24 juni 2003
MG TF

MG TF

Ambitalent

Autotest | De MG TF is inmiddels een klein jaar op de markt. In die tijd heeft deze opvolger van de MG F zich ontwikkeld tot de best verkopende cabriolet in z'n segment. De vraag is zelfs zo groot dat de productiecapaciteit is vergroot. Om het succes nog eens extra te onderstrepen is recentelijk een speciale "Brooklands"-uitvoering leverbaar. Reden genoeg om op stap te gaan met deze populaire Brit.
 

De test met de voorganger van de TF, de F, leverde een ambivalent gevoel op. De auto reed voortreffelijk, maar vertoonde tijdens de test diverse mankementen. Bovendien was de uitrusting nogal karig in vergelijking met andere roadsters in dezelfde prijsklasse. MG heeft de boodschap ontvangen en maakt veel goed met de TF. Zo is de standaarduitrusting meer van deze tijd met centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, alarm en twee airbags.

ABS of tractiecontrole zijn helaas nog steeds niet standaard. Ook airconditioning staat niet op de lijst van standaard gemonteerde voorzieningen. Dat is niet alleen lastig omdat de verkoeling mist, maar een airconditioning kan ook worden gebruikt om lucht te drogen. In een kleine ruimte als die van een cabriolet met gesloten dak, beslaan de ruiten snel en is airconditioning de oplossing. De afwerking van de auto is voldoende, maar het geluid van het mechaniek geeft nog steeds niet de indruk van een topproduct.

MG TF

Brooklands

Ook de zitpositie is verbeterd, want het (vaste) stuurwiel van de F was veel te laag geplaatst. Het stuurwiel is nu verstelbaar en ook de buitenspiegels zijn voortaan elektrisch verstelbaar en verwarmbaar. Toch vraagt de zitpositie enige gewenning, want in vergelijking met andere roadsters zit de TF-rijder nogal hoog en rechtop. Het stuurwiel priemt diep het interieur in. De bestuurder zit daarom ongebruikelijk ver van het dashboard. Om te starten of te schakelen, moet nadrukkelijk naar voren worden gereikt.

Dit is overigens absoluut geen negatief punt, het is alleen even wennen. Het beige dashboard is wel een punt van kritiek, want het reflecteert enorm in de voorruit. Vooral bij een lage zon met afwisselend schaduw en verblindend licht is het vermoeiend om steeds te bepalen wat een obstakel buiten de auto en wat slechts een reflectie van het dashboard is.

Het beige dashboard is niet het enige onderdeel van het "Brooklands"-pakket. Ook de met leder beklede stoelen zijn in beige uitgevoerd. Dat staat niet alleen heel chique, het zou tijdens de test ook handig blijken te zijn. In tegenstelling tot zwart leder, wordt een beige interieur veel minder heet wanneer de auto enige tijd in de zon is geparkeerd! Het beige dashboard is aangekleed met precies de juiste hoeveelheid houtinleg (met plastic-gevoel) om het Britse gevoel compleet te maken.

MG TF

Sportieve en vooral smaakvolle elementen komen van de aluminium pookknop en witte wijzerplaten (inclusief olietemperatuurmeter en analoog klokje).

Dak

De kap van de TF Brooklands wordt uitgevoerd in de lakkleur van de auto. Een standaard test met een tuinslang toont aan dat de kap perfect waterdicht is. De constructie is globaal gelijk aan die van de MG F. De kap wordt met de hand bediend en is helaas nog steeds voorzien van een plastic achterruit. Die achterruit is bevestigd met een rits en klittenband.

Op verzoek van de fabrikant is de achterruit bij het openen van de kap steeds losgemaakt, om beschadigen te voorkomen. Dit werkt, want voor een plastic achterruit is het zicht naar achteren heel redelijk. De gehele procedure van het losmaken van de achterruit tot het openen van de kap is vanuit de bestuurdersstoel uit te voeren.

MG TF

Naar wens kan de kap worden afgedekt met een speciale (wederom beige) hoes. Hiervoor is het wel noodzakelijk uit te stappen, waarna de hoes wordt bevestigd met enkele drukknoppen en met een brede band onder de rand van de achterklep (eenvoudig en zeer effectief).

Met de afdekhoes op de plaats transformeert deze cabriolet zich van "open sportwagen" tot beeldschone Brit. Bovendien is het goed toeven met open kap, want bestuurder en passagier zitten bovengemiddeld goed uit de wind. Dit draagt echt bij aan het rijplezier met de TF, want het open rijden gaat niet snel vervelen omdat het oncomfortabel zou zijn.

MG TF

Prestaties

Ook het uiterlijk van de TF is onder handen genomen. De MG F was volgens velen te aandoenlijk, daarom heeft de opvolger een meer agressieve en moderne uitstraling. De lijnen zijn gladder en scherper. Aan de achterzijde is de auto slechts op details aangepast, omdat hier simpelweg weinig ruimte was voor verbetering. Vooral de dubbele uitlaat maakt de uitstraling compleet, want wie de achterkant aanschouwt heeft het idee dat dit een auto is om heel serieus te nemen.

Hoe serieus de auto moet worden genomen is afhankelijk van de gekozen motor. De TF is naar keuze leverbaar met een 115, 120, 135 of 160 pk sterke motor. De testauto is 135 pk sterk en rijdt daarmee sportief en vlot, zonder ooit sensationeel te worden. De motor heeft iets last van een ochtendhumeur en is de eerste minuten na een koude start merkbaar minder soepel. Bovendien schakelt de TF kort en relatief zwaar, wat heel fijn is met warme motor, maar de auto wat onwillig maakt met koude motor.

MG TF

De "houthakkers"-koppeling uit het vorige model (MG F-rijders hebben in de regel een zeer gespierd linkerbeen) is vervangen door een exemplaar dat een heel bescheiden pedaaldruk vereist. Met gesloten dak is het motorgeluid onmiskenbaar aanwezig, maar niet storend. Met open dak is de motor nauwelijks hoorbaar, wat opnieuw bijdraagt aan een zekere mate van comfort die geen rit met de TF te lang maakt.

Middenmotor

Waar de TF zich onderscheidt van de meeste andere cabrio's is de middenmotor. Door de motor in het midden van de auto te plaatsen, is de balans heel anders dan gebruikelijk. Het gewicht van de motor en de inzittenden bevindt zich precies in het midden van de auto. Het effect van dit centraal geplaatste gewicht is minder duidelijk dan bij de MG F. De TF is geraffineerder, rustiger en veiliger (hiervoor heeft de auto zelfs onderscheidingen in de wacht gesleept) maar minder speels dan de F. Het effect van de middenmotor is bij de TF vooral merkbaar bij snel genomen bochten. Dan is de auto beduidend leniger en stabieler dan menig andere cabrio.

Niet alleen is de TF wendbaarder, de bochten zijn beter aan te voelen en de bochtsnelheden liggen hoger. Wie eenmaal een middenmotor heeft ervaren, zal daarom niet snel terug willen naar een meer conventionele auto. Een nadeel van de middenmotor is wel dat de auto op de grens heviger reageert dan gebruikerlijk. De TF reageert nauwelijks op gasgeven in de bocht, maar het effect van gas loslaten in een snelle bocht is wel duidelijk merkbaar.

Alhoewel de MG TF een gewone productieauto is, is het opvallend hoe vriendelijk TF-rijders onderling zijn. Tijdens de testperiode zwaaide menig andere TF-rijder enthousiast om daarna nog kilometers lang achter elkaar te blijven rijden. Diverse fotostops leverden even zovele geanimeerde gesprekken met MG-rijders op, die graag vertelden waarom de TF voor hen favoriet is.

Conclusie

Wat maakt de MG TF tot de best verkochte cabriolet in z'n segment? Puur rationeel gezien is de TF niet de snelste cabrio en biedt de auto niet de beste prijs/prestatie verhouding. De aantrekkingskracht van de TF bestaat uit twee delen. De naam MG heeft nog steeds een zekere magie en uitstraling. Vooral deze Brooklands-uitvoering maakt dat helemaal waar. Het andere deel van het antwoord is te vinden in de rijeigenschappen. De MG TF is één van de weinige cabrio's met echte middenmotor, binnen een budget dat voor velen haalbaar is. Daarom is de MG TF de best verkochte cabriolet in z'n segment.

plus
  • Nobele afkomst
  • Rijplezier en wendbaarheid van een middenmotor
min
  • Plastic achterruit
  • Karige standaarduitrusting
  • Ongebruikelijk hoge zit voor een cabrio
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!