Forum Opel Zafira (1999 - 2005)
Reacties van eigenaren
Antwoord: Ik denk het relais van de benzinepomp waarvan de spanning afvalt. De motor had ook geen trekkracht,en ging regelmatig uit. Ik had hetzelfde probleem,met de computer er aan niets te vinden. Met een draadje rechtstreeks van de accu het relais spanning gegeven en hij geeft geen problemen meer, motor loopt nu weer mooi. Heel af en toe brandt nu het motorlampje nog wel eens. Ik denk dat nu de benzinepomp aan de beurt is. Hoop dat je hier wat mee kunt.
Ervaring met Opel Zafira 2.2: Mijn Zafira 2.2 benzine ingeruild voor deze 2.2 diesel. Gekocht met 197.000 km op de teller. Bij 259k nieuwe brandstofpomp a 1.600 euro. Ondanks dat geen moment spijt van gehad. Heel veel problemen kunnen namelijk voorkomen worden door de motor regelmatig hoog in toeren te laten draaien, of met kar of caravan erachter gaan rijden. Vaak is dat maar eens per jaar als je op vakantie gaat en dat is te weinig. Door het zuinige rijden (het zogenaamde nieuwe rijden) vervuilt de motor, wat weer onnodige kosten met zich mee kan brengen. Zelf rijd ik eens per week minimaal een half uur in de 4e versnelling met motor 3500 rpm
Zolang de uitlaatgassenkanalen, wervelkleppen, egr, turbo maar heet genoeg worden dat de roetdeeltjes weer verbranden.
Ervaring met verkoop: Verkoper wist niet dat het een turbodiesel was.
Ervaring met Opel Zafira 2.2 dti: Auto gekocht toen hij ongeveer 4 jaar oud was met 190.000 km op de klok. Nu is hij net de half miljoen gepasseerd. Altijd het standaard onderhoud zelf gedaan. Bijzondere storingen buiten standaard onderhoud waren:
* Olielekkage km 260.000: defecte oliekoeler, dit laten vervangen 1000 euro
* Airco werkt niet KM 390.000: defecte condensor en droger zelf vervangen, ongeveer 150 euro laten vullen voor 60 euro
* Stuurkogels en stabilisatoren voorkant zelf vervangen totaal 100 euro, stabilisatoren gaan maar ongeveer 100.000 km mee, dus al 3x vervangen, makkelijk klusje en kost 40 euro per keer!
* motor in noodloop KM415.000 EGR vervangen en inlaattraject schoongemaakt, heel veel roetaanslag. EGR zelf geplaatst en gekocht in England bij "Saabtech Parts" voor 235 euro. In de Saab 9-5 ligt dezelfde motor!
* Airco defect KM430.000: compressor defect, laten vervangen in Kroatie voor 600 euro
* Veel rook uit de uitlaat KM455.000: defecte slang van de intercooler zelf vervangen, in Nederland kost deze slang bij Opel 100 euro, via Ebay in Polen besteld voor 40 euro incl verzendkosten
* Olielekkage KM460.000: defecte olieniveausensor die in de carterpan zit zelf vervangen door orgineel, bij Opel gekocht voor 180 euro
* APK:handrem rechtsachter werkt niet, handremkabel zelf vervangen 45 euro
* tevens in dezelfde APK de voorste en achterste chassieveren zelf vervangen, waren gebroken. Totaal 170 euro
* koppeling werkt niet meer goed KM475.000 complete koppeling laten vervangen tevens gloeibougies en oliedruksensor laten vervangen. Totale kosten 950 euro
* Accu wordt slecht KM475.000 zelf vervangen door Varta 100 euro
Ervaring met verkoop: Prima afgehandeld
Ervaring met onderhoud: Ik vind het gewoon heel leuk om aan mijn eigen auto te sleutelen, dus puur als hobby.
Ervaring met Opel Zafira: Ik heb in het jaar 2000 een Opel Zafira gekocht, nieuwe motor 2000 tdi. Toen ik na 6 maand eneen kapote servo had en zeer hoog olieverbruik en na 8 jaar nog een kapote mazoutpomp op 88000 km. Voor mij nooit nog een Opel.
Ervaring met verkoop: Geen tweede kopen.
Ervaring met Opel Zafira 2.2 DTI: Bij 220.000 km koppelingsplaten vervangen, nieuwe EGR klep, motor vaak in noodprogramma.
EGR klep vervangen 700 euro.
koppelingsplaten etc vervangen 1350 euro.
Voor de rest gewone onderhoud, wel dat motor in beveiligde modus sloeg, bleek slang poreus te zijn. Nu weer en koelmanagement brandt, toerental op 0, slaat af. Aparte dingen.
Antwoord: Veiligheids modus betekent het dat de auto bij een bepaalde snelheid terug viel en een paar seconde geen gas meer kon geven
Ervaring met Opel Zafira:
Ervaring met onderhoud: We hebben een Zafira uit 2001 en hebben lekkage waarbij het foam bij de bestuurderskant erg nat is. Bijrijderskant is vochtig. Volgens de garage zit het afvoerpijpje van de airco dan verstopt. Kan dit, en waar zit deze dan? En kan het dan zijn als de afvoer verstopt zit het water zo de auto in kan lopen?
Antwoord: Hebben wij ook gehad. Klopt wat de garage zegt. Een vriend van ons heeft ons ermee geholpen. Later was auto weer droog. Kan je helaas niet zeggen waar het zit.
Ervaring met Opel Zafira 2.0 dti: No nonsense auto.
Reparatie geschiedenis: 3x eenlekke koelslang, een vervuilde sensor waardoordoor de auto op noodloop ging. 7 jaar geleden door dealer schoongemaakt nooit meer last gehad, 200000 km een nieuwe koppeling voor de rest het gebruikelijke.
Ervaring met Opel Zafira 1.8: Wie o wie heeft de oplossing?? Begin maart een andere auto gekocht ivm de geboorte van ons 4e wondertje! Maar helaas weinig plezier van de auto. Hij rijdt verder prima maar nadat er een ander ecu inzit wil hij nog steeds soms niet starten of slaat hij gewoon af als de motor stationair draait. Ook is hij door de ANWB en door de monteur een paar x itgelezen maar geeft geen storingen aan. Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Hij heeft ons nu eigenlijk al teveel geld gekost om hem naar de sloop te brengen en verkopen kan ik zo ook niet want wil een ander de stress van doet hij het straks wel of niet ook niet aandoen. Alvast heel erg bedankt.
Ervaring met verkoop: Ga er vanuit dat de verkoper er niets van wist....