27 januari 2002

Autobanden

De beste band met je auto

Diversen | Autoliefhebbers kunnen uren vertellen over hun heilige koe: over het sportonderstel dat hoge bochtsnelheden mogelijk maakt en hoe de elektronica ingrijpt bij extreme omstandigheden. Daarbij worden de banden echter jammerlijk vergeten. Toch vormt de band het enige echte contact tussen auto en wegdek. Daarom is de autoband verantwoordelijk voor een groot deel van het weggedrag, het comfort en de veiligheid. Hoe groot is de invloed van een autoband en welke band past het beste bij welke auto?
 

In de wintermaanden bereikt dezelfde vraag de Autozine-redactie steeds vaker: "welke banden moet ik voor mijn auto kopen?". Toen ook de redactie-auto wel erg staartlastig werd, was het tijd een definitief antwoord te vinden op deze vraag. De zoektocht begint op Internet en leidt al snel naar Autobandenmarkt.nl. Dit jonge bedrijf is een dochteronderneming van een grote Duitse firma en biedt een schat aan informatie over banden. Een interview met bandenspecialist Rainer Binder werpt licht op de zaak.

Factoren

"De invloed van de autoband is sterk afhankelijk van de omstandigheden", begint Binder. "Op een kurkdroge weg bij 90 km/u is de invloed van de band gering, maar bij moeilijker omstandigheden wordt de invloed van de band op het rijgedrag steeds groter". Daarom is het belangrijk de beste band te kiezen voor iedere auto en iedere situatie. De eigenschappen van een band worden grofweg door drie factoren bepaald:

  • Het profiel is verantwoordelijk voor de grip, de rolweerstand en het afvoeren van water.
  • Het materiaal is verantwoordelijk voor het afvoeren van hitte bij hoge snelheid en is van invloed op de levensduur van de band. Natuurlijk rubber heeft goede eigenschappen bij lage temperaturen, terwijl synthetisch rubber een lange levensduur heeft. In de praktijk wordt daarom een mengvorm van beide gebruikt en bepaalt de mix de eigenschap van de band.
  • De constructie bepaalt hoe stevig de band is. Dat is van invloed op het veercomfort, het bochtengedrag, het maximaal te dragen gewicht en het risico op het lek raken van de band.

Daarbij is de ene factor steeds van invloed op de andere. Zo kan een band worden gemaakt met een uitzonderlijk goede grip, maar daar staat tegenover dat de levensduur gering zal zijn. Alleen in de autosport zijn dergelijke extremen zinvol, terwijl voor de gewone personenauto altijd een tussenvorm wordt gekozen. Een auto voor dagelijks gebruik wordt immers aan vele invloeden blootgesteld zodat een alleskunner beter is dan een band die alleen in specifieke situaties goed scoort. Daarbij kan de koper met bovenstaande factoren altijd de nadruk leggen op bepaalde karakteristieken en zo kiezen voor minder rijgeluiden, meer draagkracht of wellicht een gunstiger brandstofverbruik.

Om het kiezen op basis van cijfers minder abstract te maken, zijn op de Duitse website van de Autobandenmarkt de ervaringen van kopers van ieder type band te vinden. Ook voor de Nederlandse website wordt een dergelijke voorziening overwogen. Wie liever geen risico neemt of tevreden is met de huidige rijeigenschappen van de auto, doet er verstandig aan de keuze van de autofabrikant te volgen. Tijdens het ontwikkelen van een auto is vaak een samenwerking aangegaan met een bandenfabrikant, zodat al een keuze is gemaakt voor een bepaald type band. Zeker bij bijzondere auto's is het verstandig hier niet te veel van af te wijken of in ieder geval in samenspraak met een specialist tot een keuze te komen.

Zomer- en winterbanden

Wie tussen de regels door leest, zal tot de conclusie komen dat iedere situatie om een specifieke band vraagt. Vooral het weer speelt een belangrijke rol en daarom wordt onderscheid gemaakt tussen zogenaamde zomer- en winterbanden. De zomerbanden hebben een prima grip, kunnen veel warmte afvoeren en hebben een lange levensduur. Deze band presteert echter minder goed bij temperaturen beneden de 7 graden. Dan is het niet alleen verstandig om speciale winterbanden te monteren, meer nog, in bijvoorbeeld Duitsland wordt het door verzekeringsmaatschappijen zelfs verplicht! De winterband heeft een profiel dat is aangepast op het afvoeren van grote hoeveelheden sneeuw en water en behoudt grip bij lage temperaturen. Voorheen ging dit gepaard met minder comfort en minder hoge rijsnelheden, maar de allerlaatste ontwikkelingen hebben ook die problemen overwonnen.

De gedachte dringt zich dan al snel op om maar het hele jaar lang op winterbanden te rijden, maar dat is niet aan te raden. Bij warmte worden de rijeigenschappen minder dan die van een echte zomerband en in extreme gevallen kan het loopvlak zelfs van de band aflopen (hetgeen een enkele toerist uit het Oostblok nog wel eens wil gebeuren bij een zomervakantie in Nederland).

Een tussenoplossing is de zogenaamde "all-season" band. Deze vormt een tussenvorm en zal gemiddeld de beste eigenschappen bieden, zij het nooit zo goed als een zomerband midden in de zomer en een winterband in hartje winter. Voor de veiligheid en het budget is de all-season band echter een serieuze overweging waard.

Aanschaf

Het moment om een nieuwe band te kopen wordt meestal bepaald door de conditie van de huidige banden. Wanneer de profieldiepte minder dan 2 mm bedraagt, is het tijd voor nieuwe banden (de APK eis is 1,6 mm). Wanneer alleen de voor- of alleen de achterbanden aan vervanging toe zijn, is het verstandig de nieuwe banden op de aangedreven wielen te monteren (alhoewel de meningen hier over uiteenlopen). Het beste paar van de overgebleven banden kan op de andere as. Het is niet toegestaan op één as banden van twee verschillende merken of typen banden te monteren. Voor een vierwielaangedreven auto is het aan te raden op beide assen hetzelfde merk en type band te monteren.

Bij de aanschaf is de eerste stap is te bepalen welke bandenmaat (omvang en verhouding tot de velg) en -type (vereiste draagkracht en maximumsnelheid) de auto heeft. Ook hiervoor is bij de Autobandenmarkt een handige hulp te vinden in de vorm van een database. Direct wordt een overzicht getoond van de aangeboden banden die passen onder de Suzuki Cappuccino. Nu is het zaak de ideale banden te kiezen uit het getoonde aanbod.

Uit de aangeboden banden kan op basis van de eigenschappen een keuze worden gemaakt voor deze auto. In dit geval staat voorop het snelheidspotentieel veilig op de weg te brengen en te houden. Vooral regen heeft de speciale aandacht, want met de huidige banden maakt de auto een pirouette als maar even te enthousiast met het gas wordt omgesprongen in een bocht. Voor grip en regen is profiel de doorslaggevende factor, zodat uiteindelijk twee banden met een speciaal V-profiel overblijven die aan alle wensen voldoen.

De Autobandenmarkt belooft opnieuw het beste bod te doen, omdat het bedrijf internationaal werkt en dus groot kan inkopen. Bovendien biedt de aangeboden Marshal-band een bijzonder goede prijs/prestatie verhouding, terwijl de aangeboden Michelin-band meer zekerheid biedt.

Conclusie

De autoband is de enige echte band tussen de auto en het wegdek. Daarom is de keuze van de juiste band van groot belang. Zeker bij extreme omstandigheden zoals lage temperaturen of in panieksituaties, is de invloed van de autoband van onschatbare waarde. Het verschil tussen de ene en de andere band is vooral te vinden in de verhouding tussen duurzaamheid, grip, bochtgedrag, verbruik en comfort.

Wie op zeker speelt, kiest een band met dezelfde eigenschappen als door de fabrikant van de auto is gekozen. Wie invloed wil hebben op het rijgedrag van de auto, kan zich laten voorlichten en zo de ideale mix van eigenschappen kiezen. Houdt daarbij rekening met het assortiment van ieder bandenbedrijf en kijk vooral goed rond. Dat maakt niet alleen veel uit als het gaat om de beste keuze, maar ook om de prijs.

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!