weinig communicatieve besturing blijft de Zafira hier achter bij de laatste generatie MPV's van andere merken.

Het sterkste punt van de Opel Zafira is en blijft het Flex7-systeem. De Zafira is nog steeds één van de (zeer) weinige MPV's die tegen een midi-prijs volwaardige ruimte aan 7-personen biedt. Het verbouwen tot vier- of tweezitter is eenvoudig en de stoelen blijven in de auto. De Zafira biedt daarmee vrijwel alle voordelen van een full-size MPV, maar geen van de nadelen. Met zo'n slim concept was vernieuwen helemaal niet nodig.

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!